تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,781 |
تعداد مقالات | 14,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,884,087 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,780,986 |
بررسی آموزۀ فدا شدن حضرت مسیح با رویکرد انتقادی بر اساس قرآن کریم | ||
پژوهشنامه معارف قرآنی | ||
مقاله 5، دوره 13، شماره 51، اسفند 1401، صفحه 113-140 اصل مقاله (953 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/rjqk.2022.67421.2597 | ||
نویسندگان | ||
حسین شریفی![]() ![]() ![]() ![]() | ||
1عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی ، رشت، ایران | ||
2دانشجوی دکتری گروه علوم قرآن و حدیث، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
3دانشآموختۀ سطح سه رشته تفسیر و علوم قرآن جامعه الزهرا قم، ایران | ||
چکیده | ||
نقد و بررسی و معقولیتسنجی آموزههای ادیان یکی از پرسشهای مبتلابه بشر است و در این میان، آموزۀ فدا که به موجب آن بشریت به خاطر گناه ابوالبشر حضرت آدم باید تاوان و خسارتی بپردازد واین خسارت با رنج و مرگ مسیح پرداخته شدهاست، از جمله مسائلی است که در هاضمۀ ادراکی و عقلانیت انسان مدرن با چالشهایی مقرون شدهاست چالشبرانگیز در مسیحیت معاصر است. از آنجا که قرآن به عنوان معجزه جاوید در عالم هستی، معیار و محک بینظیری است برای میزان توجیهپذیری و صحت آموزههای ادیان بهویژه ادیانی که از دستبرد تحریف کنندگان در امان نماندند، مقاله حاضر با هدف بررسی و سنجش این آموزه از نگاه قرآن کریم به روش توصیفی- تحلیلی آیات مرتبط را در معرض تدبر و تأمل قرار داده است. نتیجه پژوهش حاکی از آن است که قرآن کریم همدوش با روایات اسلامی، هیچ گاه این باور را تأیید نمیکنند و با تأکید بر عصمت حضرت آدم(ع) و سایر پیامبران، با تصریح به عروج حضرت عیسی(ع) قبل از به صلیب کشیده شدن و هرکسی را مسئول سرنوشت خود دانستن و همچنین معرفی اعمال آدمی به عنوان معیار نجات وی، مسألۀ فدیه را باطل میشمارد. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: قرآن کریم؛ مسیحیت؛ تثلیث؛ فدیه؛ حضرت عیسی(ع) | ||
مراجع | ||
منابع
ابناثیر؛ مبارک بن محمد. (1367). النهایه فی غریب الحدیث و الأثر. چاپ اول. قم: موسسه مطبوعاتی اسماعیلیان.
ابن بابویه، محمد بن علی. (1414ق). الاعتقادات. چاپ دوم. قم: کنگره شیخ مفید.
ابن فارس، احمد بن فارس (1404ق). معجم مقاییس اللغه. قم: مکتب الاعلام الاسلامی.
اردستانی، عبدالرحیم سلیمانی. (1381). مسیحیت. چاپ اول. قم: معارف اسلامی.
انور، جندی. (1371). اسلام و جهان معاصر. ترجمه حمیدرضا آژیر. بیچاپ. مشهد: بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی.
آبروی، غلامرضا. (1386). داستانهای آسمانی. چاپ سوم. قم: فاطمه الزهرا.
برنتل، جورج (1381). آیین کاتولیک. ترجمه حسن قنبری. چاپ اول. قم: مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب. بیابانی اسکویی، محمد(بیتا). تولد حضرت مسیح در قرآن و عهد جدید.مبین8.
پترسون و دیگران. (1400). عقل و اعتقاد دینی. چاپ دهم. تهران: طرح نو.
پترسون، مایکل و ویلیام هاسکو و بروس رایشنباخ و دیوی بازینجر(بیتا). عقل و اعتقاد دینی. ترجمه احمد نراقی و ابراهیم سلطانی.طرح نو ، تهران بیچا.
توفیقی، حسین. (1381).آشنایی با ادیان بزرگ. چاپ پنجم. تهران: سمت.
توکلی، غلامحسین. (1384). گناه اولیه. نشریه علوم انسانی و ادبیات دانشگاه تبریز. 194.
تیسین، هنری. (بیتا). الهیات مسیحی. ترجمه طاطه وس میکائیلیان. چ اول. تهران: حیات ابدی.
حسینی طباطبایی، مصطفی.(1370). دعوت مسیحیان به توحید. چچ اول. تهران: بینا.
حقى بروسوى، اسماعیل.(بیتا). تفسیر روح البیان. بیچاپ. بیروت: دارالفکر.
