تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,781 |
تعداد مقالات | 14,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,885,448 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,781,544 |
ویژگیهای روان سنجی مقیاس درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی – ویراست دوم (BRIEF-2)در دانش آموزان 13 تا 18 سال | ||
فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
دوره 12، شماره 45، مهر 1400، صفحه 167-189 اصل مقاله (862.01 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jem.2022.57932.2127 | ||
نویسندگان | ||
کمال پرهون ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
1دانشگاه خوارزمی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، تهران، ایران | ||
2دانشگاه رازی، دانشکده علوم اجتماعی، گروه روان شناسی بالینی، کرمانشاه ایران | ||
3گروه روان شناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
4گروه روان شناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
چکیده با توجه به محدودیتهای پیش رو اندازه گیری مبتنی بر عملکرد کارکردهای اجرایی کودکان و نوجوانان، مقیاسهای درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی به عنوان جایگزینهای مناسب پیشنهاد میشوند. از اینرو، پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روان سنجی مقیاس درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی - ویراست دوم در دانش آموزان 13 تا 18 سال انجام شد. در قالب یک طرح همبستگی، 300 نفر از دانش آموزان13 تا 18 سال (7/50 درصد پسر و 3/49 درصد دختر) مشغول به تحصیل در مدارس دورة متوسطة شهر تهران در مطالعه حاضر شرکت کردند. تجزیه و تحلیل یافتهها با استفاده از نرمافزارهایSPSS25 ، AMOS24 و SmartPLS 3 انجام شد. تحلیل عاملی تائیدی نشان داد که ساختار سه عاملی (شاخصهای رفتاری، هیجانی و شناختی) با 9 خرده مقیاس (بازداری، خود پایشی، جابجایی، کنترل هیجانی، آغاز گری، حافظة کاری، برنامهریزی/ سازماندهی، پایش تکلیف و سازماندهی مواد)، مقیاس درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی- ویراست دوم در دانش آموزان 13 تا 18 سال ایرانی از برازش لازم برخوردار است. همسانی درونی این مقیاس با استفاده از آلفای کرونباخ برای شاخصها بین 87/0 تا 89/0 و برای خرده مقیاسها نیز بین 87/0 تا 9/0 به دست آمد. همچنین پایایی بازآزمایی این مقیاس 9/0 به دست آمد. روایی همگرا برای سه شاخص تنظیم رفتاری (52/0AVE=)، تنظیم هیجانی (54/0AVE=) و تنظیم شناختی (58/0AVE=) به دست آمد. افزون بر این، پایایی ترکیبی (CR)، برای سه شاخص تنظیم رفتاری (85/0CR=)، تنظیم هیجانی (87/0CR=) و تنظیم شناختی (83/0CR=) گزارش شد. با توجه به یافتههای به دست آمده میتوان عنوان کرد که نسخة پارسی مقیاس درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی- ویراست دوم، جهت سنجش کارکردهای اجرایی دانش آموزان 13 تا 18 سال در ایران از ویژگیهای روان سنجی مناسبی برخوردار است و میتواند ابزار قابل اعتمادی در موقعیتهای بالینی و پژوهشی باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: مقیاس درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی- ویراست دوم؛ کارکردهای اجرایی؛ دانش آموزان دورة متوسطه؛ تحلیل عاملی تائیدی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 520 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 10 |