تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,781 |
تعداد مقالات | 14,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,881,767 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,780,058 |
تجارب جهانی در طرح توسعۀ فردی | ||
پژوهشهای رهبری و مدیریت آموزشی | ||
مقاله 3، دوره 6، شماره 23، مهر 1401، صفحه 81-125 اصل مقاله (735.59 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jrlat.2022.71089.1629 | ||
نویسنده | ||
مهزا پاکزاد ![]() ![]() | ||
دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
امروزه یادگیری بعد از فارغالتحصیلی نه تنها متوقف نمیشود بلکه بهعنوان نقطۀ شروع توسعۀ نیروی انسانی در شغل محسوب میگردد که در این راستا یکی از ابزارهای تقویت یادگیری در حرفۀ افراد، طرح توسعۀ فردی است. در واقع این طرح یک ابزار کاربردی و برنامۀ زمانبندی شدۀ مکتوب در جهت برآوردهشدن نیازهای حرفهای کارکنان در راستای اهداف سازمان و شغل خویش بیان گردیده است. اگرچه کاربرد این ابزار بسیار متداول است، با این حال در راستای آشنایی هرچه بیشتر پژوهشگران با نتایج گوناگون تحقیقات متعدد جهانی در زمینۀ اجرای آن، مطالعۀ هدفمندی صورت نگرفتهاست. لذا هدف از این مطالعه، بررسی یافتههای پژوهشهای جهانی در زمینۀ اجرای طرح توسعۀ فردی و میزان اثربخشی آن در سازمانهاست. نتایج بررسی مجموعاً 23 پژوهش خارجی و داخلی حاکی از آن است که اکثر آنها اثربخشی قابلتوجه اجرای این طرح را بر توسعۀ دانش، بهبود مهارتهای حرفهای و عملکرد کارکنان، ترغیب واکنش حرفهایی و ارتقای قابلیت استخدامی افراد مورد تأکید قرار دادهاند. در نقطۀ مقابل، نتایج برخی پژوهشها نیز ماهیت فردی بودن این طرح را موجب غفلت از راهبردهای کلان سازمانی دانسته، عدم انگیزهبخشی و ترغیب شیوۀ بازخوردی، عدم اثرگذاری بر اقدامات حرفهایی در محل کار، تأکید بر ماهیت زینتی این طرح و کاربرد غیرواقعی آن را مطرح نمودهاند. در پارهای دیگر از پژوهشها، برخورداری از پشتیبانی کافی به منظور اجرای طرح، نوع محیط یادگیری سازمانی، توجه به تیمهای کاری، سبک رهبری، تمرکززدایی و نیز حمایت از راهنما یا مربی پشتیبان در نقش هدایتکننده نیز عوامل و شرایط اثربخشی اجرای این طرح عنوان شدهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
ابزار شایستگیهای حرفهایی؛ تجارب جهانی؛ طرح توسعۀ فردی؛ فرآیند IDP | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 29 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 41 |