تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,780 |
تعداد مقالات | 14,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,875,785 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,777,486 |
تأثیر مداخله مبتنی بر ذهنآگاهی بر کیفیت زندگی و بهزیستی روانشناختی مادران دانش-آموزان کمتوان ذهنی | ||
روانشناسی افراد استثنایی | ||
مقاله 1، دوره 12، شماره 45، فروردین 1401، صفحه 1-26 اصل مقاله (1.36 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jpe.2022.58755.2282 | ||
نویسندگان | ||
طیبه تازیکی![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
1دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه. ایران. | ||
2دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه. ایران. | ||
3استاد ممتاز روانشناسی. دانشگاه تهران. ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مداخله مبتنی بر ذهنآگاهی بر کیفیت زندگی و بهزیستی روانشناختی مادران دانشآموزان کمتوان ذهنی انجام گرفت. جامعه پژوهشی شامل کلیه مادران دانشآموزان با کمتوانی ذهنی استان گلستان بود، که 30 نفر از آنان به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شده و در طرح نیمهآزمایشی با گروه کنترل و از نوع طرح دو گروهی ناهمسان با پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری شرکت کردند. از بین نمونه فوق 15نفر در گروه آزمایش و 15نفر در گروه کنترل گمارش تصادفی شدند. سپس برنامه مداخله مبتنی بر ذهنآگاهی بهمدت 8 جلسه گروهی اجرا گردید. جهت ارزیابی متغیرهای پژوهش از پرسشنامه کوتاه کیفیت زندگی (سازمان بهداشت جهانی، 1994) و مقیاس بهزیستی روانشناختی (ریف،1980) در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری استفاده شد. دادههای حاصل از دو گروه کنترل و آزمایش با استفاده از روش تحلیل کواریانس چندمتغیری و تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای فوق حاکی از معناداری کیفیت زندگی و بهزیستی رواشناختی (در سطح 05/0p<) بود. نتایج فوق پس از دو ماه پیگیری حفظ شد. درمجموع میتوان نتیجهگیری گرفت مداخله مبتنی بر ذهنآگاهی میتواند منجر به افزایش کیفیت زندگی و بهزیستی روانشناختی مادران دانشآموزان کمتوان ذهنی گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
بهزیستی روانشناختی؛ کیفیت زندگی؛ مادران دانشآموزان کمتوان ذهنی؛ مداخله مبتنی بر ذهنآگاهی | ||
مراجع | ||
منابع
افروز، غلامعلی. (1398). مقدمهای بر روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران، چاپ 31.
اقدسی، نسیم؛ سلیمانیان، علیاکبر و اسدیگندمانی، رقیه (1398). اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر طرحوارههای هیجانی ناسازگار مادران کودکان با فلج مغزی. فصلنامه توانبخشی، 20(1)، 76-96.
امامدوست، زیبا؛ تیموری، سعید؛ خوینژاد، غلامرضا و رجایی، علیرضا (1399). مقایسه اثربخشی شناخت درمانگری مبتنی بر ذهنآگاهی و واقعیت درمانگری بر تنظیم شناختی هیجان در مادران کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم. مجله علوم روانشناختی، 19(89)، 647-655.
اورکی، محمد؛ و سامی، پوران (1395). بررسی اثربخشی مداخله شناختی رفتاری مبتنی بر ذهنآگاهی یکپارچه بر میزان بهزیستی روانشناختی و کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس. علوم تربیتی و روانشناسی (روانشناسی سلامت)، 5(20)، 47-34.
حاتملویسعدآبادی، منیژه؛ و باباپورخیرالدین، جلیل. (1391). مقایسه کیفیت زندگی و روشهای مقابلهای در افراد دیابتی و غیردیابتی. ماهنامه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، 20(5)، 592-581.
