تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,641 |
تعداد مقالات | 13,010 |
تعداد مشاهده مقاله | 24,557,200 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,073,949 |
بررسی ارتباط بین فرم شهری و مصرف انرژی در سکونتگاه های شهری (مطالعه موردی: شهر قزوین) | ||
فصلنامه برنامه ریزی توسعه شهری و منطقه ای | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 اردیبهشت 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/urdp.2022.65476.1406 | ||
نویسندگان | ||
علی اکبر سالاری پور ![]() ![]() | ||
1استادیار شهرسازی دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
2دانشجو کارشناسی ارشد برنامهریزی شهری، دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
چکیده | ||
باتوجه به روند گرم شدن کره زمین و افزایش روزافزون میزان انتشار گازهای گلخانه ای و وابستگی افراد به خودروی شخصی، لزوم توجه بیشتر متخصصین شهری بالاخص برنامه ریزان شهری به تاثیر شاخص های فرم شهری و شاخص های اقتصادی- اجتماعی بر مصرف انرژی و رفتارهای ترافیکی شهروندان، بیش از پیش مشخص می شود. در این میان فرم شهر با شاخص هایی چون تراکم، اختلاط کاربری، طراحی، فاصله تا حمل ونقل عمومی و فاصله تا مرکز شهر یکی از مهم ترین عوامل تعیین کننده در الگوهای سفر ساکنین است. تحقیق حاضر در زمره ی پژوهش های کاربردی و با 1000 حجم نمونه و به منظور بررسی ارتباط شاخص های فرم شهری و شاخص های اقتصادی- اجتماعی و رفتار سفر خانوار بر میزان فاصله سفر خانوار و VKT در سطح نواحی ترافیکی شهر قزوین انجام شده است. در این پژوهش از روش های آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده شده است. نتایج تحلیل بیان کننده این است که متغیرهای فرم شهری و متغیرهای اقتصادی- اجتماعی و رفتار سفر خانوار تا 23 درصد بر میزان مسافت طی شده توسط خودروی شخصی ، تا33 درصد بر میزان فاصله سفر خانوار و تا حدود 17 درصد بر فاصله سفر کاری خانوار ها تاثیرگذارند. در این پژوهش فاصله تا مرکز شهر (با ضریب بتا،217/0) مهم ترین متغیر فرم شهری بر میزان VKT و عامل مالکیت وسیله نقلیه نیز( با ضریب بتا، 243/0 ) موثرترین متغیر اقتصادی بر میزان VKT می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
توسعه پایدار؛ فرم شهری؛ فاصله سفر؛ میزان مسافت طی شده توسط خودروی شخصی؛ شهر قزوین | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5 |