تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,661 |
تعداد مقالات | 13,219 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,485,978 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,445,223 |
مواجهه نیچه با حقیقت: مقدمهای بر یک وحدتانگاریِ ایدئالیستیِ پویشی | ||
حکمت و فلسفه | ||
مقاله 1، دوره 17، شماره 66، تیر 1400، صفحه 7-28 اصل مقاله (818.53 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/wph.2021.55211.1891 | ||
نویسنده | ||
محمدمهدی اردبیلی ![]() ![]() | ||
استادیار فلسفه، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
نیچه حقیقت را چه میداند؟ این پرسش پروبلماتیک اصلی مقاله حاضر است که در پرتو آن تلاش شده است تا در چارچوب مقتضیات و محدودیتهای این متن،در مقام یک مقاله، مقدمهای بر طرح برداشتی وحدتانگارانه، ایدئالیستی و پویشی از نیچه عرضه شود. در این راستا، ابتدا در مقام مقدمه به بحران پیش روی هر شکلی از نیچهپژوهی اشارهای گذرا خواهد شد تا بدین طریق، بتوان امکاناتی را برای صورتبندی ایده اصلی مقاله به دست داد. سپس با تمرکز بر کارکردهای مختلف حقیقت نزد نیچه (به ویژه با ارجاعهای متعدد به آثار متاخر او) و مواجهه دوگانه (منفی/ ایجابی یا انتقادی/ جانبدارانه) او با این مفهوم بهترتیب به سه نقد اصلی او به حقیقت، ذیل سه عنوان خواهیم پرداخت: 1- نقد دوجهانیت، 2- نقد ذاتگرایی و 3- نقد ثباتگرایی. در نهایت به کمک نتایج حاصل از این مباحث، طرحی ابتدایی از برداشت وحدانگارانه- ایدئالیستی- پویشی از نیچه در انتهای مقاله ترسیم خواهد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
نیچه؛ حقیقت؛ ذاتگرایی؛ ایدئالیسم؛ دوگانهانگاری | ||
مراجع | ||
اردبیلی، محمدمهدی. (1395). بازخوانیِ انتقادی عناصر مفهومی اندیشه کییرکهگور بر مبنای ضدیتش با نظام هگلی، پژوهشهای فلسفی، (19) سال دهم، صص 23-43.
اردبیلی، محمدمهدی و حسینی، سیدمسعود. (1398)، ایدئالیسم آلمانی: کانت، فیشته، شلینگ، هگل. تهران: انتشارات سمت.
ارسطو. (1397). متافیزیک. ترجمه شرفالدین خراسانی. تهران: حکمت.
افلاطون. (1380). مجموعه آثار (چهار جلد). ترجمه محمدحسن لطفی. تهران: انتشارات خوارزمی.
سینربرینک، رابرت .(1395). شناخت هگلگرایی. ترجمه مهدی بهرامی. تهران: لاهیتا.
کانت، ایمانوئل. (1394). نقد عقل محض. ترجمة بهروز نظری. تهران: ققنوس.
کییرکهگور، سورن. (1384). ترس و لرز.ترجمه عبدالکریم رشیدیان. تهران، نی.
________________. (1386). «انفسی بودن حقیقت است». در سیری در سپهر جان (مقالات و مقولاتی در معنویت. ترجمه مصطفی ملکیان. تهران، نگاه معاصر.
گمپرس، تئودور. (1375). متفکران یونانی. ترجمه محمدحسن لطفی. تهران: انتشارات خوارزمی.
لایبنیتس، گوتفرید ویلهلم فون. (1372). طبیعت چیست؟. در: مونادولوژی و چند مقاله دیگر. ترجمه عبدالکریم رشیدیان. تهران: علمی و فرهنگی.
مارکوزه، هربرت. (1367). خرد و انقلاب، ترجمه محسن ثلاثی. تهران: نقره.
مککواری، جان. (1377). فلسفه وجودی، ترجمه محمدسعید حنایی کاشانی. تهران، هرمس.
نیچه، فریدریش. (1377). تبارشناسی اخلاق. ترجمه داریوش آشوری. تهران، آگه.
____________. (1379). فراسوی نیک و بد، ترجمه داریوش آشوری. تهران: خوارزمی.
____________. (1381). غروب بتها (فلسفیدن با پُتک). ترجمه داریوش آشوری. تهران: آگه.
____________. (1384). آنک انسان. ترجمه رویا منجم. تهران: کتاب مس.
____________. (1385). فلسفه، معرفت و حقیقت. ترجمه مراد فرهادپور. تهران: هرمس.
____________. (1391). شیء فینفسه و نمود در: نقادیِ نقد عقل محض. ترجمه محمدمهدی اردبیلی. تهران: بیدگل.
____________. (1394)، آخرین یادداشتها، ترجمه ایرج قانونی، تهران: آگاه.
____________. (1397)، چنین گفت زرتشت، ترجمه: داریوش آشوری. تهران: آگه. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 21 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 31 |