تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,654 |
تعداد مقالات | 13,133 |
تعداد مشاهده مقاله | 24,974,431 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,261,083 |
اثربخشی آموزش از طریق فلش کارتهای مصور ادغام شده بر عملکرد املاء دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص | ||
فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
دوره 17، شماره 61، مهر 1400 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jep.2022.55123.3135 | ||
نویسندگان | ||
بی بی نعیمه ابریشمی زاده ![]() | ||
1گروه تکنولوژی دانشگاه آزاد یزد | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
3استادیار گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه خوارزمی | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش فلش کارتهای مصور ادغام شده بر بهبود عملکرد املاء دانشآموزان پسر پایه اول ابتدایی شهر یزد با اختلال یادگیری خاص بود. پژوهش حاضر از نظر هدف جزء پژوهشهای کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده-ها از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامیدانشآموزان پسر پایه اول ابتدایی شهر یزد در سال تحصیلی 8-1397 بود و نمونهگیری به روش در دسترس انجام شد. بدین شکل که از بین دانشآموزان پایه اول دبستان که بخاطر ناتوانی و ضعف در املاء، در کلاسهای مراکز درمان و آموزش کودکان با اختلال یادگیری شرکت داشتند، 40 دانشآموز که در آزمون محقق ساخته اختلال در املاء، نمره 9 یا پایینتر کسب کرده بودند، انتخاب و به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) جایگزین شدند. به دانشآموزان گروه آزمایش طی 20جلسه 60 دقیقهای (هفتهای سه جلسه) با استفاده از فلش کارتهای مصورادغام شده مهمترین و پرکاربردترین واژهها و کلمات پایه اول دبستان آموزش داده شد. گروه کنترل با استفاده از روش مستقیم آموزش دیدند. نتایج کواریانس چندمتغیره نشان داد که آموزش از طریق فلش کارت های مصورادغام شده اختلال یادگیری در زمینه املاء را در هر دو بٌعد حافظه دیداری (001/0> P) و مشکلات آموزشی (001/0> P) به طور معناداری بهبود بخشیده است. | ||
کلیدواژهها | ||
فلش کارت های مصورادغام شده؛ اختلال یادگیری خاص؛ املاء؛ دانشآموزان پسر پایه اول دبستان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 194 |