منابع
پورگنابادی، حمیده. (1390). بررسی اثربخشی آموزش گروهی منطقی- هیجانی- رفتاری (REBT)، در بهبود مدیریت هیجان کودک بیسرپرست و بدسرپرست. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه فردوسی مشهد.
پیرزادی، حجت. (1397). اختلال اضطراب جدایی: ویژگیها، سببشناسی و راهکارهای درمانی. تعلیم و تربیت اسلامی، 4(153)، 33-39.
تقوی، سید محمدرضا. (1387). هنجاریابی مقیاس اضطراب کودکان. علوم اجتماعی و انسانی شیراز، 22(4)، 79-88..
ذوالفقاری مطلق، مصطفی.، جزایری، علیرضا.، خوشابی، کتایون.، مظاهری، محمدعلی .،کریم لو، مسعود. (1387). اثربخشی درمان مبتنی بر دلبستگی بر کاهش علائم اختلال اضطراب جدایی. فصلنامه روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 14(3)،380-388.
رضایی، سعید.، خدابخشی کولایی، آناهیتا.، تقوایی، داوود. (1394). اثربخشی نقاشی درمانی بر کاهش اضطراب و پرخاشگری دانشآموزان دبستانی پسر دارای اختلالات برونریزی شده. نشریه پرستاری کودکان، 2(2)، 10-19.
زاده محمدی، علی.، خالقی، مهرنوش. (1394). نقاشی، کاربرد آن برای مشکلات رفتاری کودکان و نوجوانان. تهران: قطر.
سادوک، بنجامین.، سادوک، ویرجینیا. (1394). خلاصه روانپزشکی کاپلان و سادوک. ترجمه فرزین رضاعی. تهران: ارجمند.
سرلاتی، مائده.، ابوالقاسمی، عباس.، حاجلو، نادر.، محمدی بایتمر، جهانگیر. (1397). مقایسه رفتارهای خودتنظیمی و فراخلق در دانشآموزان با و بدون اضطراب جدایی. روانشناسی مدرسه، 3(7)، 86-101.
سید عبدخدایی، محمدسعید.، صادقی اردوبادی، آفرین. (1390). بررسی میزان اضطراب جدایی کودکان و اثربخشی بازیدرمانی با رویکرد رفتاری - شناختی بر کاهش آن. روانشناسی بالینی، 4(12)، 51-58.
سید موسوی، پریساسادات.، قنبری، سعید.، مظاهری، محمدعلی. (1394). اثربخشی مداخله دلبستگی محور با روش پسخوراند ویدیویی بر کاهش بازنماییهای منفی و اضطراب جدایی. فصلنامه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی لرستان، 17(2)، 90-104.
سیدیاندی، سیده معصومه.، نجفی، محمود.، رحیمیان بوگر، اسحق. (1400). مقایسه اثربخشی بازیدرمانگری کودک محور و بازیدرمانگری والدینی بر سطوح نظریه ذهن در کودکان دارای اختلال اضطراب جدایی. مجله علوم روانشناختی، 97(20)، 63-76.
طلایی نژاد، نعیمه.، قنبری، سعید. (1394). اثربخشی آموزش گروهی دلبستگیمحور مادرها بر کاهش نشانههای اضطراب جدایی کودکان پیشدبستانی. فصلنامه اندیشه و رفتار، 9(3)، 37-46.
گنجی، مهدی. (1392). آسیبشناسی روانی بر اساس DSM-5. تهران: ساوالان.
محمدی، اکبر.، رادین، عاطفه. (1396). اثربخشی هنر درمانی بر پایه نقاشی بر کاهش افسردگی، اضطراب و پرخاشگری در کودکان پیشدبستانی. فصلنامه روانشناسی تحلیلی شناختی، 8(28)، 43-51.
مشهدی، علی.، سلطانی شال، رضا.، میردورقی، فاطمه.، بهرامی، بتول. (1391). ویژگیهای روانسنجی مقیاس چندبعدی اضطراب کودکان. فصلنامه روانشناسی کاربردی، 6(21)، 70-87.
ملکپور، فرزانه.، واحدی، شهرام.، میرنسب، میرمحمود. (1393). تأثیر نقاشی درمانی در کاهش قلدری و افزایش تنظیم هیجانی دانشآموزان قلدر پسر ابتدایی. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه تبریز.
مهدوی، افسانه. (1385). مقدمهای بر هنردرمانی، فصلنامه علمی- تخصصی رهپویه هنر، 2(1)، 28-32.
مهرینژاد، سیدابوالقاسم.، نوروزی نرگسی، مهسا. (1395). مقایسه سوگیری توجه و سبکهای پردازش هیجانی در دانشجویان دختر مبتلابه اختلال اضطراب فراگیر، مبتلابه بدریخت انگاری و غیر مبتلا. مطالعات روانشناسی بالینی، 6(24)، 99-114.
ناصری، ابوذر.، قاسمپور، عبدالله.، محمودی مقدم، منصور. (1394). اضطراب جدایی، تنظیم هیجانی و همجوشی فکر-عمل در نوجوانان دختر. روانشناسی معاصر، 10(5)، 1594-1597.
نایبزاده، سپیده.، ابولقاسمی، عباس.،کافی ماسوله، سید موسی.، خسروجاوید، مهناز. (1401). تأثیر آموزش تنظیم هیجان بر رفتارهای انطباقی/ اجتماعی نوجوانان دارای اختلال اضطراب جدایی. روانشناسی افراد استثنایی، 12(46)، 138-111.