صادقپور، آتوسا؛ خلعتبری، جواد؛ سیف، علیاکبر و شهریاریاحمدی، علی (1399). مقایسه اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت و آموزش ذهنآگاهی بر نمو پس از سانحه و فرسودگی مرتبط با سرطان در افراد مبتلا به سرطان، مجله علوم روانشناختی، 19(86)، 193-202.
صدقی، پرورین؛ و چراغی، اباذر (1397). اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر بهزیستی روانشناختی و تاب آوری زنان سرپرست خانوار. خانواده پژوهی، 14(56)، 562-549.
عالیپور، سیروس؛ و زغیبیقناد، سیمین. (1396). بررسی رابطه ذهنآگاهی با بهزیستی روانشناختی: نقش تنظیم التزام راهبردی و عزت نفس. پژوهشنامه روانشناسی مثبت، 3(2)، 18-1.
قربانی، نجیمه؛ و جباری، سوسن (1399). تأثیرآموزش ذهنآگاهی بر افسردگی و اضطراب دانشآموزان با ناتوانی یادگیری. فصلنامه سلامت روان کودک، 7(2)، 195-205.
کاظمی، نواب؛ حسینخانزاده، عباسعلی؛ رسولزاده، وحید؛ و محمدی، سیدتقی (1399). اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر فرسودگی شغلی و خوش بینی آموزشی در معلمان ابتدایی. فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، 12(43)، 72-51.
محمدی، رضا؛ دوران، بهناز؛ ربیعی، مهدی؛ و سلیمی، سیدحسین (1396). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کیفیت زندگی دانشجویان یک مرکز نظامی. فصلنامه علمی پژوهشی طب انتظامی، 6(1)، 30-21.
مقتدری، مینا؛ صفارینیا، مجید؛ زارع، حسین؛ علیپور، احمد؛ و چیتساز، احمد (1398). اثربخشی درمان ذهنآگاهی بر کیفیت زندگی و بهزیستی روانشناختی بیماران پارکینسون. مجله علوم روانشناختی، 18(83)، 2221-2213.
نجات، سحرناز؛ منتظری، علی؛ هلاکوئینائینی، کوروش؛ محمد، کاظم؛ و مجدزاده، سیدرضا. (1385). استانداردسازی پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت (WHQOL-BREF): ترجمه و روانسنجی گونه ایرانی. فصلنامه دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، 4(4)، 12-1.
نقینسباردهائی، فاطمه؛ جاجرمی، محمود؛ و محمدیپور، محمد. (1397). اثربخشی زوج درمانی هیجانمدار بر عملکرد ازدواج و بهزیستی روانشناختی زنان دارای تعارضات زناشویی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان، 20(3)، 10-1.
نیکپور، مریم؛ عابدیان، زهرا؛ مخبر، نغمه؛ ابراهیمزاده، سعید و خانی، صغری. (1389). بررسی مقایسه کیفیت زندگی زنان بعد از زایمان طبیعی با سزارین. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بابل، 13(1)، 50-43.
References
Aldosari, M.S., & Pufpaff, L.A. (2014). Sources of Stress among Parents of Children with Intellectual Disabilities: A Preliminary Investigation in Saudi Arabia. The Journal of Special Education Apprenticeship, 3(1), 1-21.
Altinyelken, H.K., Hoek, L., & Jiang, L. (2019). Improving the psychosocial wellbeing of international students: the relevance of mindfulness. British Journal of Guidance & Counselling, 47, 1-13. DOI:10.1080/03069885.2019.1600189.
Amiama, J.F., Monzon, J., & Ballesta, J. (2017). The project of “Cap Collection”: a PBL in the school and an opportunity of social inclusion for students and adults with intellectual disability. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 237, 255-260.
Benn, R., Avika, T., Arel, S., & Roeser, R.W. (2012). Mindfulness training effects for parents and educators of children with special needs. Developmental Psychology, 48(5), 1476-1487.
