تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,781 |
تعداد مقالات | 14,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,881,393 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,779,942 |
رابطه ثباتقدم، سرسختی روانشناختی و تابآوری با درگیری تحصیلی دانشجویان: ارائه مدل تحلیل مسیر | ||
فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
مقاله 7، دوره 18، شماره 66، دی 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jep.2022.61818.3391 | ||
نویسندگان | ||
زکیه نجاریان ![]() ![]() | ||
1گروه علوم تربیتی ، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
2دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این پژوهش تعیین نقش ثبات قدم، سرسختی روانشناختی و تابآوری بر درگیری تحصیلی دانشجویان بود. از جامعه آماری، 242 نفر دانشجو به عنوان نمونه با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری اطلاعات که یا استفاده از رسانههای اجتماعی و بهصورت آنلاین انجام شد، از پرسشنامه 5 عاملی ثباتقدم (داکورث،2007)، مقیاس اصلاحشده سرسختی نسخه نروژی (هیستد، اید، جانسون، لابرگ و توماس جانسون،2010)، پرسشنامه تابآوری (جانسون و همکاران، 2013) و درگیری تحصیلی (ریو، 2013) استفاده شد. دادههای به دست آمده از نمونه با استفاده از نرم افزارهای آماری SPSS و Amos و به روش تحلیل مسیر مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که درگیری تحصیلی دانشجویان بهصورت مستقیم توسط ثبات قدم، سرسختی روانشناختی و تابآوری پیشبینی میشود. مطابق با یافتهها درگیری تحصیلی بهصورت غیرمستقیم و از مسیر تابآوری، توسط ثبات قدم پیشبینی می-شود. همچنین سرسختی روانشناختی از طریق نقش واسطهایی ثباتقدم بر درگیری تحصیلی دارای اثر غیرمستقیم و معنادار بود. نتایج پژوهش در مسیر سرسختی به درگیری تحصیلی توسط تابآوری بهصورت غیرمستقیم تأیید نشد. نتایج بیانگر آن است که 16% از درگیری تحصیلی دانشجویان از طریق ثباتقدم، سرسختی روانشناختی و تابآوری تبیین میشود. همچنین 28% از درگیری تحصیلی را متغیرهای ثباتقدم و سرسختی توسط تابآوری تبیین میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
تابآوری؛ ثباتقدم؛ دانشجویان؛ درگیری تحصیلی؛ سرسختی روانشناختی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 251 |