تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,654 |
تعداد مقالات | 13,133 |
تعداد مشاهده مقاله | 24,974,046 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,260,952 |
تحلیل محتوای دروس تخصصی دوره دکتری آموزش عالی بر اساس مؤلفه های مدیریت دانش | ||
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 خرداد 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jks.2022.63273.1467 | ||
نویسندگان | ||
اعظم موسی چمنی ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
1کارشناس | ||
2مدیر گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه پیام نور | ||
3دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه پیام نور | ||
4دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
هدف: هدف این پژوهش تعیین وضعیت مدیریت دانش در سرفصل های دروس تخصصی دوره های دکتری در رشته های علوم انسانی آموزش عالی است. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع طرحهای پژوهش آمیخته اکتشافی است. از اینرو ترکیبی از روشهای کیفی و کمی استفاده شده است. ابتدا مؤلفه های مدیریت دانش با روش تحلیل محتوا با رویکردی استقرایی استخراج گردید و بر مبنای آن پرسشنامه ای در قالب 9 مؤلفه اصلی و 44 سوال تهیه شد و در اختیار خبرگان قرار گرفت. علاوه بر آن سیاهه وارسی نیز در قالب 442 گویه فرعی تهیه شد. یافته ها: در تحلیل محتوای 2250درس تخصصی در 11 رشته علوم انسانی در مقطع دکتری، 3260 شناسه استخراج گردید. این بررسی نشان داد که اشتراک دانش 46/25 درصد، کاربست 48/17 درصد، تغییر 73/12 درصد، خلق 75/11 درصد، شناسایی دانش 97/9 درصد، سازماندهی 73/7 درصد، توسعه 23/6 درصد، ارائه 4/97 درصد و حفاظت از دانش 68/3 درصد از داده ها را کسب کردند. نتیجه گیری: برای آماده سازی دانش آموختگان به عنوان رهبران توانمند آینده، لازم است آموزش عالی در آموزش مدیریت دانش به دانشجویان نقشی محوری و مؤثر داشته باشد. بهره گیری از برنامه های درسی مبتنی بر مدیریت دانش، مهارت های لازم برای به کارگیری دانش و اتکا به آن را هموار می سازد. بکارگیری شیوه های استاندارد در آموزش و پژوهش، مدیران آینده را برای ارائه و اشتراک دانش در سازمان ها آماده می سازد. مدیریت دانش ارتقای یک رویکرد جامع برای شناسایی، تسخیر، بازیافتن، اشتراک و ارزشیابی، سرمایه دانشی سازمان هاست. | ||
کلیدواژهها | ||
کلیدواژه ها: مدیریت دانش؛ آموزش عالی؛ برنامه های درسی؛ علوم انسانی؛ تحلیل محتوا | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 19 |