Bostock, S., Crosswell, A.D., Prather, A.A., & Steptoe, A. (2019). Mindfulness on-the-go: Effects of a mindfulness meditation app on work stress and well-being. Journal of Occupational Health Psychology, 24(1), 127-138.
Brown, M., & McCann, E. (2018). Sexuality issues and the voices of adults with intellectual disabilities: A systematic review of the literature. Research in Developmental Disabilities, 74, 124-138.
Cahn, B.R., Delorme, A., & Polich, J. (2010). Occipital gamma activation during Vipassana meditation. Cognitive Processing, 11, 39-56.
Chiu, M.Y.L., Yang, X., Wong, F.H.T., Li, J.H., & Li, J. (2013). Caregiving of children with intellectual disabilities in China – An examination of affiliate stigma and the cultural thesis. Journal of Intellectual Disability Research, 57(12), 1117-1129.
Crescentini, C., Matiz, A., Cimenti, M., Pascoli, E., Eleopra, R., & Fabbro, F. (2018). Effect of Mindfulness Meditation on Personality and Psychological Well-being in Patients with Multiple Sclerosis. International Journal of MS Care, 20(3), 101-108.
Crosbie, S., & O'Sullivan, C. (2015). Attitudes and beliefs of parents/carers of children with physical and intellectual disabilities in Western Ghana. Physiotherapy, 101, 277-278.
Cui, J., Fang, F., Shen, F., Song, L., Zhou, L., Ma, X., & Zhao, J. (2014). Quality of life in patients with advanced cancer at the end of life as measured by the McGill Quality of Life Questionnaire: A survey in China. Journal of Pain and Symptom Management, 48(5), 893-902.
Cummins, R.A., Mellor, D., Stokes, M.A., & Lau, A.L.D. (2010). The measurement of subjective wellbeing. In E. Mpofu & T. Oakland (Eds.), Rehabilitation and health assessment: Applying ICF guidelines (pp. 409–426). New York: Springer Publishing Company.
Dykens, E.M., Fisher, M.H., Taylor, J.L., Lambert, M., & Miodrag, N. (2014). Reducing distress in mothers of children with autism and other disabilities: A randomized trial. Pediatrics, 134, 454-463.
Ferraioli, S. J., & Harris, S. L. (2013). Comparative effects of mindfulness and skill-based parent training programs for parents of children with autism: Feasibility and preliminary outcome data. Mindfulness, 4(2), 89-101.
Frank, J., Bose, B., & Schrobenhauser-Clonan, A. (2014). Effectiveness of a school-based yoga program on adolescent mental health, stress, coping strategies, and attitudes toward violence. Findings from a high-risk sample. Journal of Applied School Psychology, 50, 29-49.
Green, S.M., Key, B.L., & McCabe, R. E. (2015). Cognitive-behavioral, behavioral, and mindfulness-based therapies for menopausal depression: a review. Maturitas, 80(1), 37-47.
Hanh, T.N. (2014a). How to sit. Berkeley, CA: Parallax Press.
Hanh, T.N. (2014b). How to eat. Berkeley, CA: Parallax Press.
Hanh, T.N. (2015a). How to walk. Berkeley, CA: Parallax Press.
Hanh, T.N. (2015b). How to relax. Berkeley, CA: Parallax Press.
Hanh, T.N. (2015c). How to love. Berkeley, CA: Parallax Press.
Heredia, L., Gasol, L., Ventura, D., Vicens, P., & Torrente, M. (2017). Mindfulness-based stress reduction training program increases psychological well-being, and emotional regulation, but not attentional performance. A pilot study. Mindfulness & Compassion, 2(2), 130-137.
Jones, L., Gold, E., Totsika, V., Hastings, R.P., Jones, M., Griffiths, A., & Silverton, S. (2018). A mindfulness parent well-being course: evaluation of outcomes for parents of children with autism and related disabilities recruited through special schools. European Journal of Special Needs Education. 33(1), 16-30.
