تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,780 |
تعداد مقالات | 14,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,826,757 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,754,482 |
طراحی مدل خرید مشتریان از فروشگاههای هوشمند در ایام کرونا با تأکید بر هوش مصنوعی | ||
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند | ||
مقاله 9، دوره 10، شماره 40، تیر 1401، صفحه 233-263 اصل مقاله (1.61 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/ims.2021.61125.1969 | ||
نویسندگان | ||
یزدان شیرمحمدی ![]() ![]() | ||
1استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران)، صندوق پستی 4697- 19394، y.shirmohammadi@pnu.ac.ir | ||
2کارشناس ارشد گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
فروشگاههای هوشمند با استفاده از فناوری هوش مصنوعی، انبوهی از اطلاعات مشتریان و کالاها (دادههای بزرگ) شامل: تشخیص چهره، حسگرهای هوشمند، قفسههای هوشمند، پرداخت خودکار و نمایشگرهای تعاملی را با سرعت زیاد بر مبنای اینترنت نسل پنجم (5G) انتقال میدهند. از آنجائیکه شیوع ویروس کرونا تغییرات زیادی بر نحوه زندگی و تجارت امروز داشته است، به همین خاطر بازاریابان، استراتژیهای جدیدی بر پایه هوش مصنوعی برای پیشبرد بکار گرفتهاند. این پژوهش عوامل لذتبخش خرید مشتریان برپایه مدل پذیرش سیستمهای اطلاعات لذتگرا (HISAM) را مورد تحلیل قرار داد. روش نمونهگیری این پژوهش تصادفی ساده و تعداد آن 404 نفر بود. ابزار سنجش در این پژوهش پرسشنامه. تحلیلهای آماری نیز با استفاده روش معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار SPSS و Amos انجام شده است. برای تعیین ارتباط علی بین متغییرها از روش مدل معادلات ساختاری و سطوح معناداری به منظور آزمودن فرضیهها p_value کوچکتر از 0/05 در نظر گرفته شد. نتایج این پژوهش نشان داد که سهولت استفاده درک شده، فایده درک شده و لذت درک شده بر قصد خرید بواسطه آمادگی فناوری مشتریان اثر مثبت و معنادری دارد. همچنین نتایج پژوهش حاکی از آن بود که متغییر تعدیلگر آمادگی فناوری از خوشبینی، نوآوری، ناراحتی و ناامنی اثر پذیر بوده و همچنین سهولت استفاده درک شده، لذت درک شده و فایده درک شده بر قصد خرید مشتریان از فروشگاههای هوشمند در دوران کرونا اثر مثبت و معناداری دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
کووید-19؛ ارزش های خرید؛ آمادگی فناوری؛ هوش مصنوعی؛ فروشگاههای هوشمند | ||
مراجع | ||
بخشنده، قاسم، قشقایی، سمیرا. (1399). مدل عوامل موثر بر تمایل بانوان به خرید پوشاک از فروشگاههای آنلاین. مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند، 8 (31)، ۲۰۴- ۱۸۵.
رحیمی اقدم، صمد، فضل زاده، علیرضا، ابراهیمی اقدم، نوشین. (1399). تاثیر استراتژیهای تضمین بر قصد خرید اینترنتی با میانجیگری اعتماد در فروشگاههای آنلاین. مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند، 8 (32)، ۱۴۶-۱۱۷. http://dx. doi. org/10. 22054/IMS. 2020. 45974. 1580
محمدی، فاطمه، یزدانی، حمید رضا، ادیب زاده، مرضیه. (1399). فراتحلیل مطالعات خرید آنلاین، بررسی و ترکیب نتایج تحقیقات انجام شده در زمینه خرید آنلاین. مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند,8 (33)، ۱۴۲-۱۰۱.
Adapa, S. , Fazal-e-Hasan, S. M. , Makam, S. B. , Azeem, M. M. , Mortimer, G. (2020). Examining the antecedents and consequences of perceived shopping value through smart retail technology. Journal of Retailing and Consumer Services. 52-10190. https://doi. org/10. 1016/j. jretconser.
Budak, M. C. & Onar, S. C. (2021). Analyzing Online Shopping Behaviors via a New Data-Driven Hesitant Fuzzy Approach. International Journal of Computational Intelligence Systems. 1875-6883. https://doi. org/10. 2991/ijcis. d. 210205. 003.
Caffaro, F. , Cremasco, M. M. , Roccato, M. , Cavallo, E. (2020). Drivers of farmers’ intention to adopt technological innovations in Italy: The role of information sources, perceived usefulness, and perceived ease of use. Journal of Rural Studies. 264271. https://doi. org/10. 1016/j. jrurstud. 2020. 04. 028.
Cardenas, J. C. , Lanas, J. G. , Galarza, C. R. (2021). Drivers of technology readiness and motivations for consumption in explaining the tendency of consumers to use technology-based services. Journal of Business Research. 122-217225. https://doi. org/10. 1016/j. jbusres. 2020. 08. 054.
