تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,655 |
تعداد مقالات | 13,143 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,029,510 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,279,449 |
تأثیر مداخله مبتنی بر ذهنآگاهی بر کیفیت زندگی و بهزیستی روانشناختی مادران دانش-آموزان کمتوان ذهنی | ||
روانشناسی افراد استثنایی | ||
مقاله 1، دوره 12، شماره 45، فروردین 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jpe.2022.58755.2282 | ||
نویسندگان | ||
طیبه تازیکی![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
1دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه. ایران | ||
2نویسنده مسئول: دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه. ایران kh.momeni@razi.ac.ir. | ||
3دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه. ایران. | ||
4استاد گروه روان شناسی، دانشگاه تهران. ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مداخله مبتنی بر ذهنآگاهی بر کیفیت زندگی و بهزیستی روانشناختی مادران دانشآموزان کمتوان ذهنی انجام گرفت. جامعه پژوهشی شامل کلیه مادران دانشآموزان با کمتوانی ذهنی استان گلستان بود، که 30 نفر از آنان به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شده و در طرح نیمهآزمایشی با گروه کنترل و از نوع طرح دو گروهی ناهمسان با پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری شرکت کردند. از بین نمونه فوق 15نفر در گروه آزمایش و 15نفر در گروه کنترل گمارش تصادفی شدند. سپس برنامه مداخله مبتنی بر ذهنآگاهی بهمدت 8 جلسه گروهی اجرا گردید. جهت ارزیابی متغیرهای پژوهش از پرسشنامه کوتاه کیفیت زندگی (سازمان بهداشت جهانی، 1994) و مقیاس بهزیستی روانشناختی (ریف،1980) در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری استفاده شد. دادههای حاصل از دو گروه کنترل و آزمایش با استفاده از روش تحلیل کواریانس چندمتغیری و تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای فوق حاکی از معناداری کیفیت زندگی و بهزیستی رواشناختی (در سطح 05/0p<) بود. نتایج فوق پس از دو ماه پیگیری حفظ شد. درمجموع میتوان نتیجهگیری گرفت مداخله مبتنی بر ذهنآگاهی میتواند منجر به افزایش کیفیت زندگی و بهزیستی روانشناختی مادران دانشآموزان کمتوان ذهنی گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
بهزیستی روانشناختی؛ کیفیت زندگی؛ مادران دانشآموزان کمتوان ذهنی؛ مداخله مبتنی بر ذهنآگاهی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 54 |