Kahl, K.G., Winter, L., & Schweiger, U. (2012). The third wave of cognitive behavioral therapies: What is new and what is effective?. Curr Opin Psychiatry, 25(6), 522-528.
Khandelwal, S., & Koradia, K. (2017). Meditators and Non-Meditators: Level of Mindfulness and Psychological Well-Being. The International Journal of Indian Psychology, 4(4), 156-163.
Kimura, M. (2018). Social determinants of self-rated health among Japanese mothers of children with disabilities. Preventive Medicine Reports, 10, 129-135.
Li, J., Long, L., Liu, Y., He, W., & Li, M. (2016). Effects of a mindfulness-based intervention on fertility quality of life and pregnancy rates among women subjected to first in vitro fertilization treatment. Behaviour Research and Therapy, 77, 96-104.
Lima-Rodriguez, J.S., Baena-Ariza, M.T., Dominguez-Sanchez, I., & Lima-Serrano, M. (2018). Intellectual disability in children and teenagers: Influence on family and family health. Systematic reviewDiscapacidad intelectual en niños y adolescentes: influencia en la familia y la salud familiar. Enfermeria Clinica (English Edition), 28(2), 89-102.
Luckasson, R. (2016). Intellectual Disability. Reference Module in Neuroscience and Biobehavioral Psychology Encyclopedia of Mental Health (Second Edition). 395-399.
McGarty, A.M., & Melville, C.A. (2018). Parental perceptions of facilitators and barriers to physical activity for children with intellectual disabilities: A mixed methods systematic review. Research in Developmental Disabilities, 73, 40-57.
Marrus, N., & Hall, L. (2017). Intellectual Disability and Language Disorder. Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North America, 26(3), 539-554.
Maulik, P.K., Mascarenhas, M.N., Mathers, C.D., Dua, T., & Saxena, S. (2011). Prevalenceof intellectual disability: a meta-analysis of population-based studies. Research in Developmental Disabilities, 32, 419-436.
Moortgat, S., Lederer, D., Deprez, M., Buzatu, M., Clapuyt, P., Boulanger, S., Benoit, V., Mary, S., Guichet, A., Ziegler, A., Colin, E., Bonneau, D., & Maystadt, I. (2018). Expanding the phenotypic spectrum associated with OPHN1 mutations: Report of 17 individuals with intellectual disability but no cerebellar hypoplasia. European Journal of Medical Genetics, 61(8), 442-450.
Moskowitz, J.T., Duncan, L.G., Moran, P.J., Acree, M., Epel, E.S., Kemeny, M.E., Hecht, F.M., & Folkman, S. (2015). Dispositional Mindfulness in People with HIV: Associations with Psychological and Physical Health. Personality and Individual Differences, 1(86), 88-93.
Neece, C.L. (2014). Mindfulness-Based Stress Reduction for parents of young children with developmental delays: Implications for parental mental health and child behavior problems. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 27, 174-186.
Noggle, J., Steiner, J, Minami, T., & Khalsa, S. (2012). Benefits of Yoga for psychosocial well-being in a US high school curriculum: A preliminary randomized controlled trial. Journal of Developmental Behavior, 33(3), 193-201.
Piazza, B., Hennrikus, W., Schell, R., Armstrong, D., & Fortuna, K. (2016). The Factors Most Important for Quality of Life in Children and Adolescents with Cerebral Palsy. Journal of Pediatric Neurology and Medicine, 1(1).
Ptomey, L.T., Steger, F.L., Lee, J., Sullivan, D.K., Goetz, J.R., Honas, J.J., Washburn, R.A., Gibson, C.A., & Donnelly, J.E. (2018). Changes in Energy Intake and Diet Quality during an 18-Month Weight-Management Randomized Controlled Trial in Adults with Intellectual and Developmental Disabilities. Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics, 118(6), 1087-1096.
