تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,661 |
تعداد مقالات | 13,219 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,486,406 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,445,409 |
تغییر یا تخریب دنیای متن در بازی رایانهای؟! (بررسی اقتباس از شاهنامه در بازی رایانهای سیاوش بر بنیاد نظریة اقتباس لیندا هاچن) | ||
مطالعات رسانههای نوین | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 تیر 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/nms.2022.46252.820 | ||
نویسنده | ||
مینا بهنام ![]() | ||
دکترای زبان و ادبیات فارسی، مدرس دانشگاه حکیم سبزواری | ||
چکیده | ||
در پژوهش حاضر ضمن بازخوانی متن شاهنامه به تبیین اهمیت گیم پلی با اقتباس از شاهنامه در مقولات فرهنگی و بینافرهنگی و در سیطرهای وسیع تر سایر آثار ادبی با قابلیت تبدیل به یک گیم پلی، پرداخته میشود. فرایند اقتباس به عنوان محملی برای بازآفرینی اثر ادبی و تولدی دوباره ضمن آگاهی از تفاوت های ذاتی دو رسانة نوشتاری و دیداری، میتواند کمک شایان توجهی در امر تولید اثر انجام دهد. مسألة پژوهش بررسی چگونگی اقتباس بازی سیاوش از شاهنامه است و تلاش میکند تا با روشی مبتنی بر مشاهدة تجربی و مطالعة کیفی در حوزة دو رسانه، به این پرسش پاسخ دهد که این اقتباس تا چه اندازه منجر به تغییرات ساختی و محتوایی اثر ادبی شده است. با آنکه به نظر میرسد هدف اقتباسگر استفاده از متن و پای بندی بر محتوای آن با تغییراتی به مقتضای تغییر رسانة بازی رایانه ای باشد اما در نهایت آنچه پدیدار می شود به تخریب ساخت و محتوای داستان اصلی و اختلاط مقولات مختلفی از چندین داستان و ماجرا منجر میشود و به بیان دیگر اقتباس تنها نقطة آغازینی برای بازنویسی و بازخوانش اثر ادبی به زبان بازی محسوب میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
شاهنامه؛ گیم پلی؛ لیندا هاچن؛ نظریة اقتباس | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 38 |