| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,219 |
| تعداد مقالات | 18,044 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,728,680 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,985,311 |
بررسی مسائل (چالش های) اقتصاد آموزش عالی ایران | ||
| پژوهش های رهبری آموزشی | ||
| مقاله 1، دوره 6، شماره 24، دی 1401، صفحه 7-46 اصل مقاله (1.1 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jrlat.2023.69238.1620 | ||
| نویسندگان | ||
| کاظم فتح تبار فیروزجائی* 1؛ محمد خادمی کله لو2؛ عبدالحمید کاظمی3 | ||
| 1دانش آموخته دکتری اقتصاد آموزش عالی دانشگاه تهران/ پژوهشگر پژوهشکده مطالعات فناوری، تهران، ایران. | ||
| 2عضو هیئت علمی گروه جامعه و پیشرفت، پژوهشکده مطالعات فناوری، تهران، ایران | ||
| 3پژوهشگر گروه جامعه و پیشرفت، پژوهشکده مطالعات فناوری، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| آموزش عالی کشور در طول دوره تکامل خود با چالش ها و مسائل متعددی روبرو بوده است. به گونه ای که چالش ها و مسائل پیش رو با ایجاد موانع در راه رسیدن آن به تعالی، باعث اختلال در فعالیت ها و کارکردها، برهم زدن تعادل و انسجام، و همچنین کاهش عملکرد و ناکارآمدی آن در جامعه در حوزه های مختلف شده است. یکی از موضوعات مهم و تأثیرگذار در فرایند سیاست گذاری و برنامه ریزی نظام آموزش عالی، شناسایی و برخورد با چالشها و مسائل ناشی از آن ها، به صورت آگاهانه، سنجیده، در زمان مناسب، و بر اساس مبانی فکری و چارچوب عملی و رفتاری مبتنی بر حقیقت، عقلانیت و منطق است. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف شناسایی مسائل اقتصاد آموزش عالی و رتبه بندی آنها از طریق مرور نظاممند متون علمی (فراترکیب پژوهش های پیشین) و مصاحبه نیمه ساختاریافته با صاحبنظران و خبرگان علمی و اجرایی در این حوزه انجام شده است. پژوهش حاضر ازنظر هدف در زمره پژوهشهای کاربردی و ازنظر روش توصیفی- تحلیلی بوده است. دادهها و اطلاعات با استفاده از روش تحلیل مضمون و آزمون فریدمن مورد تحلیل قرار گرفتند. بر اساس تحلیل نظرات و دیدگاههای صاحبنظران 9 چالش (مانند ناکارآمدی مالیه آموزش عالی، ناکارآمدی نظام تصمیمگیری تخصیص منابع، تأثیر نظامات بیرونی بر آموزش عالی و غیره) و 23 مسئله (ناکارآمدی در تأمین، تخصیص و مدیریت منابع مالی، کیفیت پایین نظام تصمیمگیری، نامشخص بودن آثار و پیامدهای آموزش عالی در جامعه و غیره) احصا و شناسایی شدند. نتایج حاصل از آزمون فریدمن نیز نشان داده است که چالش ها و مسائل از اهمیت و اولویت یکسانی برخوردار نیستند. لذا با توجه به شرایط و نیاز جامعه پرداختن به برخی از آنها از اولویت بیشتری نسبت به سایرین برخوردارند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اقتصاد آموزش عالی؛ چالش ها؛ مسائل | ||
| مراجع | ||
|
امین بیدختی، علیاکبر، جمشیدی، لاله، جعفری، سکینه، مرادی، سعید و نامنی، احمد (1395). مباحثی نو در اقتصاد آموزشوپرورش. چاپ اول، تهران: انتشارات علم استادان.
امینفر، مرتضی (1368). آشنایی با اقتصاد آموزشوپرورش. فصلنامه تعلیم و تربیت (آموزشوپرورش)، (20): 38- 59.
انتظاری، یعقوب (1394). اقتصاد خرد آموزش عالی: نظریه و سیاست. چاپ اول، تهران: موسسه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی.
آهنچیان، محمدرضا (1392). بوروکراسی دانشگاهی: مسائل و چالشها. فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران، 5(4): 1-22.
توتکوشیان، رابرات و پالسن، مایکل (1400). اقتصاد آموزش عالی: پیشینه، مفاهیم و کاربردها. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
ذوعلم، علی (1384). تأملی در مفهوم «چالش»: واژه «چالش در ادبیات اجتماعی- فرهنگی ایران». ماهنامه اندیشه و تاریخ سیاسی ایران معاصر، 4(36): 1-4.
رحمانی، نیزه، پورکریمی، جواد، دیالمه، نیکو و حنیفر، حسین (1397). مؤلفههای راهبری حکمتمحور: یک مطالعه فراترکیب. فصلنامه مدیریت سازمانهای دولتی، 7(1): 40- 72.
صدرآبادی، زهرا و محمدی، مهدی (1400). بررسی عوامل مرتبط با اشتغال فارغالتحصیلان رشته علم اطلاعات و دانششناسی (مطالعه مورد فارغالتحصیلان دانشگاه قم. علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 7(1): 21- 52.
عابدی جعفری، حسن؛ تسلیمی، محمد سعید؛ فقیهی، ابوالحسن و شیخزاده، محمد (1390). تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در دادههای کیفی. اندیشه مدیریت راهبردی، 5 (10): 198-151.
