تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,781 |
تعداد مقالات | 14,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,883,903 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,780,898 |
ویژگی های روانسنجی مقیاس ضربآهنگ شناختی کند(SCTS) فرم والد در بین کودکان ایرانی | ||
فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
دوره 12، شماره 47، فروردین 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jem.2022.67358.3362 | ||
نویسندگان | ||
کریم عبدالمحمدی ![]() ![]() ![]() | ||
1استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان ، تبریز، ایران | ||
2دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
3استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه علامه طباطبائی. تهران. ایران | ||
4استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایرا ن | ||
چکیده | ||
ضربآهنگ شناختی کند، برای توصیف نوع خاصی از اختلال توجه، تمرکز حواس و کُندی در پردازش اطلاعات به کار میرود. هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس ضرب-آهنگ شناختی کند (SCTS) فرم والد در بین کودکان ایرانی است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی است، نمونهای با حجم 1700 نفر و با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای از استانهای تهران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان ، فارس و خراسان انتخاب شدند، 122 آزمودنی به علت پاسخ ناقص به به پرسشنامهها از تحلیل آماری کنار گذاشته شدند و به این ترتیب نمونه نهایی به 1578 والد تقلیل یافت. بهمنظور تعیین روایی عاملی مقیاس ضربآهنگ شناختی کند از روش آماری تحلیل عامل تأییدی و بهمنظور بررسی همسانی درونی مقیاس ضربآهنگ شناختی کند از ضرایب آلفای کرونباخ استفاده شد. همچنین، بهمنظور مطالعه روایی سازة مقیاس ضربآهنگ شناختی کند، ضرایب همبستگی آن با خرده مقیاس نقص توجه پرسشنامه ارزیابی سلامت روان کودکان و نوجوانان) (CSI- 4گزارش شد. نتایج یافتههای آماری نشان داده که این مقیاس در جامعه ایرانی از روایی سازه، ملاکی و همگرا برخوردار است، نتایج نشان دهنده سه عاملی بودن مقیاس است و همچنین اعتبار مقیاس با استفاده از روش آلفای کرونباخی و آزمون بازآزمون بعد از دو هفته مورد تایید قرار گرفت. با توجه به یافتههای پژوهش حاضر، فرم والد مقیاس ضربآهنگ شناختی کند(SCTS) اعتبار و روایی مطلوبی دارد و از آن میتوان در پژوهشهای مربوط به ضربآهنگ شناختی کند در جامعه ایرانی استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل عاملی تاییدی؛ مقیاس ضربآهنگ شناختی کند؛ دانشآموزان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 413 |