خاچکی، سارو. (1982م). اصول مسیحیت، چ دوم. تهران: انتشارات حیات ابدی.
دورانت، ویل. تاریخ تمدن. (1372). ترجمه مترجمان. ج3. چ اول. تهران: انقلاب اسلامی.
رشید رضا، محمد. (1393ق). تفسیر المنار. چاپ دوم. بیجا: دارالکفر.
زرین کوب، عبدالحسین. (1375). تاریخ در ترازو. چ چهارم. تهران: امیرکبیر.
شاکر، محمد کاظم. (1381). عیسی در روایات کافی در مقایسه با عیسی در انجیل. علوم و حدیث1.
شاله، فیلیسین. (1355). تاریخ مختصر ادیان. ترجمه منوچهر خدایار محبی. بیچاپ. تهران: طهوری.
صدر، سید صدر الدین.(بیتا). قصص قرآن. چاپ دوم. تهران: تابان.
طالب، حسن. (1383). نجاتشناسی از دیدگاه مسیحیت و اسلام. سال سوم شماره 10. پژوهشنامه حکمت و فلسفه اسلامی.
طباطبایی، سید محمد حسین.تفسیرالمیزان. (1374). ترجمه سید محمدباقر موسوی همدانی. چاپ پنجم. قم: دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه.
عروسى حویزى، عبد على بن جمعه. (1415ق). تفسیر نورالثقلین. به کوشش سیدهاشم رسولی محلاتی. ج 1. چاپ چهارم. قم: اسماعیلیان.
عیون اخبار الرضا. (1378ق). به کوشش مهدی لاجوردی. ج1. چ اول. تهران: نشر جهان.
فراهیدی، خلیل بن احمد. (1410ق). العین. چاپ دوم. قم: انتشارات هجرت.
فیضى دکنى، ابوالفضل. (1417ق). سواطع الالهام فى تفسیر القرآن، تحقیق: سید مرتضى آیتالله زاده شیرازى. چاپ اول. قم: دارالمنار.
قرشى، سیدعلى اکبر. (1371). قاموس قرآن. ج7. چاپ ششم. تهران: دارالکتب اسلامیه.
___________. (1377). تفسیر احسن الحدیث. ج2. چ3. تهران: بنیاد بعثت.
قشیرى، عبدالکریم بن هوازن. (بیتا). چ سوم. مصر: الهیئة المصریة العامه للکتاب.
کاشف الغطاء، محمد حسین(بیتا). انجیل و مسیح،ترجمه سیدهادی خسروشاهی. بی چاپ. قم: الهادی.
کاوه، محمد. (1389). عصمت فعلی انبیای الهی در کتب ادیان بزرگ الهی. اندیشه نوین دینی20.
کائوتسکی، کارل. (1359). بنیادهای مسیحیت ترجمه عباس میلانی. چ اول. تهران: حبیبی.
کتاب مقدس انجیل. ( عهد جدید)(1997). چ اول. ترجمه تهران: ایلام.
کتاب مقدس(عهد قدیم)(2009م). ترجمه مترجمان. چ چهارم. تهران: انجمن بینالمللی کتاب مقدس.
کریشنان، رادا. (1963م). مذهب در شرق و غرب. ترجمه امیر فریدون گرکانی. چ اول. بیجا: بینا.
کشفی، عبدالرسول و سیاوش اسدی. (1390). بررسی برخی دیدگاهها در باب آموزه فدیه.الهیات تطبیقی5.
کلینی، محمد بن یعقوب. (1429ق). الکافی. محقق: دارالحدیث. ج1. اول. قم: دارالحدیث.
مبلغی آبادانی، عبدالله. (بیتا). تاریخ ادیان و مذاهب جهان. ج2. چ1. تهران: شیعه.
مجلسی، محمد باقر بن محمدتقی.(1403ق). بحار الانوار. چ اول. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
مسجد جامعی، علیرضا. (1386). اسلام آیین برگزیده. چ اول. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
مصطفوی، حسن. (1368). التحقیق فی کلمات القرآن الکریم. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
مطهری، مرتضی. (1358). مجموعه آثار. ج2. چهارم. تهران: صدرا.
مکارم شیرازی، ناصر. (1374). تفسیر نمونه. اول. تهران: دار الکتب اسلامیه.
____________. (1380). قرآن کریم. بی چا. تهران: دفتر مطالعات تاریخ و معارف اسلامی.
هیوم، رابرت. (1380). ادیان زنده جهان. ترجمه عبدالرحیم گواهی. دهم. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 135 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 38 |