تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,661 |
تعداد مقالات | 13,219 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,486,314 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,445,387 |
پیش بینی سبک زندگی بر اساس هوش معنوی و هوش اخلاقی در دانشآموزان | ||
فرهنگ مشاوره و روان درمانی | ||
مقاله 9، دوره 13، شماره 51، مهر 1401، صفحه 231-252 اصل مقاله (1.64 MB) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qccpc.2022.67221.2924 | ||
نویسندگان | ||
سیدعلیرضا افشانی![]() ![]() ![]() | ||
1دانشیار گروه تعاون و رفاه اجتماعی دانشگاه یزد | ||
2استادیار گروه مشاوره دانشگاه علم و هنر یزد | ||
چکیده | ||
مفهوم سبک زندگی دامنهی وسیعی از امور عینی و ذهنی، از جمله الگوهای روابط اجتماعی، سرگرمی، مصرف، مد و پوشش، نگرشها، ارزشها و جهانبینی فرد را شامل میشود. پژوهش حاضر با هدف پیش بینی سبک زندگی بر اساس هوش معنوی و هوش اخلاقی در دانشآموزان بود. روش مورد استفاده در این پژوهش توصیفی-همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه دوره اول شهر یزد بودند و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران، 246 نفر تعیین و به صورت خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه سبک زندگی (LSQ)، 70 سوالی با خردهمقیاسهای سلامت جسمانی، ورزش و تندرستی، کنترل وزن و تغذیه، پیشگیری از بیماریها، سلامت روانشناختی، سلامت معنوی، سلامت اجتماعی، اجتناب از داروها ، مواد مخدر و الکل، پیشگیری از حوادث و سلامت محیطی بود. پرسشنامه هوش اخلاقی لنیک و لیل (MCI) ۴۰ عبارتی شامل 10 شاخص بود و پرسشنامه هوش معنوی استیونز شامل ۴۲ گویه ۵گزینهای بود. یافتههای این پژوهش نشان داد متغیرهای هوش معنوی و هوش اخلاقی تأثیر مثبت و معنیداری بر سبک زندگی دارند (001/0>P). تأثیر هوش معنوی بر سبک زندگی قویتر از هوش اخلاقی بوده است. متغیرهای هوش اخلاقی و هوش معنوی، در مجموع، 34 درصد از واریانس سبک زندگی را تبیین میکنند. شاخصهای برازش نیز حکایت از مطلوبیت برازش مدل معادله ساختاری داشت. نتیجه اینکه سبک زندگی بر اساس هوش معنوی و اخلاقی پیشبینی میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
سبک زندگی؛ دانشآموزان؛ هوش اخلاقی؛ هوش معنوی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 183 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 114 |