تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,780 |
تعداد مقالات | 14,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,819,207 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,752,022 |
طراحی الگوی نوین ارزشیابی از عملکرد حرفهای سالانه معلمان مدارس ابتدایی کشور | ||
پژوهشهای رهبری و مدیریت آموزشی | ||
مقاله 3، دوره 6، شماره 21، فروردین 1401، صفحه 59-85 اصل مقاله (902.52 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jrlat.2021.51364.1526 | ||
نویسندگان | ||
رضا مظفری ![]() | ||
1دانشجوی دکتری، رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
2دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
3استاد گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
4استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش ارائه مدلی نوین برای سنجش و ارزشیابی عملکرد حرفهای سالانه معلمان مدارس ابتدایی بوده است. پژوهش با رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوی انجام شده است. به این منظور بررسی متون تخصصی و پژوهشی مرتبط با صلاحیتها و شایستگیهای حرفهای معلمان مدارس ابتدایی، ارزشیابی عملکرد حرفهای معلمان، اسناد بالادستی نظام آموزشی کشور (سند تحول بنیادین آموزشوپرورش و سند برنامه درسی ملی و غیره) و نیز مصاحبه علمی ساختاریافته با 20 نفر از خبرگان، متخصصان و صاحبنظران آموزشوپرورش ابتدایی استان و کشور، همچنین از بین اساتید پرسابقه و مجرب گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان تا اشباع نظری دادهها که به روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شده بودند، انجام شد. تحلیل دادهها از طریق کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام شد و پس از رسیدن به مضامین اصلی و استخراج کدهای باز، محوری و انتخابی در پایان الگوی جدید ارزشیابی عملکرد حرفهای معلمان مدارس ابتدایی در دو بعد عمده محتوایی و فرایندی، 5 بخش یا طبقه، 36 مقوله و 95 زیرمقوله ارائه گردید. برای اعتباریابی این الگو از روش Member Check و برای بررسی پایایی از روش پایایی کدگذاران استفاده شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
سنجش ارزشیابی عملکرد؛ معلمان؛ دوره ابتدایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 223 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 326 |