تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,661 |
تعداد مقالات | 13,219 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,486,094 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,445,281 |
استعاره های دستوری وجه نمایی در آموزش زبان تافل با تکیه بر مهارت شنیداری: رویکرد زبان شناسی نقش گرا | ||
علم زبان | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 مرداد 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/ls.2022.66383.1534 | ||
نویسندگان | ||
روح الله یعقوبی![]() ![]() ![]() ![]() | ||
1گروه زبان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
2استاد گروه زبان شناسی دانشگاه تربیت مدرس تهران | ||
3هیات علمی گروه زبان شناسی دانشگاه تربیت مدرس. تهران. ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به توصیف و تحلیل استعارههای دستوری بینافردی وجه نمایی (وجهیت) در بخش مهارت شنیداری کتابهای معیار آزمونهای بین المللی تافل می پردازد. روش تحقیق توصیفی با رویکرد تحلیل محتوای کیفی است و داده ها به روش اَسنادی گردآوری شد. بدین منظور سه کتاب راهنمای رسمی آزمون تافل اینترنتی، و جلد اول و دوم کتاب آزمونهای رسمی تافل، که در مجموع دارای چهارده آزمون کامل معتبر هستند، در نظر گرفته شد. بخش شنیداری هر آزمون از شش متن شامل مکالمه و سخنرانی تشکیل شده است. ابتدا بندهای هر متن به صورت جداگانه بررسی شد. سپس استعاره های وجه نمایی شناسایی شده، و از نظر نوع و بسامد مورد مقایسه و تحلیل قرار گرفتند. در مجموع بخشهای شنیداری سه کتاب، تعداد 31 متن مکالمه و 53 متن سخنرانی بررسی و تحلیل شد، که در نهایت تعداد 264 استعاره دستوری وجه نمایی شناسایی گردید. نتایج نشان داد: 1. استعاره دستوری وجه نمایی، در متنهای سخنرانی بخش شنیداری بسامد بالاتری از متنهای مکالمه دارد، 2. میزان استعاره های دستوری وجه نمایی تصریحی شخصی بسامد بیشتری نسبت به استعاره های تصریحی غیرشخصی دارد.بنابراین وجود انواع استعاره دستوری وجهنمایی در متن کتابهای معیار آزمون تافل تایید شد. توجه به این مفهوم و آموزش آن به زبان آموزان میتواند به آنها در درک و تولید بهتر متنهای علمی کمک نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
دستور نقشگرای نظام مند؛ استعاره دستوری بینافردی؛ وجه نمایی؛ آزمون تافل | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 23 |