تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,780 |
تعداد مقالات | 14,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,845,777 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,760,472 |
جلوه های بصری قصص قرآنی درخلق بازی های رایانه ای | ||
مطالعات رسانههای نوین | ||
مقاله 8، دوره 8، شماره 29، فروردین 1401، صفحه 302-277 اصل مقاله (881.01 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/nms.2022.35536.583 | ||
نویسندگان | ||
راضیه حق شناس1؛ مصطفی رستمی ![]() | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران. | ||
2استادیار گروه پژوهش هنر، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران. | ||
چکیده | ||
این پژوهش در نظر دارد با بررسی شباهتهای میان اجزای تشکیل دهندهی قصه (روایت) در یک بازی رایانهای بهعنوان یک رسانهی جدید بصریِ پرطرفدار؛ در پیوند با اجزای تشکیلدهندهی قصص در قرآن، نشان دهد که می-توان با بهرهمندی از محتوای این کتاب آسمانی برای خلق بازیهای رایانهای با محتوایی صحیح و قرآنی بهره بُرد. پژوهش حاضر بهروش توصیفی و براساس دادههای جمعآوریشده از طریق منابع کتابخانهای و نیز بررسی مشاهدهای، مورد تحلیل قرار گرفته است. یک بازی رایانهای ترکیبی از فناوری و هنر تبلیغات- از هر نوع آن- است و بازیکنان (مخاطبان) هنگام اجرای هر بازی به طور ناخودآگاه، پیامهای بسیاری را دریافت میکنند. اگرچه میتوان اشتراکات فراوانی میان ساختار تشکیل دهندهی قصه و روایت در یک بازی و یک روایت در قصص قرآن دریافت کرد، اما این ارزشگذاری کاربردی، به خصوص در قصص قرآن همواره هدفی جز رسیدن به خداوند و پرهیز از بدیها نبوده است. از اینرو در پایان هر قصهی آن، افراد، نتیجهای شفاف از پیامها دریافت میکنند. زیرا زیربنای فکری و اجتماعی این قصص، آموزش و ترویج عقاید معرفتی و انسانی است که خود نکتهای قابل تامل در محتوای قصص قرآن است. | ||
کلیدواژهها | ||
"بازی های رایانه ای"؛ "محتوای بازی های رایانه ای"؛ "جلوه های بصری قرآن"؛ "قصص قرآن" | ||
مراجع | ||
قرآن کریم، ترجمۀ: مهدی الهی قمشهای (1386)، چاپ اول، قم: انتشارات آیین دانش.
آرین، آرمان؛ ناصحی، الهام. (1389). راهنمای بازینامهنویسی. چاپ اول، تهران: انتشارات بنیاد ملی بازیهای رایانهای.
آشتیانی، مهرداد، خزانهداری، مژگان. (1392). فرهنگ واژگان و دانشنامه ی تولید بازیهای رایانهای. چاپ اول، تهران: انتشارات بنیاد ملی بازیهای رایانه ای.
امانی، رضا، خدادوستی؛ رخساره، لاهوتی؛ یگانه، فاطمه. (1393). «کارکرد شناسی ساختار تکرار در تصویرپردازی های قرآن» (مطالعه موردی داستان حضرت موسی (ع))، فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای ادبی قرآنی. بهار، دورهی 2، شماره 1، صص 120-99.
آیزنر، ویل. (1390). قصهگویی و روایت بصری. مترجمان: آرش جلالمنش و بهمن شریفی، چاپ دوم، تهران: انتشارات فارابی.
بروجردی علوی، مهدخت؛ صدیق یزدچی، امیر سعید. (1396). (تأثیر فضای مـجازی بر هویت ملی و قومی در ایران)، فصلنامه مطالعات رسانههای نوین. زمستان، سال 12، شماره 12، صص 88-110.
بلَکِر، اروینآر. (1392). عناصر فیلمنامهنویسی. ترجمۀ: محمد گذرآبادی، چاپ پنجم، تهران: انتشارات هرمس.
بنیاد ملی بازیهای رایانه ای. (1389)، رده بندی سنی بازیهای رایانه ای. چاپ اول، تهران: انتشارات بنیاد ملی بازیهای رایانهای.
