تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,780 |
تعداد مقالات | 14,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,847,685 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,761,794 |
بررسی تطبیقی خدمات آموزشی و توانبخشی کودکان کمتوانذهنی در ایران و ایالات متحده امریکا | ||
روانشناسی افراد استثنایی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 شهریور 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jpe.2022.2573.1086 | ||
نویسندگان | ||
بیانه ادهمی ![]() | ||
دانشگاه علامه طباطبایی | ||
چکیده | ||
چکیده هدف این پژوهش توصیف و مقایسه خدمات آموزشی و توانبخشی کودکان کمتوانذهنی کشور ایران و ایالاتمتحده امریکا است. روش پژوهش بهصورت توصیفی ـ تحلیلی مبتنیبر روش توصیفی "تیزن و ادامز" است. جامعه آماری شامل کلیه اطلاعات رسمی در ارتباط با عنوان مذکور است. روش گردآوری اطلاعات منابع کتابخانهای و مصاحبه است؛ و به این ترتیب ابزار گردآوری شامل کتاب، بانکهای اطلاعاتی و اینترنت و مصاحبه با کارشناسهای مرتبط در ایران است. این خدمات در حوزههای سیاست ارائه خدمات، اهداف خدمات آموزشی و توانبخشی، آموزش و خدمات توانبخشی توصیف و مقایسه شده است. نتایج تحقیق بیانگر: هم شباهت و هم تفاوت در خطمشی از جمله همکاری جامعه و خانواده در توانبخشی، آموزش در مدارس ویژه، آموزش فراگیر از دهه 1960، در اهداف مانند یادگیری مهارتهای تحصیلی، داشتن زندگی خانوادگی و اجتماعی، در آموزش مثل مهارت رفتار سازشی، آموزش عمومی و برنامه انتقال، در خدمات توانبخشی مانند خدمات توانبخشی فردیشده، خدمات رایگان و ملاکهای تعیین افراد واجد شرایط است. پیشنهاد میشود که در ایران بیشتر به حفظ زندگی خانوادگی، آموزش فردی، برنامه پیگیری و انتقال به جامعه توجه شود. | ||
کلیدواژهها | ||
تطبیق؛ خدمات؛ آموزش؛ توانبخشی؛ کودکان کمتوانذهنی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 186 |