تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,781 |
تعداد مقالات | 14,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,884,176 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,781,018 |
نقش واسطهای تابآوری در رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و رضایت شغلی در معلمان | ||
فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
مقاله 9، دوره 18، شماره 65، مهر 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jep.2022.63789.3482 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه آذرکردار1؛ سمیه پوراحسان ![]() ![]() | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران | ||
2استادیارگروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان ، ایران | ||
3دانشیار گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنرکرمان، کرمان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای تابآوری در رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و رضایت شغلی در معلمان شهرستان بافت بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام معلمان شهرستان بافت، استان کرمان بودند که از بین آنها 320 معلم به عنوان نمونه به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه تابآوری کانر و دیویدسون (2003)، فرم کوتاه پرسشنامه نئو (1986) و پرسشنامه رضایت شغلی مینه سوتا (1967) استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از الگویابی معادلات ساختاری و روش بوت استرپ جهت آزمون مسیرهای واسطهای انجام شد. بر اساس نتایج تحقیق حاضر، الگوی پیشنهادی پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است. نتایج حاکی از آن است که روانرنجوری رابطه معنادار کاهشی (معکوس) اما گشودگی نسبت به تجربه و توافقپذیری یک رابطه معنادار افزایشی (مستقیم) با رضایت شغلی دارند. تابآوری با رضایت شغلی رابطه معنادار افزایشی (مستقیم) دارد. روانرنجوری رابطهای معنادار از نوع کاهشی (معکوس) با تابآوری دارد، این در حالی است که برونگرایی- درونگرایی و وظیفهشناسی با تابآوری رابطه معنادار کاهشی افزایشی (مستقیم) دارند. روانرنجوری، برونگرایی و وظیفهشناسی ضمن رابطه مستقیم با تابآوری رابطه غیرمستقیم معناداری با رضایت شغلی از طریق تابآوری نیز دارند . بنابراین می توان نتیجه گرفت که تاب آوری نقش واسطه ای میان بعضی از ویژگی های شخصیت با رضایت شغلی معلمان دارد و تصمیم گیرندگان در حوزه تعلیم و تربیت باید به نقش این متغیر در رضایت شغلی معلمان توجه داشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
تابآوری؛ ویژگیهای شخصیتی؛ رضایت شغلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 332 |