تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,780 |
تعداد مقالات | 14,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,826,500 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,754,438 |
ساخت، روایی سنجی و اعتباریابی چکلیست تشخیصی ناتوانیهای یادگیری | ||
فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
دوره 12، شماره 46، دی 1400، صفحه 91-114 اصل مقاله (670.46 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jem.2022.61804.2193 | ||
نویسندگان | ||
بهار رشیدی![]() ![]() ![]() ![]() | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان. اصفهان. ایران | ||
2دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
3دانشجوی دکتری سنجش و اندازهگیری، دانشگاه علامه طباطبائی. تهران. ایران. | ||
4کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه پیام نورنجف آباد. اصفهان. ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف ساخت، رواییسنجی و اعتباریابی چکلیست تشخیصی ناتوانیهای یادگیری انجام شد. با توجه به اهداف و ماهیت تحقیق از روش پژوهش توصیفی و از نوع آزمونسازی استفاده شده است. جامعهآماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان مدارس مقطع ابتدایی (دوره اول و دوم) شهر نجفآباد میباشند. نمونه آماری شامل 180 دانشآموز است که به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. روائی مقیاس با استفاده از تحلیل عاملی تائیدی انجام شد و جهت بررسی پایایی مقیاس، ضرایب آلفایکرونباخ و روش دو نیمهکردن بهکار گرفته شد. نتایج نشان داد ضریب پایایی کل چکلیست تشخیصی ناتوانیهای یادگیری کودکان دبستانی و ضریب پایایی10 زیرمقیاس آن در سطح قابل قبولی قرار دارد. همچنین نتایج تحلیل عاملی تأییدی، روائیسازه مدل10 عاملی را تأیید مینماید. همبستگی بین چکلیست تشخیصی ناتوانیهای یادگیری و آزمون غیررسمی خواندن، نوشتن و ریاضی نیز محاسبه شد که بیانگر روایی ملاکی چکلیست بود. بنابراین چکلیست مذکور با 87 گویه از پایایی و روایی مناسب برای ارزیابی و سنجش 10 حوزه ادراک فضایی، سازماندهی، مهارتهای اجتماعی-هیجانی، مهارتهای حرکتی، توجه و تمرکز، مهارتزبانی، مهارت خواندن، مهارت نوشتن، مهارتهای نگارشی و ریاضیات در دانشآموزان دبستانی برخوردار است. از آنجاییکه بهکارگیری روشهای ارزیابی متنوع، امکان تشخیص و شناسایی همه جانبه مشکلات یادگیری در دانشآموزان و ارائه حمایت به موقع را فراهم مینماید، پیشنهاد میشود از این چکلیست در جهت ارزیابی و تشخیص ناتوانیهای یادگیری در دانشآموزان دبستانی استفاده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
"اختلالات یادگیری ویژه"؛ "چک لیست تشخیصی"؛ "دانشآموزان دبستانی" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 197 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2 |