Chang, Y. , Chen, J. (2021). What motivates customers to shop in smart shops? The impacts of smart technology and technology readiness. Journal of Retailing and Consumer Services. 58-102325. https://doi. org/10. 1016/j. jretconser. 2020. 102325.
Chen, C. , White, C. , Hsieh, Y. (2020). The role of consumer participation readiness in automated parcel station usage intentions. Journal of Retailing and Consumer Services. 54-102063. https://doi. org/10. 1016/j. jretconser. 2020. 102063.
Davis, F. D. (1989). Perceived Usefulness, Perceived Ease to Use, and User Acceptance of Information Technology. Management Information Systems Research Center, University of Minnesota. 319-340. https://doi. org/10. 2307/249008.
Davis, F. D. , Bagozzi, R. P. , Warshaw, P. R. (1992). Extrinsic and Intrinsic Motivation to Use Computers in the Workplace. Journal of Applied Social Psychology. 1111-1132. https://doi. org/10. 1111/j. 1559-1816. 1992. tb00945.
Do, H. , Shih, W. , Ha, Q. (2020). Effects of mobile augmented reality apps on impulse buying behavior: An investigation in the tourism field. Heliyon. 6-e04667. https://doi. org/101016/j. heliyon. 2020. e04667.
Fazal-e-Hasan, S. M. , Amrollahi, A. , Mortimer, G. , Adapa, S. , Makam, S. B. (2021). Computer in Human Behavior. 117-106622. https://doi. org/10. 1016/j. chb. 2020. 106622.
Fu (Fred), J. R. , Lu, I. W. , Chen, J. H. F. , Farn, C. K. (2020). the willingness to accept suggestions and recommendations from social media members before making purchase decisions. International Journal of Information Management. 54-102189. https://doi. org/10. 1016/j. ijinfomgt. 2020. 102189.
Gong, T. , Wang, C. Y. , Lee, K. (2021). Effects of characteristics of in-store retail technology on customer citizenship behavior. Journal of Retailing and Consumer Services. 102488. https://doi. org/10. 1016/j. jretconser. 2021. 102488.
Holdack, E. , Stoyanov, K. L. , Fromme, H. F. (2020). The role of perceived enjoyment and perceived in formativeness in assessing the acceptance of AR wearables. Journal of Retailing and Consumer Services. 102259. https://doi. org/10. 1016/j. jretconser. 2020. 102259.
Izuagbe, R. , Ibrahim, N. A. , Ogiamien, L. O. , Olawoyin, O. R. , Nwokeoma, N. M. , Ilo, P. I. , Osayande, O. (2019). Effect of perceived ease of use on librarians' e-skills: Basis for library technology acceptance intention. Library and Information Science Research. 100969. https://doi. org/10. 1016/j. lisr. 2019. 100969.
Jabeen, G. , Ahmad, M. , Zhang, Q. (2021). Perceived critical factors affecting consumers’ intention to purchase renewable generation technologies: Rural-urban heterogeneity. Energy. 218-119494. https://doi. org/10. 1016/j. energy. 2020. 119494.
Jain, N. , K. , Gajjar, H. , Shah, B. J. (2020). Electronic logistics service quality and repurchase intention in e-tailing: Catalytic role of shopping satisfaction, payment options, gender and returning experience. Journal of Retailing and Consumer Services. 102360. https://doi. org/10. 1016/j. jretconser. 2020. 102360.
Li, X. , Zhao, X. , Xu, W. , Pu, W. (2020). Measuring ease of use of mobile applications in e-commerce retailing from the perspective of consumer online shopping behavior patterns. Journal of Retailing and Consumer Services 55-102093. https://doi. org/10. 1016/j. jretconser. 2020. 102093.
Ling, H. C. , Chen, H. R. , Ho, K. K. W. , Hsiao, K. L. (2020). Exploring the factors affecting customers’ intention to purchase a smart speaker. Journal of Retailing and Consumer Services. 102331. https://doi. org/10. 1016/j. jretconser. 2020. 102331.
Mustak, M. , Salminen, J. , Ple, L. , Wirtz, J. (2020). Artificial intelligence in marketing: Topic modeling, scientometric analysis, and research agenda. Journal of Business Research. 389404. https://doi. org/10. 1016/j. jbusres. 2020. 10. 044.
Nayal, P. , Pandey, N. , Paul, J. (2021). Examining m-coupon redemption intention among consumers: A moderated moderated-mediation and conditional model. International Journal of Information Management. 57-102288. https://doi. org/10. 1016/j. ijinfomgt. 2020. 102288.
Pal, D. & Vanijja, V. (2020). Perceived Usability Evaluation of Microsoft Teams as an Online Learning Platform During COVID-19 using System Usability Scale and Technology Acceptance Model in India. Children and Youth Services Review. 105535. https://doi. org/10. 1016/j. childyouth. 2020. 105535.
Pantano, E. & Pizzi, G. (2020). Forecasting artificial intelligence on online customer assistance: Evidence from chatbot patents analysis. Journal of Retailing and Consumer Services. 55-102096. https://doi. org/10. 1016/j. jretconser. 2020. 102096.
