تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,640 |
تعداد مقالات | 12,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 23,997,455 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,917,533 |
بررسی هسته در برخی گروههای نحوی بر اساس نظریة بهینگی؛ مطالعه موردی گفتار یک دانشآموز کمشنوا | ||
علم زبان | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 اردیبهشت 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/ls.2022.61705.1467 | ||
نویسندگان | ||
صادق افتخاری فر ![]() | ||
1گفتاردرمانگر اداره آموزش و پرورش استثنایی استان سیستان و بلوچستان زاهدان ایران | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | ||
چکیده | ||
در سالهای اخیر یک چارچوب محدودیتبنیاد که از نظریة بهینگی اقتباس شده، جهت توصیف، تجزیه و تحلیل اختلالات گفتار و زبان به کار گرفته شده است. این مقاله شرحی از کاربرد نظریة بهینگی در توصیف و تحلیل ساختار نحوی دانشآموز "الف" که یک دانشآموز پسرِ 16 سالة فارسیزبان کمشنوا است؛ را بر اساس نقض محدودیتهای هسته در برخی از گروههای نحوی ارائه و پیشنهاد میکند. در این مقاله تعدادی از جملاتی که در ارزیابی و سنجش گفتاردرمانگر از این دانشآموز به دست آمده، توسط چارچوب نظریة بهینگی تحلیل و تبیین شده است. نتیجة تحلیل نشان داد که نقض محدودیتهای مربوط به هسته در گروههای نحوی را میتوان بر اساس چارچوب نظریة بهینگی تحلیل و توصیف کرد. با این نگاه تحلیل و تبیین جملات دانشآموز مزبور درک عمیقتری از ساختار نحوی وی به ما میدهد. با این پیشفرض که در آموزش وی فرونشانی محدودیتهای نشانداری با کار بر روی محدودیتهای پایایی که اکثرا نقض محدودیتهای هستة گروهها است، ساختار نحوی نامبرده را به یک فرد دارای گفتار طبیعی نزدیکتر میکند. پیشنهاد میشود که برای برآورده شدن این مهم، در مبحث آموزش ابتدا هستههای هر گروه به دانشآموز، آموزش داده شود و در گام بعدی به تدریج متممها به هستهها افزوده شود. این طریقة آموزش محدودیتهای پایایی را نسبت به محدودیتهای نشانداری به مرحلة بالاتری ارتقا خواهد داد و گفتار دانشآموز به گفتار یک فرد طبیعی نزدیک تر خواهد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
نظریة بهینگی؛ محدودیت؛ هسته؛ نقص شنوایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 57 |