تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,780 |
تعداد مقالات | 14,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,855,169 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,766,850 |
تأثیر منابع شغلی و هوش فرهنگی بر عملکرد وظیفهای کارکنان: متغیرهای میانجی تامین نیازهای بنیادین شغلی و درگیری کاری | ||
مطالعات مدیریت بهبود و تحول | ||
مقاله 5، دوره 31، شماره 105، مهر 1401، صفحه 137-165 اصل مقاله (1.12 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jmsd.2022.62565.4001 | ||
نویسندگان | ||
مهدی علی زاده ![]() ![]() ![]() | ||
1استادیار گروه مدیریت منابع انسانی، دانشگاه امین، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
3کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد قزوین، قزوین، ایران | ||
چکیده | ||
امروزه در سازمانها انتظار میرود که کارکنان در کار خود درگیر و خلاق باشند و از خود ابتکار عمل نشان دهند. دستیابی به چنین وضعیتی، ایجاب میکند تا سازمانها در محیط کار، شرایطی ایجاد کنند که منابع انگیزشی و انرژیزا بهاندازه کافی وجود داشته باشد. این منابع انگیزشی بهعنوان منابع شغلی در نظر گرفته میشود. هدف اصلی از مطالعه حاضر تعیین تأثیر منابع شغلی و هوش فرهنگی بر عملکرد وظیفهای با نقش میانجی تأمین نیازهای بنیادین شغلی و درگیری کاری کارکنان بانک کارآفرین بوده است. ازاینرو در این پژوهش، تأثیر عوامل تثبیتشده در عملکرد وظیفهای کارکنان بانک کارآفرین، شامل منابع شغلی و هوش فرهنگی بر نیازهای بنیادین شغلی، درگیری کاری و عملکرد وظیفهای کارکنان بانک کارآفرین موردبررسی قرارگرفته است. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی است، از لحاظ نحوه گردآوری دادهها از نوع پژوهش های توصیفی (غیرآزمایشی) و از شاخه مطالاعات میدانی است. از نظر نوع ارتباط بین متغیرهای پژوهش از نوع علی است. روش اجرای پژوهش نیز پیمایشی است. جامعه موردبررسی در این پژوهش، کارکنان اداری بانک کارآفرین در شعب سراسر کشور بوده و به روش تصادفی طبقه ای نمونه گیری شده است. داده ها با ابزار پرسشنامه گردآوری شده است. در این مطالعه بهمنظور تحلیل دادهها از روش مدلیابی معادلات ساختاری بهمنظور بررسی معناداری تأثیر مفروض متغیرها بر یکدیگر مورداستفاده قرار گرفت. در این راستا نرم-افزارهای SPSS و AMOS به کار گرفته شدند. یافتههای حاصل از تجزیهوتحلیل فرضیههای این پژوهش، حاکی از آن است که درگیری کاری دارای بالاترین اثر مثبت و معنیدار بر عملکرد وظیفهای و همچنین هوش فرهنگی دارای کمترین تأثیر مثبت و معنیدار بر درگیری کاری بوده است. سازمان ها باید از طریق تامین نیازهای شغلی درگیری کاری کارکنان را ارتقا دهند تا عملکرد وظیفه ای آنها بهبود یابد. همچنین نتایج نشان داد متغیرهای هوش فرهنگی و منابع شغلی در تامین نیازهای شغلی تاثیرگذار است. | ||
کلیدواژهها | ||
منابع شغلی؛ هوش فرهنگی؛ نیازهای بنیادین شغلی؛ درگیری کاری | ||
مراجع | ||
Ang, S; Van Dyne, L; Koh, C. (2006). Personality Correlates of the four- factor model of cultural Intelligencege. Journal of Group Organization Management, 31, 40-55
Bakker, A. B., & Demerouti, E. (2007). The job demands-resources model. Journal of Managerial Psychology, 22(3), 309-328
Bakker, A. B., Vergel, A. I. S., & Kuntze, J. (2015). Student engagement and performance: A weekly diary study on the role of openness. Motivation and Emotion, 39(1), 49-62
Barakat, L. L., Lorenz, M. P., Ramsey, J. R., & Cretoiu, S. L. (2015). Global managers: An analysis of the impact of cultural intelligence on job satisfaction and performance. International Journal of Emerging Markets, 10(4), 781-800
Beikzad, J., Fardiazar, A.R., & Fathibanaii, R. (1389). Investigating organizational factors affecting organizational learning. 12, Management and Human Resource in the Oil Industry, 33-66
Bhatti, M. A., Mat, N., & Juhari, A. S. (2018). Effects of job resources factors on nurses job performance (mediating role of work engagement). International journal of health care quality assurance, 31(8), 1000-1013
Busque-Carrier, M., Ratelle, C.F., Corff, Y.L. (2021). Work value and job Satisfaction: the mediating role of Basic psychological needs at work, Journal of career development, 0(0), 1-16
Deci E. L., & Ryan R.m., (2002). Overview of self - determination theory: An organismic dialectical perspective. Handbook of self-determination research.3-33
Demerouti, E., Bakker, A.B., Nachreiner, F., & Schaufeli, W.B. (2005). The Job Demands-Resources Model of Burnout. Journal of Applied Psychology, 86, 499-512
Eisenberg, J., Lee, H. J., Brück, F., Brenner, B., Claes, M. T., Mironski, J., & Bell, R. (2013). Can business schools make students culturally competent? Effects of cross-cultural management courses on cultural intelligence. Academy of Management Learning & Education, 12(4), 603-621
Ebrahimi, A; Javadi, M. (2011). Investigating the Relationship between Role Stress and Customer Orientation and Job Performance of Vendors in Retail, Marketing Management. Journal of Marketing Management, 6 (13), 1-18 (in Persian)
Hafer, J.C., and Martin, T.N. (2006). Job involvement or affective commitment: a sensitivity analysis study of apathetic employee mobility. IBAM. 8(1): 2-19