حری، ابوالفضل. (1387). «احسن القصص/ رویکرد روایتشناختی به قصص قرآن»، مجله نقد ادبی. تابستان، دوره ی اول، شمارهی 2، صص 83-122.
دانکن، استفانو. (1391). فیلمنامهنویسی ژانر. ترجمۀ: وحیداله موسوی، چاپ اول، تهران: انتشارات ساقی.
سیگر، لیندا. (1388). نگارش فیلمنامه اقتباسی (نوشتن فیلمنامه از داستان و واقعیت). ترجمۀ: عباس اکبری، چاپ دوم، تهران: انتشارات نیلوفر.
سیگر، لیندا. (1395). زیرمتن در فیلمنامه: آنچه پنهان است. ترجمۀ: مهدی کیا، چاپ اول، تهران: نشر چشمه.
شلهارت، لورا. (1392). راهنمای علمی فیلمنامهنویسی. ترجمۀ: پدرام لعلبخش، چاپ سوم، تهران: انتشارات افراز.
رضایی هفتادَر، غلامعباس؛ علیخواجه، شعیب. (1393). «پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت». سال سوم. شماره (1). صص 71- 86.
عاملی، سید سعیدرضا. (1394). مطالعات دو فضایی شدن بازیهای رایانهای، رویکرد ارشی - بومی به بازیها. چاپ اول، تهران: انتشارات امیرکبیر.
علیپور، احمد و همکاران. (1390). بازیهای رایانهای فرصت یا تهدید؟. چاپ اول، تهران: انتشارات ارجمند.
فاروقیهندوالان، جلیلاله؛ آسوده، زهره؛ حقدادی، عبدالرحیم. (1393). «انتقال معنی از طریق تصویر ذهنی درجزء سیام قرآن کریم»، فصلنامه علمی نگارینه هنر اسلامی. بهار، شماره 1، صص 59-68.
کلانتری، ابراهیم. (1378). قرآن و چگونگی پاسخگویی بهنیاز زمانه. چاپ دوم، تهران: انتشارات صدف.
گانتر، بری. (1387). اثر بازیهای ویدئویی و رایانهای برکودکان. ترجمۀ: سید حسن پورعابدی نایینی، چاپ اول، تهران: انتشارات جوانه رشد.
گلهباس، فرانتس. (1394). کارگردانی داستانی. ترجمۀ: داریوش نوروزی، شیوا زنگنه، چاپ اول، تهران: انتشارات فارابی.
لوبروتو، وینسنت. (1396). مدیریت طراحی فیلم. ترجمه: رضا مهدیزاده و امیر هاشمی مهر، چاپ اول، تهران: انتشارات میردشتی.
مرعشیپور، محمدرضا. (1396). قصههای قرآن. چاپ اول، تهران: انتشارات نیلوفر.
مقدادصباغیان، جاوید؛ حُسنایی، محمدرضا. (1391). «بازیهای رایانهای در مقام هنری، بررسی و تحلیل وضعیت مواجهه با بازیهای رایانه ای به مثابه آثار هنری»، نشریه هنرهای زیبا هنرهای نمایشی و موسیقی. پاییز و زمستان، دوره 17، شماره 2، 77- 69.
مهرابی، مقداد. (1396). «تأثیرات بازیهای دیجیتال بر پرخاشگری: بررسی رویکردهای مختلف و نتیجه گیری های متضاد»، فصلنامه مطالعات رسانه های نوین. زمستان، سال 3، شماره 12، صص 111-127.
وارتنبرگ، تامس؛ تامسون- جونز، کاترین. (1396). فلسفۀ فیلم و هنر دیجیتال. ترجمۀ: گلنار نریمانی، تهران: انتشارات ققنوس، چاپ اول.
ولف، یورگِن؛ کاکس، گُری. (1391). راهنمای نگارش فیلمنامه. ترجمۀ: عباس اکبری، چاپ اول، تهران: انتشارات سروش.
Https://www.isna.ir/news (6 /9 /2018,22:00) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 344 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 119 |