تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,780 |
تعداد مقالات | 14,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,845,942 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,760,533 |
قوّامیت مردان و تأثیر آن بر فعالیت اجتماعی زنان از منظر قرآن کریم | ||
پژوهشنامه معارف قرآنی | ||
مقاله 6، دوره 13، شماره 48، اردیبهشت 1401، صفحه 159-186 اصل مقاله (1.06 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/rjqk.2022.64987.2490 | ||
نویسندگان | ||
حمیدرضا حاجی بابایی1؛ وحید واحدجوان2؛ مریم علیزاده ![]() ![]() | ||
1عضو هیات علمی و دانشیار دانشگاه تهران | ||
2عضو هیات علمی و استادیار دانشگاه تهران | ||
3مدرس دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
فعالیت اجتماعی زنان از جمله مسائلی است که امروزه با پیشرفت بشر و گسترش روابط انسانی، اهمیت بسیاری یافته است. زیرا زنان به عنوان نیمی از جامعه میتوانند نقشهای مؤثری در اجتماع داشته باشند. از سوی دیگر خانواده از منظر قرآن کریم، دارای جایگاه ویژهای است به گونهای که برای رعایت مصالح خانوادگی و اجتماعی، دستورات خاصی را جهت تنظیم روابط همسران وضع کرده است. قوامیت مردان بر زنان که در آیه شریفه « الرجال قوامون علی النساء» بیان شده به عنوان یکی از این دستورات است که به نظر برخی صاحبنظران با فعالیت اجتماعی زنان در تعارض است. این پژوهش با روش توصیفی و تحلیلی وبا هدف تحلیل و بررسی مفهوم قوامیت و تأثیر آن بر فعالیت اجتماعی زنان، این موضوع را مورد بررسی قرارداده و با توجه به معنای لغوی و تفسیر صحیح از آن، قوامیت را نه به معنای رئیس بودن بر زن بلکه به عنوان ابزاری در اختیار مردان میداند که بتوانند به وسیله آن، امور خانواده را اداره کنند بنابراین قوامیت نمیتواند مانعی برای فعالیت اجتماعی زنان محسوب شود. زیرا قوامیت براساس قرائن موجود در آیه آیات دیگر اختصاص به خانواده دارد و تا زنان میتوانند در هر نوع فعالیت سیاسی، اقتصادی و علم آموزی مشارکت داشته باشند تا زمانی که فعالیت اجتماعی آنان به نقش خانوادگی آنها آسیب نزند. | ||
کلیدواژهها | ||
قوامیت؛ مردان؛ فعالیت اجتماعی؛ زنان؛ قرآن کریم | ||
مراجع | ||
قرآن کریم، ترجمه ابوالفضل بهرامپور.
ابن بابویه، محمد بن علی. (1404). من لا یحضره الفقیه. قم: مؤسسه نشر اسلامی.
ابن عاشور، محمد بن طاهر. ( بیتا). التحریر و التنویر. بیروت: مؤسسه التاریخ.
ابن منظور، محمد ابن مکرم. (1428). لسانالعرب. بیروت: داراحیاء تراثالعربی.
ابن کثیر، اسماعیل بن عمر. (1419). تفسیر القرآن العظیم. بیروت: دارالکتب العلمیه.
آلوسی، سید محمود. (1415). روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم. بیروت: دارالکتب العلمیه.
بابایی، علی اکبر. (1394). روششناسی تفسیر. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
بحرانی، هاشم بن سلیمان. (1416). البرهان فی تفسیر القرآن. تهران: بنیاد بعثت.
بستان، حسین. (1389). اسلام و جامعه شناسی خانواده. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
_________. (1394). جامعهشناسی خانواده به نگاهی به منابع اسلامی. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
بغوی، حسین بن مسعود. (1420). معالم التنزیل فی تفسیر القرآن. بیروت: داراحیاء تراث العربی.
بلاغی نجفی، محمد جواد. (1420). آلاء الرحمن فی تفسیر القرآن. قم: بنیاد بعثت.
بیهقی، ابوبکر احمد بن حسین. (1405). دلایل النبوه. بیروت: دارالکتب العلمیه.
جعفری، یعقوب. (بیتا). تفسیر کوثر. قم: هجرت.
جوادی آملی، عبدالله. (1389) تفسیر تسنیم. قم: نشر اسراء.
___________. (1386). زن در آیینه جلال و جمال. قم: نشر اسراء.
دورکیم، امیل. (1369). درباره تقسیم کار اجتماعی. ترجمه حسن حبیبی. بابل: کتابسرای بابل.
دهخدا، علی اکبر. (1372) لغت نامه. تهران: دانشگاه تهران.
راغب اصفهانی، حسین ابن محمد. (1412). التحقیق فی کلمات القرآن الکریم. بیروت: دارالعلم.
زمخشری، محمود. (1407). الکشاف عن حقایق غوامض التنزیل. بیروت: دار الکتب العربیه.
سیوطی، عبد الرحمن ابن ابی بکر. (1404). الدر المنثور فی تفسیر المأثور. قم: کتالبخانه آبت الله مرعشی.
شاهدی، سامره؛ محمدعلی فرجودی. (1389). جایگاه شغلی زن در خانواده و اجتماع از دیدگاه قرآن. فصلنامۀ زن و جامعه. شماره چهارم.
شرمن، وود. (1367). دیدگاه نوین جامعه شناسی. ترجمه مصطفی ازکیا. تهران: مرکز نابینایان رودکی.
صادقی تهرانی، محمد. (1365). الفرقان فی تفسیر القرآن بالقرآن. قم: فرهنگ اسلامی.
صافی، محمود بن ابراهیم. (1418). الجدول فی اعراب القرآن الکریم. بیروت: دا راحیاء تراث العربی.
طباطبایی، سید محمد حسین. (1417). تفسیر المیزان.ترجمه سید محمد باقر موسوی همدانی. قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
طبرسی، فضل بن حسن. (1372). مجمع البیان فی تفسیر القرآن. ترجمه مترجمان. تهران: ناصرخسرو.
طبرسی، احمد بن علی. (1403). الاحتجاج علی اهل اللجاج. مشد: نشر المرتضی.
طبری، ابوجعفر محمدبن جریر. (1412). الجامع البیان فی تفسیر القرآن. بیروت: دارالمعرفه.
عروسی حویزی، عبد علی بن جمعه. (1415) نور الثقلین. قم: اسماعیلیان.
عنایه، غازی حسین. (1411). اسباب النزول القرآنی. بیروت: دار الجبل.
فخر رازی، محمدبن عمر. (1420). مفاتیح الغیب. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
فیض کاشانی، ملا محسن. (1418). الاصفی فی تفسیر القرآن. قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
محمدی، مسلم. (1392). زن از دیدگاه اسلام و فمینیسم. قم: نشر زائر.
مجلسی، محمد باقر. (بیتا). بحار الانوار. بی جا: دار احیاء تراث العربی.
مصطفوی، حسن. (1430). التحقیق فی کلمات القرآن الکریم. بیروت: دارالکتب العلمیه.
مکارم شیرازی، ناصر. (1374). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
معرفت، محمد هادی. (1385). تفسیر و مفسران. قم: مؤسسه التمهید.
مغنیه، محمد جواد. (1378). تفسیر کاشف. ترجمه موسی دانش. قم: بوستان کتاب.
میل، استوارت. (1377). کنیزک کردن زنان. ترجمه خسرو ریگی. تهران: بانو.
واحدی نیشابوری، علی بن احمد. (1411). اسباب النزول. بیروت: دارالکتب العلمیه. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 304 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 169 |