تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,780 |
تعداد مقالات | 14,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,846,379 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,760,830 |
طراحی پرسشنامه (ارزیابی والد از کودک) جهت پیش بینی اختلال یادگیری در کودکان | ||
روانشناسی افراد استثنایی | ||
مقاله 1، دوره 11، شماره 44، دی 1400، صفحه 1-23 اصل مقاله (1.12 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jpe.2022.60949.2323 | ||
نویسندگان | ||
مرضیه غلامی ![]() ![]() | ||
1استادیارگروه روانشناسی، واحد شهربابک، دانشگاه آزاد اسلامی، شهربابک، ایران. | ||
2استاد ممتاز گروه سنجش و اندازه گیری تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر باهدف طراحی پرسشنامه اختلال یادگیری (ارزیابی والد از کودک) در دانشآموزان پیشدبستانی انجام شد. پرسشنامه اختلال یادگیری از دو بخش ادراک (دیداری و شنیداری) تشکیلشده و روایی محتوایی پرسشنامه توسط اساتید روانشناسی تأیید گردید و سپس بر روی یک نمونه 294 نفری از دانشآموزان پیشدبستانی اجرا گردید. سؤالات با روش آماری مناسب تحلیل و میزان روایی و پایایی پرسشنامه تعیین گردید. بر اساس محاسبات انجامشده پایایی با استفاده از روش همسانی درونی در عامل ادراک شنیداری 83/0 و دیداری 86/0 میباشد روش دو نیمه کردن نیز نشان داد که آزمون محقق ساخته از پایایی مناسبی برخوردار است. برای بررسی روایی افتراقی از تی تست مستقل استفاده شد نتایج نشان داد بین نمرات دانشآموزان دارای اختلال و عادی تفاوت معنیدار وجود دارد. برای بررسی روایی همزمان، از آزمون نارسایی یادگیری غلامی، دلاور و پاشا شریفی (1398) استفاده کردیم. نتایج نشان داد بین دو متغیر پرسشنامه اختلال یادگیری (ارزیابی والد از کودک پیشدبستانی) و آزمون نارسایی یادگیری ویژه کودکان رابطه معنیدار وجود دارد. روایی سازه با استفاده از روش تحلیل عاملی به شیوه وریماکس انجام شد که مهمترین عامل در بخش شنیداری، درک مطلب و در بخش دیداری، عامل نوشتاری بود. با توجه به میزان پایایی و روایی بهدستآمده، این آزمون میتواند بهعنوان ابزاری برای سنجش و تشخیص زودهنگام اختلال یادگیری کودکان استفاده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
طراحی؛ اختلال یادگیری؛ دیداری و شنیداری | ||
مراجع | ||
منابع
رحیمیان، اسحق. حبیبی، مجتبی. (1391). حساسیت، ویژگی و نقطه برش مقیاس تجدیدنظرشده هوشی وکسلر کودکان در تشخیص اختلالهای یادگیری. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، سال هجدهم، شماره 3، پاییز
صداقتی، لیلا؛ فروغی، رقیه؛ شفیعی، بیژن و مرآتی، محمدرضا. (1389). بررسی میزان شیوع نارسا خوانی در دانش آموزان طبیعی پایه ی اول تا پنجم دبستانهای اصفهان. شنوایی شناسی. 19(1)،61-44
عابدی، احمد؛ ملک پور، مختار، مولوی؛ حسین؛ عریضی سامانی، حمید رضا؛ امیری، شعله.(1387). مقایسه ی ویژگی های عصب روان شناختی کودکان خردسال با ناتوانی های یادگیری عصب روان شناختی/تحولی وعادی پیش از دبستان. فصلنامه ی پژوهش در حیطه ی کودکان استثنایی. 18-1
عزیزیان، مرضیه. عابدی، محمدرضا. (1383). ساخت و هنجاریابی آزمون تشخیص خواندن برای دانش آموزان پایه سوم ابتدایی. مقاله پژوهشی اصیل. انتشارات دانشگاه اصفهان
غلامی توران پشتی ، مرضیه. ، دلاور ،علی. ، پاشا شریفی ، حسن. ، شریفی ، نسترن. (2019). شیوع ناتوانی یادگیری و پیش بینی آن بر اساس متغیرهای جنسیت و حافظه. مجله مطالعات ناتوانی، 9و11-11
غلامی توران پشتی، مرضیه. دلاور، علی. پاشا شریفی، حسن. (1398). ساخت و اعتباریابی آزمون تشخیص نارسایی یادگیری در کودکان پیشدبستانی. مجله روانشناسی شناختی. سخه 7 شماره 2
نظری، سمیه. سیاحتی، حیدر. افروز، غلامعلی. (1392). مقایسه ادراک دیداری- حرکتی کودکان دارای اختلال یادگیری و عادی در آزمون بندر گشتالت. مجله ی ناتوانی های یادگیری. بهار دوره 2. شماره 3. 135-116
هالاهان، د. پ. لوید، ج. و کافمن، ج. ام. ویش، م. پی، و مهارتینز، ا .ا. (2005). ااختلال های یادگیری (مبانی، ویژگیها و تدریس موثر). ترجمه حمید علیزاده و همکاران (1391).تهران: نشر ارسباران
Association AP. Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5®): American Psychiatric Pub; 2013.
Bahari A, Hashemi T. [The evaluation of specific learning difficulties prevalence in the East Azerbaijan province primary school students]. Journal of Learning Disabilities. 2013; 3(1):28-43.
Brueggemann AE. (2014). Diagnostic Assessment of Learning Disabilities in Childhood. New York: Springer
Brunswick, N, Mccrory, E, Price, C, j: Frith, U. (1999). Explicit and Implicit processing of words and pseudowords by adult’s developmental dyslexia: A search for wemicke's wortschatz? Brain, 122, 1901-17.
Gholamitooranposhti, M., Delavar, A., Pasha Sharifi, H., & Sharifi, N. (2019). The prevalence of learning disability and its prediction based on gender and memory variables. Middle Eastern Journal of Disability Studies, 9, 11-11.
Hallahan, D., & Kauffman, J. (1997). Exceptional Children, 6th. ed. Needham heights, MA: Allyn & Bacon
Kaltner S, Jansen P. Mental rotation and motor performance in children with developmental dyslexia. Research in Developmental Disabilities. American Psychological Association. 2014;35(3): 741–54.
Kirk, S. A. (1977). Specific learning disabilities. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 6(3), 23-26.
Mogasale, V. V., Patil, V. D., Patil, N. M. & Mogasale, v. (2011). Prevalence of specific learning disabilities among primary school children in a south Indian city. Indian journal of pediatrics, 79(3), 1-6.
Mølster, T., & Nes, K. (2018). To What Extent Does Information and Communication Technology Support Inclusion in Education of Students with Learning Difficulties?
Mutumburanzou, P. (2018). Communication Skills for Children with Severe Learning difficulties. European Journal of Educational Sciences, 5(2), 75-83.
Raghubar, K., Cirino, P., Barnes, M., Ewing-Cobbs, L., Fletcher, J., & Fuchs, L. (2009). Errorsin multi-digit arithmetic and behavioral inattention in children with math difficulties. Journal of learning disabilities, 42(4), 356-371.
Wu, T. K., Huang, S. C., & Meng, Y. R. (2008). Evaluation of ANN and SVM classifiers as predictors to the diagnosis of students with learning disabilities. Expert Systems with Applications, 34(3), 1846-1856. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 686 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 291 |