Hakanen, J. J., Bakker, A. B., & Schaufeli, W. B. (2006). Burnout and work engagement among teachers. Journal of School Psychology, 43(6), 495-513
Hakanen, J.J., Schaufeli, W.B., and Ahola, K. (2008). The Job Demands Resources model: A three-year cross-lagged study of burnout, depression, commitment, and work engagement, Work & Stress, 22, 224_241
Hanfstingl, B., Andreitz, I., Muller, F.H., & Thomas, A. (2010). Are self-regulation and self-control mediators between psychological basic needs and intrinsic teacher motivation? Journal for Educational Research Online, 2 (2), 55-71
Hanggarawati, U.B., & Kismono, G. (2022) Gender and generation gaps in government organization: does it affect work engagement? journal Siasat Bisnis, 26 (1), 1-22
Gabel-Shemueli, R., Westman, M., Chen, S. and Bahamonde, D. (2019), "Does cultural intelligence increase work engagement? The role of idiocentrism-allocentrism and organizational culture in MNCs", Cross Cultural & Strategic Management, Vol. 26 No. 1, pp. 46-66
Karaboga, T., Erdal, N., Karagoga, H.A., & Tatoglu, E. (2022). Creativity as a mediator between personal accomplishment and task performance: A multigroup analysis based on gender during the COVID-19 pandemic. Journal of Current psychlopy, 41 (2), 1-13
Kaski, S.S.,& Kinnunen, U., (2021). Work-related ill- and well-being among Finnish sport coaches: Exploring the relationships between job demands, job resources, burnout and work engagement.international journal of sports science & coaching, 16 (2), 262-271
Kim, H. D., & Kamalanabhan, T.J., (2020). Task Performance of Expatiates Based on Emissary model of Global human resource strategy. Journal of Management and kabour studies, 46 (1), 78-93
Koopmans, L., Bernaards, C. M., Hildebrandt, V. H., De Vet, H. C., & Van der Beek, A. J. (2014). Construct validity of the individual work performance questionnaire. Journal of Occupational and Environmental Medicine, 56(3), 331-337
Kristensen, T.S., Hannerz, H., Høgh, A., & Borg, V. (2005). The Copenhagen Psychosocial Questionnaire-a tool for the assessment and improvement of the psychosocial work environment. Scandinavian Journal of Work Environment & Health, 31, 438-449
Oehler, K., & Adair, C. (2019) 2019 Trends in global Employee Engagement. http:// www. Kincenetric.com/-/media/ Kincenetric/2019/ December/ Kincenetric-2019-trend-in-employee-engagement.pdf
Ott, D.L. & Michailova, S. (2018). Cultural intelligence: a review and new research avenues. International Journal of Management Reviews, 20, 99-119
Paullay, I.M., Alliger, G.M., and Stone-Romero, E.F. (1994). Construct validation of two instruments designed to measure job involvement and work centrality. Journal of Applied Psychology, 79: 224-228
Persbitro, M. (2016). Happiness habits at work-Twelve secrets for a happy workplace. Retrieved from www.happinesshabits.com
Ramalu, S. S., & Subramaniam, C. (2019). Cultural intelligence and work engagement of expatriate academics: The role of psychological needs satisfaction. International Journal of Cross Cultural Management, 1470595819827992
Richard Eaglin, A. (2021). The Significance of Cultural Intelligence in Nurse Leadership. Nurse Leader, 19 (1), 90-94
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary educational psychology, 25, 54-67
Schreurs, B., van Emmerik, I. H., Van den Broeck, A., & Guenter, H. (2014). Work values and work engagement within teams: The mediating role of need satisfaction. Group Dynamics: Theory, Research, and Practice, 18(4), 267-281
Shahpouri, S., Namdari, K., & Abedi, A. (2016). Mediating role of work engagement in the relationship between job resources and personal resources with turnover intention among female nurses. Applied Nursing Research, 30, 216-221
Unanue, W., Rempel, K., Gómez, M. E., & Van den Broeck, A. (2017). When and why does materialism relate to employees’ attitudes and well-being: The mediational role of need satisfaction and need frustration. Frontiers in Psychology, 8, 1755-1815
Van den Broeck, A., Vansteenkiste, M., De Witte, H., Soenens, B., & Lens, W. (2010). Capturing autonomy, competence, and relatedness at work: Construction and initial validation of the Work related Basic Need Satisfaction scale. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 83(4), 981-1002
Van Wingerden, J., Derks, D., & Bakker, A. B. (2018). Facilitating interns’ performance: The role of job resources, basic need satisfaction and work engagement. Career Development International, 23(4), 382-396
Veestraeten, M., Johnson, S.K., Leroy, H., Sy, T., & Sels, L. (2021). Exploring the bounds of pygmalio effects: Congruence of implicit followership theories drives and binds leader performance expectations and follower work engagement, 28 (2), 137-153 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 518 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 178 |