تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,642 |
تعداد مقالات | 13,019 |
تعداد مشاهده مقاله | 24,577,624 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,083,325 |
عوامل موثر بر تحول آفرینی نظام آموزش عالی ایران در حوزهی آموزش علوم انسانی | ||
پژوهشهای رهبری و مدیریت آموزشی | ||
دوره 6، شماره 21، مهر 1398، صفحه 1-32 اصل مقاله (762.43 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سعادت چوبتاشانی ![]() | ||
1کارشناسی ارشد گروه مدیریت دولتی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران، | ||
2دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران، ایمیل: A.yasini@ilam.ac.ir | ||
3دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران، ایمیل: z.toulabi@ilam.ac.ir | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف شناسایی الزامات خرد و کلان تحول آفرینی نظام آموزش عالی ایران در حوزه آموزش علوم انسانی انجام شد. روش تحقیق آمیخته اکتشافی است که در مرحله کیفی، از روش تحلیل محتوا و در مرحله کمی معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری خبرگان و آگاهان تحول آفرینی نظام آموزش عالی ایران میباشند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی 214 نفر از نخبگان حوزه آموزش عالی دانشگاههای شهر کرمانشاه به روش نمونهگیری طبقهای به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبهی نیمه ساختار یافته و پرسشنامه محقق ساخته بود. جهت سنجش روایی از محتوایی و برای پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. روش آماری در مرحلهی کمی الگویابی معادلات ساختاری با نرم افزار Lisrel و Spss22 بوده است. یافتههای پژوهش نشان داد که الزامات کلان تحول آفرینی عبارتند از عوامل سرمایهای، توسعهای، فرهنگی، محیطی و انگیزشی و الزامات خرد تحول آفرینی نیز عبارتند از: آزاداندیشی، بروزرسانی اطلاعات، نیروی دانشی ماهر، بازاریابی دانش، تجاریسازی دانش، انتقال دانش، توسعه دانش، فرهنگ سازی قوی دانش، ارزش آفرینی دانش، تقویت فرهنگ پذیری دانش، پژوهش محوری، رقابت علمی، مفهوم سازی دانش، تشویق علمی، کیفیت خدمات دانشی و حمایت دانشی. | ||
کلیدواژهها | ||
تحول آفرینی نظام آموزش عالی؛ تحول آفرینی حوزه علوم انسانی؛ تحول | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 62 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 81 |