تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,781 |
تعداد مقالات | 14,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,881,121 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,779,885 |
اثربخشی آموزش بسته معنا محورتحصیلی مبتنی بر نظریه انسان سالم و آموزش روانشناسی مثبتنگر بر اشتیاق تحصیلی دانشآموزان ایرانی ساکن دانمارک | ||
فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
دوره 17، شماره 62، دی 1400، صفحه 205-226 اصل مقاله (754.02 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jep.2022.61454.3372 | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا صدری1؛ محسن گل پرور ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
1دانشجوی دکتری، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران | ||
2دانشیار گروه روان شناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران. | ||
3استاد گروه روان شناسی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران. | ||
4دانشیار، علوم تربیتی و انسانشناسی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آرهوس، شعبه کپنهاگ ، کپنهاگ، دانمارک | ||
چکیده | ||
اشتیاق به تحصیل متغیری بسیار با اهمیت برای موفقیت دانشآموزان در هر مقطعی است. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش معنامحور تحصیلی مبتنی بر نظریه انسان سالم و آموزش روانشناسی مثبتنگر بر اشتیاق تحصیلی دانشآموزان ایرانی ساکن دانمارک اجرا شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی با سه گروه و در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان 12 تا 18 ساله ایرانی ساکن شهر کپنهاگ دانمارک در زمستان 2021 بود، که از بین آنها 99 نفر از طریق نمونهگیری داوطلبانه انتخاب و بهطور تصادفی در سه گروه 33 نفری گمارده شدند. پرسشنامه اشتیاق تحصیلی شاوفیلی و همکاران (2002) برای سنجش متغیر وابسته استفاده شد. دو گروه آموزش معنا محورتحصیلی مبتنی بر نظریه انسان سالم و آموزش روانشناسی مثبتنگر طی 10 جلسه تحت آموزش قرار گرفتند. دادهها از طریق تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل گردید. نتایج نشان داد که در اشتیاق تحصیلی به ترتیب بین گروه آموزش معنامحورتحصیلی مبتنی بر نظریه انسان سالم وگروه آموزش مثبتنگر با گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد (01/0>p )، ولی بین دو گروه آموزش معنامحور تحصیلی مبتنی بر نظریه انسان سالم و آموزش روانشناسی مثبتنگر تفاوت معناداری به دست نیامد (05/0<p ). بر اساس نتایج، آموزش معنامحور تحصیلی مبتنی بر نظریه انسان سالم همراه با آموزش مثبت نگر دو روش موثر برای افزایش اشتیاق تحصیلی دانش آموزان هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
اشتیاق تحصیلی؛ آموزش معنامحوری تحصیلی؛ آموزش مثبتنگر؛ دانشآموزان ایرانی؛ دانمارک | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 68 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4 |