تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,780 |
تعداد مقالات | 14,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,845,296 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,760,286 |
بررسی میزان واگرایی سرفصل دروس و سوالهای آزمون با استفاده از آزمون نیکویی برازش و شاخص جِفری (نمونه موردی: سوالهای درس آمار آزمون تحصیلات تکمیلی 1397-1393) | ||
فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
دوره 12، شماره 45، مهر 1400، صفحه 65-83 اصل مقاله (725.42 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jem.2022.56477.2097 | ||
نویسندگان | ||
غلامرضا یادگارزاده ![]() ![]() | ||
1استادیار گروه مطالعات برنامه درسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
2استادیار دانشگاه ازاد اسلامی واحد سنندج | ||
3گروه سنجش و اندازهگیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش بررسی میزان واگرایی سوالهای آزمون کارشناسی ارشد و دکتری تعدادی از دروس اصلی آمار طی سالهای 1397-1393 از سرفصلهای مصوب شورای عالی برنامهریزی است. برای این منظور ابتدا براساس سرفصلهای دروس مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، که آزمونهای ورودی کارشناسی ارشد و دکتری بر اساس آنها طراحی میشوند، موضوعها و زیر موضوعهای اصلی (با عنوان خوشه اصلی، زیرخوشه و مباحث) مشخص شد. در مرحله بعد توزیع فراوانی سوالات دفترچه آزمونهای مذکور در بازههای زمانی مشخص در هر مبحث استخراج شد و فاصله این توزیع سوالات در خوشهها با توزیع ایدهآل و مورد انتظار خبرگان رشته تخصصی محاسبه و آزمون شده است. برای بررسی واگرایی، از آزمون "خیدو" و برای بررسی نیکویی برازش دو توزیع و همچنین فاصله اطلاعاتی از "شاخص جِفری" استفاده شده است. نمونه مورد بررسی در این تحقیق یک نمونه موردی شامل مجموعا هشت درس، دو درس "آمار و طرح آزمایشها" در آزمون کارشناسی ارشد رشتههای مهندسی کشاورزی و همچنین چهار درس تخصصی کارشناسی ارشد رشته آمار (آمار ریاضی، رگرسیون، نمونهگیری و مبانی احتمال) و دو درس تخصصی دکتری این رشته (احتمال و استنباط آماری) است. نتایج نشان میدهد که از میان هشت درس غیرتخصصی تنها در یکی از دروس (طرح آزمایشها در رشته مهندسی کشاورزی) و البته در سال 1395 میزان واگرایی معنیدار بوده است (0.28= P-Value <0.05, Chi-square= 8.88, Jeffrey). همچنین در بین دروس تخصصی رشته آمار نیز میزان واگرایی از وضعیت ایدهآل برای یکی از دروس (درس احتمال آزمون دکتری آمار سال 1396) معنیدار است (0.46P-Value <0.01, Chi-square= 12.50, Jeffrey=). در نتیجه میتوان گفت در میان دروس آمار در آزمون ورودی رشتههای مهندسی کشاورزی و همچنین دروس تخصصی رشته آمار، بین سرفصل و سوالهای آزمون با وجود تغییرات، نسبتا هماهنگی و تناسب رعایت شده است، بجز در دو ماده که میزان واگرایی و عدم تناسب معنی دارشده که این می تواند به دلیل عدم اطلاع طراحان سوال از سرفصل های دروس مذکور باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
واگرایی؛ سرفصل دروس؛ آزمون کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی؛ آزمون نیکویی برازش؛ شاخص واگرایی جفری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 363 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2 |