| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,933 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,992,771 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,780,302 |
راهبردهای تعلیم و تربیت برآمده از انسان شناختی قرآنی با تاکید بر نقش گرایش ها در وجود انسان | ||
| پژوهشنامه معارف قرآنی | ||
| مقاله 3، دوره 13، شماره 48، فروردین 1401، صفحه 65-94 اصل مقاله (1.18 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/rjqk.2022.64958.2488 | ||
| نویسندگان | ||
| سعید بهشتی1؛ حسن ملکی1؛ حسن اسدزاده2؛ ماجده فاطمی* 3 | ||
| 1استاد دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
| 2دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
| 3دانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| هدف این تحقیق استنباط راهبردهای تعلیم و تربیت مبتنی بر انسان شناسی قرآنی می باشد. تحقیق حاضر به لحاظ هدف خود بنیادی-کاربردی، با رویکرد کیفی و روش آن استنتاجی است. یافتههای این پژوهش عبارتند از: انسان دارای شناخت، گرایش و توانایی عمل است، تاثیرات متقابل این ابعاد سه گانه عبارتند: گرایش ها گوهره وجودآدمی است که با آگاهی و عمل تقویت و تضعیف می شوند. گرایش ها به دو دسته عمیق – پایدار و سطحی – زودگذر تقسیم می شود.گرایش ها می توانند همدیگر را تقویت یا تضعیف کنند. آگاهی در صورت فعال بودن گرایش ها متناسبِ با آن، بر گرایش دیگری تاثیر می گذارد. هرچقدر آگاهی روشن تر باشد به همان میزان به باور نزدیک تر و توجه بیشتر به شناخت و رجوع مکرر به آن باعث تقویت و تضعیف بیشتر گرایش خواهد شد. انجام عمل خاص، هم گرایش پشتوانه خود و هم، همه گرایش های متناسب با آن را تقویت و گرایش های متضادش را تضعیف می کند.راهبردهای تربیتی عبارتنداز: توجه به عمل و بهره گیری مستمر از آن، بستر سازی و تسهیل گری و استفاده از محیط به عنوان ابزار هدایت، ارایه شناخت به صورت تدریجی و متناسب با تمایلات و نیازها، عرضه خوب ها و خوبی ها جهت شکوفایی و تقویت امیال فطری، بهره گیری ازهادیان اهل رشدوتزکیه، بهره گیری از قالب های متنوع ارائه محتوا و زمینه سازی جهت گذر کردن از علایق چگونگی انسان، گرایش، آگاهی، عمل، راهبرد. سطحی و ناپایدار به علایق عمیق و پایدار | ||
| کلیدواژهها | ||
| گرایش؛ آگاهی؛ عمل؛ راهبرد | ||
| مراجع | ||
|
قرآن کریم.
الموسوی الخمینی، سید روح الله.(1383). چاپ یازدهم. جهاد اکبر یا مبارزه با نفس. تهران: تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
باقری، خسرو. (1382). تدوین مبنای انسان شناختی اسلام برای علوم انسانی. تهران: پژوهشکده تعلیم و تربیت.
(1382). هویت علم دینی. تهران: انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
بهشتی. (1385). فلسفه تعلیم و تربیت در جهان امروز. قبسات. سال یازدهم. بهار و تابستان. 109-124.
جوادی آملی، عبدالله.(1378). تفسیر موضوعی قرآن کریم. ج12. قم: نشراسرا.
حایری شیرازی، محیالدین. (1372). انسانشناسی. انتشارات شفق.
(1397). تعلق محور تحول در انسان. چاپ دوم. قم: نشر معارف.
حسینی خامنهای، سید علی. (1395). طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن. چاپ هشتم. قم: موسسه ایمان جهادی.
خسروپناه، عبدالحسین. (1389). چیستی انسانشناسی. انسان پژوهی دینی. شماره24. پاییزو زمستان89. 35-56.
دانایی فرد، حسن. (1395). روششناسی مطالعات دلالت پژوهی در علوم اجتماعی و انسانی: بنیانها، تعاریف، اهمیت، رویکردها و مراحل اجرا. روششناسی علوم انسانی. سال22. شماره86. بهار 95.
دلبری. (1395). دلالتهای تربیتی معناشناسی "قلب" در قرآن کریم. پژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن. شماره9. پاییز و زمستان 95. 81-106.
رابرتسون، دیوید. (1375). فرهنگ سیاسی معاصر. (عزیزکیاوند مترجم). تهران: نشر البرز.
صادق زاده و همکاران. سند مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران.
شاکر، کمال مصطفی. (1389). خلاصه تفسیر المیزان. ج1-4. (مشایخ، مترجم). چاپ هفتم. تهران: اسلام.
صدری افشار، غلامحسین. (1381). فرهنگ معاصر فارسی. تهران: انتشارات فرهنگ و معاصر.
صدری فر، موسوی. (1392). راهبردهای تربیتی از دیدگاه قرآن. مجله اخلاق وحیانی. سال اول. تابستان 92. شماره4. 123-162
طباطبایی، محمدحسین. (1374). المیزان. ترجمۀ سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
عاملی، محمدبن حسن. (1409). وسائل الشیعه. قم: موسسه ال البیت علیهم السلام.
مصباح یزدی، محمدتقی. (1379). خودشناسی برای خودسازی. قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
(1380). اخلاق در قرآن. ج 1. چاپ هشتم. قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
(1380). معارف قرآن. ج7. قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
(1390). انسانسازی در قرآن. چاپ سوم. قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
مطهری، مرتضی.(1376). فطرت. تهران: صدرا.
(1379). آشنایی با عرفان اسلامی. تهران: صدرا.
معصومی زارع، هادی.(1395). محبت به مثابه بنیاد امنیت بررسی جایگاه محبت در ساختار امنیتی نظام ولایی. تحقیقات بنیادین علوم انسانی. شماره 2. بهار95. 183-204. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 762 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 503 |
||