تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,780 |
تعداد مقالات | 14,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,876,042 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,777,562 |
ساخت و بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس رفتارهای آسیبزای تحصیلی در دانشآموزان | ||
فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
دوره 12، شماره 46، دی 1400، صفحه 27-49 اصل مقاله (661.48 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jem.2022.60422.2176 | ||
نویسندگان | ||
فرامرز کشکولی1؛ فرهاد خرمائی ![]() ![]() | ||
1روان شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
2دانشیار گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
3دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف ساخت و بررسی ساختار عاملی مقیاس رفتارهای آسیبزای تحصیلی در دانشآموزان انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود و جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان دورهی متوسطهی اول شهر بوشهر بود. مشارکت کنندگان در پژوهش 503 دانشآموز دختر و پسر بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای احراز روایی پرسشنامه از روایی سازه (تحلیل عاملی تأییدی) و برای بررسی پایایی از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی سازهای در نرمافزارهای SPSS و AMOS استفاده شد. شاخصهای نیکویی برازش مدل مذکور را تأیید کردند. نتایج پژوهش وجود چهار عامل اهمالکاری تحصیلی، بیصداقتی تحصیلی، نقض قانون تحصیلی و نافرمانی مقابلهای تحصیلی را در این مقیاس مورد تأیید قرار داد. شاخصهای آلفای کرانباخ این مؤلفهها نیز مطلوب محاسبه گردید. در مجموع مقیاس رفتارهای آسیبزای تحصیلی از همسانی درونی مطلوب و روایی مناسبی برخورداراست و میتواند در پژوهشهای مرتبط با آسیبهای تحصیلی مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
رفتارهای آسیبزای تحصیلی؛ اهمالکاری تحصیلی؛ بیصداقتی تحصیلی؛ نقض قانون؛ نافرمانی مقابلهای | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 370 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6 |