تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,781 |
تعداد مقالات | 14,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,881,469 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,779,969 |
جایگاه عشق عرفانی در مرصادالعباد با تأملی در دیدگاه احمد غزالی | ||
عرفان پژوهی در ادبیات | ||
مقاله 2، دوره 1، شماره 2، آبان 1401 اصل مقاله (828.48 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/msil.2022.70129.1062 | ||
نویسندگان | ||
محمود بشیری ![]() ![]() | ||
1عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
2دانشگاه تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
حقیقت عشق، بهعنوان بالاترین حقیقت وجودی از اساسیترین مسائل عرفان است که عارفان بسیاری در این زمینه قلمفرسایی کردهاند. احمد غزالی و نجمالدین رازی دو تن از عارفان (قرن پنجم، قرن هفتم) هستند و مباحث بسیار مؤثری در زمینة عشق عرفانی مطرح کردهاند. روش این پژوهش، توصیفی – تحلیلی است که با تحلیل شواهد درونمتنی و مراجعه به منابع کتابخانهای انجامشده است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که غزالی و رازی بر این باورند که معرفت حقیقی تنها از طریق عشق به وجود میآید و بر اساس نظریة وحدت وجود، همة تجلیّات هستی، انعکاس صورت حق هستند. عاشق همة این تجلیّات را دوست دارد و همین نگاه عاشقانه، دلیل زیبا بودن تمام هستی است. ازنظر این دو عارف، انسان قبل از ورود به دنیا، امانت دار گوهر عشق بود و هر دو عارف با استناد به آیة «یّحِبّهم و یُحِبونَه»، آغاز عشقورزی را از جانب خداوند میدانند و عقل را در مسیر عشق و وصال سالک به معبود ناقص و ضعیف میدانند. آینه و آینهداری از دیگر مباحثی است که در مرصادالعباد و آثار غزالی مطرحشده است که روی زیبا و دلآگاه همچون آینهای است که عارف، جمال حق را در آن آینه تماشا میکند و معشوق تنها در آینة عشق و طلب عاشق میتواند کمال زیبایی خود را دریابد. تقسیمپذیری عشق از دیگر مطالبی است که بهصورت غیرمسقیم در مرصادالعباد و آثار غزالی استخراج میشود و مطالب موجود حاکی از باور این دو عارف درتقسیم عشق به اقسام مختلف است. | ||
کلیدواژهها | ||
کلیدواژهها: عشق عرفانی؛ مرصادالعباد؛ احمد غزالی؛ معرفت حقیقی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 57 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 73 |