Parasuraman, A. & Colby, C. L. (2014). An Updated and Streamlined Technology Readiness Index: TRI 2. 0. 2014. Journal of Service Research. https://doi. org/10. 1177/1094670514539730.
Pillai, R. , Sivathanu, B. , Dwivedi, Y. K. (2020). Shopping intention at AI-powered automated retail stores (AIPARS). Journal of Retailing and Consumer Services. 57-102207. https://doi. org/10. 1016/j. jretconser. 2020. 102207.
Plumed, F. M. , Gomez, E. , Orallo, J. H. (2021). Futures of artificial intelligence through technology readiness levels. Telematics and Informatics. 58-101525. https://doi. org/10. 1016/j. tele. 2020. 101525.
Qasem, Z. (2021). The effect of positive TRI traits on centennials adoption of try-on technology in the context of E-fashion retailing. International Journal of Information Management. 56-102254. https://doi. org/10. 1016/j. ijinfomgt. 2020. 102254.
Ratan, R. , Earle, K. , Rosenthal, S. , Chen, V. H. H. , Andrew, G. , Goggin, G. , Stevens, H. , Li, B. , Lee, K. M. (2021). The (digital) medium of mobility is the message: Examining the influence of e-scooter mobile app perceptions on e-scooter use intent. Computers in Human Behavior Reports. 3-100076. https://doi. org/10. 1016/j. chbr. 2021. 100076.
Roy, S. K. , Balaji, M. S. , Nguyen, B. (2020). Consumer-computer interaction and in-store smart technology (IST) in the retail industry: the role of motivation, opportunity, and ability. Journal of Marketing Management. 1472-1376. https://www. tandfonline. com/loi/rjmm20.
Shankar, V. , Douglass, T. Hennessey, J. , Kalyanam, K. , Setia, P. , Golmohammadi, A. , Tirunillai, S. , Bull, J. S. , Waddoups, R. (2020). How Technology is Changing Retail. Journal of Retailing. https://doi. org/10. 1016/j. jretai. 2020. 10. 006.
Sicari, S. , Rizzardi, A. , Porisini, A. C. (2020). 5G in the internet of things era: An overview on security and privacy. Journal of Computer Networks. 179-107345. https://doi. org/10. 1016/j. comnet. 2020. 107345.
Singh, S. , Singh, N. , Kalinic, Z. , Francisco J. , Cabanillas, L. (2020). Assessing determinants influencing continued use of live streaming services:an extended perceived value theory of streaming addiction. Expert Systems with Applications. 114211. https://doi. org/10. 1016/j. eswa. 2020. 11424.
Todisco, L. , Tomo, A. , Canonico, P. , Mangia, G. , Sarnacchiaro, P. (2020). Exploring social media usage in the public sector: Public employees' perceptions of ICT's usefulness in delivering value added. Socio-Economic Planning Sciences. 102404. https://doi. org/10. 1016/j. seps. 2020. 10085.
Van der Heijden, H. (2004). User Acceptance of Hedonic Information Systems. MIS Quarterly. Vol. 28. No. 4. 695-704. https://doi. org/10. 2307/25148660.
Van Esch, P. , Cui, Y. , Jain, S. P. (2020). Stimulating or Intimidating: The Effect of AI-Enabled In-Store Communication on Consumer Patronage Likelihood. Journal of Advertizing. https://doi. org/10. 1080/00913367. 2020. 1832939.
Venkatesh, V. , Morris, M. G. , Davis, G. B. , Davis, F. D. (2003). User Acceptance of Information Technology: Toward A Unified View. MIS Quarterly. 425-478. https://doi. org/10. 2307/30036540.
Yan, L. Y. , Tan, G. W. H, Loh, X. M. , Hew, J. J. , Ooi, K. B. (2021). QR code and mobile payment: The disruptive forces in retail. Journal of Retailing and Consumer Services. 58-102300. https://doi. org/10. 1016/j. jretconser. 2020. 102300.
You, Y. , He, Y. , Chen, Q. , Hu, M. (2021). The interplay between brand relationship norms and ease of sharing on electronic word-of-mouth and willingness to pay. Information & Management. 58-103410. https://doi. org/10. 1016/j. im. 2020. 103410.
References [In Persian]
Bakhshandeh, G. , Ghashghayi, S. (2020). TheModel of theInfluential factors on the Intention of Women toPurchaseClothing from Online Stores. BI Management Studies. 8 (31), 185-204. http://dx. doi. org/10. 22054/IMS. 2019. 45327. 1568 [In Persian]
Rahimiaghdam, S. , Fazlzadeh, A. , Ebrahimiaghdam, N. (2020). The Impact of Assurance Strategies on Online Purchase Intonation by Mediating Role of Trust in online Stores. BI Management Studies. 8 (32), 117-146. http://dx. doi. org/10. 22054/IMS. 2020. 45974. 1580. [In Persian]
Mohammadi, F. , Yazdani, H. , Adibzadeh, M. (2020). A Meta-Analysis of Online Shopping Studies: Review and Synthesis Online sShopping Studies Results. BI Management Studies. 8 (33), 101-142. http://dx. doi. org/10. 22054/IMS. 2020. 47090. 1606 [In Persian] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 311 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 191 |