| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,211 |
| تعداد مقالات | 17,984 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,234,028 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,907,451 |
تاثیر اعتبار شبکههای اجتماعی بر باورپذیری اطلاعات آنها از طریق متغیر میانجی تخصص فردی در میان دانشجویان دانشگاه تبریز | ||
| مطالعات رسانههای نوین | ||
| مقاله 10، دوره 8، شماره 30، مرداد 1401، صفحه 256-235 اصل مقاله (1.52 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/nms.2022.66726.1362 | ||
| نویسندگان | ||
| هاشم عطاپور* ؛ افشین حمدی پور؛ سمیرا بی پروای سراب | ||
| گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، ایران | ||
| چکیده | ||
| امروزه ارزیابی باورپذیری اطلاعات در بستر شبکههای اجتماعی به یک موضوع مهم برای کاربران اطلاعات تبدیل شده است. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تأثیر اعتبار شبکههای اجتماعی بر باورپذیری اطلاعات آنها از طریق متغیر میانجی تخصص فردی در میان دانشجویان دانشگاه تبریز است. این پژوهش از نوع مطالعات همبستگی است که با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری و روش پیمایشی به انجام رسیده است. جامعه آماری پژوهش مشتمل بر کلیه دانشجویان دانشگاه تبریز در سالتحصیلی 1400-1399 به تعداد 15732 بود که از میان آنها 375 نفر به عنوان نمونه و به روش نمونه-گیری تصادفی طبقهای انتخاب گردید. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه لی و سوه، استفاده شد. دادهها با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد اعتبار رسانه و اعتبار پیام تأثیر مثبت و مستقیمی بر باورپذیری اطلاعات شبکههای اجتماعی در میان دانشجویان دانشگاه تبریز دارند. همچنین تخصص فردی در رابطه بین اعتبار رسانه و اعتبار پیام با باورپذیری اطلاعات شبکههای اجتماعی نقش میانجی دارد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که اگر درک دانشجویان نسبت به اعتبار رسانه (وابستگی، تعامل و شفافیت) و اعتبار پیام (قدرت استدلال و کیفیت اطلاعات) بیشتر باشد، میتوان پیشبینی کرد که باورپذیری اطلاعات در نزد آنان افزایش یابد. همچنین، افرادی که از تخصص فردی، به معنای توانایی ارزیابی دقیق اطلاعات برخوردارند، نقش عاملهای اصلی مرتبط با محتوای پیام و اعتبار منبع را در باورپذیری اطلاعات بیشتر ارزیابی میکنند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| شبکههای اجتماعی؛ باورپذیری اطلاعات؛ اعتبار رسانه؛ اعتبار پیام؛ تخصص فردی | ||
| مراجع | ||
|
تقی پناهی، فاطمه، نوکاریزی، محسن و دیانی، محمدحسین. (1398). «شناسایی مؤلفههای موفقیت تولید محتوا در شبکه اجتماعی اینستاگرام: پویش کیفی». فصلنامه تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانه های عمومی، 25 (3)، صص 431-456.
داوری، علی و رضازاده، آرش. (1392). مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار PLS. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
دهقان، علیرضا و طاهری، آرین. (1393). «معرفی و ارزیابی مدل اقناعی احتمال موشکافی». فصلنامه رسانه، 25 (2)، صص 5-30.
روزبهانی، معصومه و ریاحینیا، نصرت. (1395). «شناسایی شاخصهای اعتبار در ارتباطات علمی (مطالعه و استناد) از دیدگاه اعضای هیئتعلمی دانشگاه خوارزمی». تعامل انسان و اطلاعات، 3 (2)، صص 1-11.
شاملو محمودی، علی، میرزاخانیان، آنی و کردی، ناهید. (1398). «عوامل مؤثر بر جذب نوجوانان به شبکه های اجتماعی (مطالعه نوجوانان شهرک اکباتان)». مجله فرهنگ رسانه، 8 (32)، صص 134-107.
کشاورز، حمید. (1392). «باورپذیری اطلاعات: از آغاز تا عصر دیجیتال». تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانه های عمومی (پیام کتابخانه سابق)، 19 (1)، صص 109-87.
کشاورز، حمید و همکاران. (1395). «طراحی و اعتباریابی مدل مفهومی ارزیابی باورپذیری اطلاعات در محیط وب: کاربرد روشهای فراترکیب و دلفی». تعامل انسان و اطلاعات، 3 (3)، صص 1-16.
کشاورز، حمید و همکاران. (1398). «ارزیابی مدل مفهومی باورپذیری اطلاعات وب: رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری». فصلنامه پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، 34 (3)، صص 1022-993.
لیتل جان، استیفن. (1384). نظریههای ارتباطات. ترجمه: سید اکبرمیرحسینی و مرتضی نوربخش. تهران: انتشارات جنگل.
محسنین، شهریار و اسفیدانی، محمدرحیم. (1393). معادلات ساختاری مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزئی به کمک نرمافزار Smart PLS: آموزشی و کاربردی. تهران: انتشارات موسسه کتاب مهربان نشر.
معینی کیا، مهدی، زاهد بابلان، عادل، آریانی، ابراهیم و خالق خواه، علی. (1394). «بررسی اهداف و انگیزههای دانشجویان از کاربست شبکههای اجتماعی مجازی (مطالعه موردی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاههای تهران، علامه طباطبایی، شهید بهشتی و محقق اردبیلی)». فصلنامه علمی وسایل ارتباطجمعی «رسانه»، 26 (4)، صص 130-105.
نوروزی، علیرضا و کشاورز، حمید. (1398). «ابعاد باورپذیری اطلاعات وب: دیدگاه ها و اولویتهای دانشجویان دانشگاههای برتر ایران». مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات (کتاب سابق)، 117، صص 27-53.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 645 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 431 |
||