هاشمیپور، سیده سریرا.، محمدی، کوروش. (1397). اثربخشی بازیدرمانی کودک- محور بر مهارتهای هیجانی و اجتماعی کودکان مبتلابه اختلال اُتیستیک. طب پیشگیری، ۵ (۲)، 1-10.
یزدانی، فریدون. (1398). اثربخشی بازیدرمانگری بر کاهش اضطراب دانشآموزان مدارس ابتدایی. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی، 18(74)، 235-246.
References
Abbing, A. C., Baars, E. W., Van Haastrecht, O., & Ponstein, A. S. (2019). Acceptance of anxiety through art therapy: a case report exploring how anthroposophic art therapy addresses emotion regulation and executive functioning. Case reports in psychiatry, 2019.
Aghebati, A., Joekar, S., Hakim Shoshtari, M., Gharraee, B., & Maghami Sharif, Z. (2020). Parenting programme for mothers of children with separation anxiety disorder: benefits for Iranian mothers and children. Early Child Development and Care, 1-10.
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5®). American Psychiatric Pub.
Bogels, S. M. Knappe, S. & Clark, L. (2013). Adult separation anxiety disorder in DSM-5. Clinical Psychology Review, 33(5), 663-674.
Copeland, W. E., Angold, A., Shanahan, L., & Costello, E. J. (2014). Longitudinal patterns of anxiety from childhood to adulthood: the Great Smoky Mountains Study. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 53(1), 21-33.
Erickson, S., & Block, S. (2013). The social and communication impact of stuttering on adolescents and their families. Journal of Fluency Disorders, 38(4), 311-324.
Essau, C. A., & Gabbidon, J. (2013). Mental Health Services Utilization. The Wiley-Blackwell handbook of the treatment of childhood and adolescent anxiety, 23.
Gross, J. J. (2014). Emotion regulation: Conceptual and empirical foundations.
Gross, J. J. (2015). The extended process model of emotion regulation: Elaborations, applications, and future directions. Psychological Inquiry, 26(1), 130-137.
Gross, J. J., & John, O. P. (2002). Wise emotion regulation.
Hannesdottir, D. K. (2018). Do Youth with Separation Anxiety Disorder Differ in AnxietySensitivity From Youth with Other Anxiety Disorders? Child Psychiatry & Human Development, 49(6), 888-896.
Hejri, S. S., Pakdaman, S., Ghanbari, S., & Mirzaei, S. S. (2020). The Effectiveness of Painting Therapy on Emotional-Behavioral Problems of Children with Cancer. Iranian Journal of Health Psychology, 3(1), 9-18. [In Persian]
Hoffman, N., Sterkenburg, P. S., & Van Rensburg, E. (2019). The effect of technology assisted therapy for intellectually and visually impaired adults suffering from separation anxiety: Conquering the fear. Assistive Technology, 31(2), 98-105.
Ivarsson, T. (2006). Normative data for the Multidimensional Anxiety Scale for Children (MASC) in Swedish adolescents. Nordic Journal Psychiatry, 60(2): 107-113.
Kingery, J. N., Ginsburg, G. S., & Burstein, M. (2009). Factor Structure and13. Psychometric Properties of the Multidimensional Anxiety Scale for Children in an African American Adolescent Sample. Child Psychiatry and Human Development, 40(2): 287–300.
Law, K. C., Khazem, L. R., & Anestis, M. D. (2015). The role of emotion dysregulation in suicide as considered through the ideation to action framework. Current Opinion in Psychology, 3, 30-35.
Madigan, S., Moran, G., & Pederson, D. R. (2006). Unresolved states of mind, disorganized attachment relationships, and disrupted interactions of adolescent mothers and their infants. Developmental psychology, 42(2), 293.
Mohammadi, M. R., Badrfam, R., Khaleghi, A., Hooshyari, Z., Ahmadi, N., & Zandifar, A. (2020). Prevalence, Comorbidity and Predictor of Separation Anxiety Disorder in Children and Adolescents. The Psychiatric Quarterly. [In Persian]
Müller, E., & Donley, C. (2019). Measuring the impact of a school-based, integrative approach to play therapy on students with autism and their classroom instructors. International Journal of Play Therapy, 28(3), 123.
Nan, J. K., Hinz, L. D., & Lusebrink, V. B. (2021). Clay art therapy on emotion regulation: Research, theoretical underpinnings, and treatment mechanisms. In The Neuroscience of Depression (pp. 431-442). Academic Press.
Newcomer, K. L., Krug, H. E., & Mahowald, M. L. (1993). Validity and reliability of the timed-stands test for patients with rheumatoid arthritis and other chronic diseases. The Journal of rheumatology, 20(1), 21-27.
Schneider, R. L., Arch, J. J., Landy, L. N., & Hankin, B. L. (2018). The longitudinal effect of emotion regulation strategies on anxiety levels in children and adolescents. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 47(6), 978-991.
Skaife, S., & Huet, V. (Eds.). (1998). Art psychotherapy groups: Between pictures and words. Psychology Press.
Tamman, A. J., Sippel, L. M., Han, S., Neria, Y., Krystal, J. H., Southwick, S. M., ... & Pietrzak, R. H. (2017). Attachment style moderates effects of FKBP5 polymorphisms and childhood abuse on post-traumatic stress symptoms: Results from the National Health and Resilience in Veterans Study. The World Journal of Biological Psychiatry.