Rash, J.A., Kavanagh, V.A.J., & Garland, S.N. (2019). A Meta-Analysis of Mindfulness-Based Therapies for Insomnia and Sleep Disturbance: Moving Towards Processes of Change. Sleep Medicine Clinics, 14(2), 209-233.
Redstone, L. (2015). MindfulnessMeditation and Aromatherapy to Reduce Stress and Anxiety. Archives of Psychiatric Nursing, 29, 192-193.
Roncada, C., Dias, C.P., Goecks, S., Cidade, S.E.F., & Pitrez, P.M.C. (2015). Usefulness of the Whoqol-Bref questionnaire in assessing the quality of life of parents of children with asthma. Revista Paulista de Pediatria, 33, 267-273.
Ruocco, A.C., & Direkoglu, E. (2013). Delineating the contributions of sustained attention and working memory to individual differences in mindfulness. Personality and Individual Differences, 54(2), 226-230.
Ryff, C. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 57(6), 1069-1081.
Ryff, C.D. (1995). Psychological well – being in adult life. Current Directions in Psychological Science, 4, 99-104.
Ryff, C.D. (2006). Singer BH. Best news yet on the six-factor model of well-being. Social Science Research, 35(4), 1103-1119.
Ryff, C.D., & Keyes, C.L.M. (1995). The structure of psychological well-being revisited. Journal of Personality and Social Psychology, 69, 719-727.
Schuengel, C., Kef, S., WHodes, M., & Meppelder, M. (2017). Parents with intellectual disability. Current Opinion in Psychology, 15, 50-54.
Segal, Z.V., Bieling, P., Young, T., MacQueen, G., Cooke, R., Martin, L., Bloch, R., & Levitan, R.D. (2010). Antidepressant monotherapy vs sequential pharmacotherapy and mindfulness-based cognitive therapy, or placebo, for relapse prophylaxis in recurrent depression. Archives of General Psychiatry, 67, 1256-1264.
Shonin, E., Gordon, W.V., & Griffiths, M.D. (2013). Mindfulness-based interventions: towards mindful clinical integration. Front Neurosci, 4, 1-4.
Simms, M. (2018). Intellectual and Developmental Disability. In: Nelson Pediatric Symptom-Based Diagnosis, 367-392.
Sisk, D.A. (2017). Mindfulness and Its Role in Psychological Well-Being. Psychology Research, October, 7, (10), 530-535.
Son, H.G., & Choi, E.O. (2018). The Effects of Mindfulness Meditation-Based Complex Exercise Program on Motor and Nonmotor Symptoms and Quality of Life in Patients with Parkinson's Disease. Asian Nursing Research, 12, 145-153.
Spijkerman, M.P., Pots, W.T., & Bohlmeijer, E.T. (2016). Effectiveness of online mindfulness-based interventions in improving mental health: a review and meta-analysis of randomised controlled trials. Clinical Psychology Review, 45, 102-114.
Subach, R.M. (2018). Improving food choices and nutrient adequacy in adolescents/young adults with developmental disabilities. Disability and Health Journal, 11, 139-142.
Tang, Y.Y., Tang, R., & Gross, J.J. (2019). Promoting Psychological Well-Being Through an Evidence-Based Mindfulness Training Program. Front Hum Neurosci, 13, 1-5.
Turashvili, T., & Turashvili, M. (2015). Structural equation model of psychological well-being, a Georgian exploration. Social and Behavioral Sciences, 21(8), 4-9.
Vega, C., Hui, F., Harman, S., Mildred, L., & Schroeder, K. (2018). Don’t Limit Me: Discussing Serious News with Intellectually Disabled Adults (FR458). Journal of Pain and Symptom Management, 55(2), 622.
Werner, S., & Shulman, C. (2013). Subjective well-being among family caregivers of individuals with developmental disabilities: The role of affiliate stigma and psychosocial moderating variables. Research in Developmental Disabilities, 34, 4103-4114. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 411 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 243 |