تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,781 |
تعداد مقالات | 14,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,884,194 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,781,023 |
توئیتر به مثابه حوزه عمومی؛ نقش بروکرها در کاهش قطبیدگی توئیتر فارسی(مورد مطالعه: ترور سردار سلیمانی و سقوط هواپیمای اوکراینی) | ||
مطالعات رسانههای نوین | ||
مقاله 1، دوره 8، شماره 31، مهر 1401، صفحه 46-1 اصل مقاله (2.13 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/nms.2022.67771.1389 | ||
نویسندگان | ||
امیر محمد قدسی ![]() ![]() ![]() | ||
1کارشناس ارشد رشته علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
2استادیار علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
اگرچه، گفتوگو و مباحثه مستدل و آزادانه که به شکلگیری افکار عمومی بینجامد، مشخصه نظریه حوزه عمومی هابرماس است؛ اما در توئیتر فارسی به علت خوشهای شدن کاربران و مواجهه آنها با افکار و عقاید مشابه، گفتوگو و تضارب آرا کمتر پدید خواهدآمد. هدف از انجام این پژوهش شناسایی و بررسی ویژگیها و مشخصههای منحصربهفرد کاربرانی است که در میان قطبهای اصلی شبکه توئیتر فارسی توزیع شده و کار تسهیلگری ارتباط و فراهم آوردن زمینه گفتوگو میان قطبهای شبکه را انجام میدهند. برای تحقق این هدف ابتدا از طریق بهینهسازی معیارهای مرکزیت، واسطهگران (بروکرها) را شناسایی و سپس با کدگذاری توئیتهای آنان براساس رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی رسانههای اجتماعی، کردارها و گفتارهای خاص آنها را تعیین نمودیم. در پایان و در بخش نتیجهگیری، تشابه گفتارها و کردارهای بروکرها را با نظریه کنش ارتباطی هابرماس نشانداده و استنباط نمودیم، کاربرانی ویژگیهای مد نظر نظریه کنش ارتباطی را دارا هستند که در میانه جریان ارتباطی و مرتبط با سایر خوشهها قرار دارند و در قامت واسطهگر یا تسهیلگر ارتباطی ظاهر میشوند، نه آنهایی که در خوشههای مجزا و بدون ارتباط با دیگر بخشهای شبکه قرار میگیرند. | ||
کلیدواژهها | ||
بروکر؛ حوزه عمومی؛ کنش ارتباطی؛ توئیتر فارسی؛ تحلیل شبکه | ||
مراجع | ||
کلاهی، رضا. (1398). «پوپولیسم و قطبیدگی». اقتصاد نیوز
https://www.eghtesadnews.com/fa/tiny/news-292628 References Bail, C. A., Argyle, L. P., Brown, T. W., Bumpus, J. P., Chen, H., Fallin Hunzaker, M. B., Lee, J., Mann, M., Merhout, F., & Volfovsky, A. (2018). Exposure to opposing views on social media can increase political polarization. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 115(37), 9216–9221. Baldassarri, D., & Gelman, A. (2015). Partisans without Constraint: Political Polarization and Trends in American Public Opinion1, 114(2), 408–446. Blondel, V. D., Guillaume, J.-L., Lambiotte, R., & Lefebvre, E. (2008). Fast unfolding of communities in large networks. Journal of Statistical Mechanics: Theory and Experiment, 2008(10), P10008. Carmines, E. G., Ensley, M. J., & Wagner, M. W. (2012). Who Fits the Left-Right Divide? Partisan Polarization in the American Electorate, 56(12), 1631–1653. Christensen, H. S. (2011). Political activities on the Internet: Slacktivism or political participation by other means? First Monday, 16(2). Conover, M. D., Davis, C., Ferrara, E., McKelvey, K., Menczer, F., & Flammini, A. (2013). The Geospatial Characteristics of a Social Movement Communication Network. PLoS ONE, 8(3). Easley, D., & Kleinberg, J. (2010). Networks, Crowds, and Markets: A Book by David Easley and Jon Kleinberg. In Book. h Fuchs, C. (2014). Social Media and the Public Sphere. TripleC: Communication, Capitalism & Critique. Open Access Journal for a Global Sustainable Information Society, 12(1), 57–101. Glenn, C. L. (2015). Activism or “Slacktivism?”: Digital Media and Organizing for Social Change. Https://Doi.Org/10.1080/17404622.2014.1003310, 29(2), 81–85. Habermas, Jurgen. (1991). The Structural Transformation of the Public Sphere. MIT Press. Habermas, Jürgen. (2006). Political Communication in Media Society: Does Democracy Still Enjoy an Epistemic Dimension? The Impact of Normative Theory on Empirical Research. Communication Theory, 16(4), 411–426. Highfield, T., Harrington, S., & Bruns, A. (2013). Twitter as a Technology for Audiencing and Fandom., 16(3), 315–339. Jackson, S. J., & Foucault Welles, B. (2016). #Ferguson is everywhere: initiators in emerging counterpublic networks. Information Communication and Society, 19(3), 397–418. Kermani, H., & Adham, M. (2021). Mapping Persian Twitter: Networks and mechanism of political communication in Iranian 2017 presidential election. Big Data and Society, 8(1). Khazraee, E. (2019a). Mapping the political landscape of Persian Twitter: The case of 2013 presidential election. Big Data and Society, 6(1), 1–15. Khazraee, E. (2019b). Mapping the political landscape of Persian Twitter: The case of 2013 presidential election, 6(1). KhosraviNik, M. (2017). Social media critical discourse studies (SM-CDS). In J. Flowerdew & J. Richardson (Eds.), Routledge handbook of critical discourse studies (pp. 582–596). Routledge. Kruse, L. M., Norris, D. R., & Flinchum, J. R. (2017). Social Media as a Public Sphere? Politics on Social Media. Https://Doi.Org/10.1080/00380253.2017.1383143, 59(1), 62–84. Meraz, S., & Papacharissi, Z. (2013). Networked Gatekeeping and Networked Framing on #Egypt. The International Journal of Press/Politics, 18(2), 138–166. Papacharissi, Z., Chadwick, A., & Howard, P. (2009). The virtual sphere 2.0: The Internet, the public sphere, and beyond. Routledge Handbook of Internet Politics. Papacharissi, Z., & de Fatima Oliveira, M. (2012). Affective News and Networked Publics: The Rhythms of News Storytelling on #Egypt. Journal of Communication, 62(2), 266–282. Peddinti, S. T., Ross, K. W., & Cappos, J. (2017). User Anonymity on Twitter. IEEE Security and Privacy, 15(3), 84–87. Recuero, R., Zago, G., & Soares, F. (2019). Using Social Network Analysis and Social Capital to Identify User Roles on Polarized Political Conversations on Twitter:, 5(2), 205630511984874. ShuKai, SlivaAmy, WangSuhang, TangJiliang, & LiuHuan. (2017). Fake News Detection on Social Media. ACM SIGKDD Explorations Newsletter, 19(1), 22–36. Sunstein, C. R. (2001). Echo chambers: Bush v. Gore, impeachment, and beyond. Princeton University Press. Tremayne, M. (2014). Anatomy of Protest in the Digital Era: A Network Analysis of Twitter and Occupy Wall Street. Social Movement Studies, 13(1), 110–126. Welles, B. F., & Jackson, S. J. (2019). The battle for #Baltimore: Networked counterpublics and the contested framing of urban unrest. International Journal of Communication, 13, 1699–1719. Zappavigna, M. (2011). Ambient affiliation: A linguistic perspective on Twitter:, 13(5), 788–806.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 275 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 247 |