مرکز پژوهشهای مجلس (1398). دستاوردها، چالشها، بحرانها و پیشرانهای آموزش عالی. معاونت پژوهشهای فرهنگی- اجتماعی، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ.
نادری، ابوالقاسم (1383). اقتصاد آموزش. تهران: انتشارات یسطرون.
نادری، ابوالقاسم (1393). مباحث پیشرفته در اقتصاد آموزش: کارایی و اثربخشی بیرونی. چاپ اول: تهران: انتشارات دانشگاه تهران
نادری، ابوالقاسم (1399). تخصیص منابع عملکردمحور در آموزش عالی: جعبهای سیاه حاوی تناقض ارتقای کارایی و کاهش بهرهوری. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 26(3): 1-18.
نادری، ابوالقاسم (1400). تخصیص منابع کاراییمحور در واحدهای آموزش عالی: الزامات، پیامدها و چشماندازها. پژوهشهای اقتصادی، 20(79): 262- 290.
نادری، ابوالقاسم، کرمی، محمدرضا، عزتی، میترا و سوری، عالی (1399). الگوی ارزیابی کیفیت تصمیمات تخصیص منابع در دانشگاه: رویکرد فراترکیب. دو فصلنامه مطالعات برنامهریزی آموزشی، 9(17): 234- 293.
Abedi Jafari, Hassan; Taslimi, Mohammad Saeed; Faqihi, Abolhassan and Sheikhzadeh, Mohammad (2010). Theme analysis and theme network: a simple and efficient way to explain patterns in qualitative data. Strategic Management Thought, 5 (10): 151-198. [in Persian]
Ahanchian, Mohammad Reza (2012). Academic bureaucracy: Issues and challenges. Iranian Higher Education Association Quarterly, 5(4): 1-22 pp. [in Persian]
Amin Bidokhti, Ali-Akbar; Jamshidi, Laleh; Ja’fari, Sakineh; Moradi, Saeed and Namani, Ahmad (2015). New Topics in the Economics of Education. First edition, Tehran: Elm-e Ostadan Publication. [in Persian]
Aminfar, Morteza (1989). An Introduction to the Economics of Education. Education Quarterly, (20): 38-59. [in Persian]
Bradley, S & Green, C. (2020). The Economics of Education
A Comprehensive Overview 2nd Edition. Elsevier Publication
Boto-García, D., & Escalonilla, M. (2022). University education, mismatched jobs: are there gender differences in the drivers of overeducation?. Economia Politica, 39(3), 861-902.
Barnes, P. (2019). Academic independence, freedom and ‘enlightenment’: The case of accounting research. Accounting History, 24(4), 591-609.
Dressel, P. L. (1981). Administrative Leadership. Effective and Responsive Decision Making in Higher Education. Jossey-Bass Inc., Publishers, 433 California Street, San Francisco, CA 94104.
Entezari, Yaghoub (2014). The Microeconomics of Higher Education: Theory and Policy. First edition, Tehran: Institute of Research and Planning in Higher Education. [in Persian]
Elchanan, C. (1973). The Economics of Education. Harvard University Publication.
Holmes, C., & Mayhew, K. (2016). The economics of higher education. Oxford Review of Economic Policy, 32(4):475-496.
Hoff, P. S. (2009). Hutchins’s university of utopia: Institutional independence, academic freedom, and radical restructuring. Innovative Higher Education, 34, 203-217.
Islamic Parliament Research Center (2018). Achievements, challenges, crises and drivers of higher education. Vice-President for Sociocultural Researches, Office of Education and Culture Studies. [in Persian]
Marginson, S. (2016). High participation systems of higher education. The Journal of Higher Education, 87(2), 243-271.
Maassen, P. A., & Potman, H. P. (1990). Strategic decision making in higher education: An analysis of the new planning system in Dutch higher education. Higher Education, 20(4), 393-410.
Naderi, Abulghasem (1400). Allocation of efficiency-oriented resources in higher education units: Requirements, consequences and prospects. Economic Research, 20(79): 262-290. [in Persian]
Naderi, Abulghasem (2001). Allocation of efficiency-oriented resources in higher education units: Requirements, consequences and prospects. Economic Research, 20(79): 262-290. [in Persian]
Naderi, Abulghasem (2004). Economics of Education. Tehran: Yastaroun Publication. [in Persian]
Naderi, Abulghasem (2001). The economics of education and its place in Iran's higher education system. Research and Planning in Higher Education,7(3):173-216 [in Persian]
Naderi, Abulghasem (2019). Allocation of performance-oriented resources in higher education: A black box containing the contradiction of improving efficiency and reducing productivity. Quarterly of Research and Planning in Higher Education, 26(3): 1-18. [in Persian]
Naderi, Abulghasem; Karmi, Mohammad Reza; Ezzati, Mitra and Souri, Aali (2019). Model for evaluating the quality of resource allocation decisions in universities: a meta-synthetic approach. Studies of Educational Planning Journal, 9(17): 234-293. [in Persian]
Nieto, Y., García-Díaz, V., Montenegro, C., & Crespo, R. G. (2019). Supporting academic decision making at higher educational institutions using machine learning-based algorithms. Soft Computing, 23, 4145-4153.
Patrick, J. R. & Charles. G. L. (2003). The Economic Institutions of Higher Education: Economic Theories of University Behavior. Edward Elgar Publishing.
Rahmani, Nayyereh; Pourkarimi, Javad; Dialemeh, Nikou, Khanifar, Hossein (2017). The componants of wisdom-oriented leadership: A meta-synthetic study. Public Organizations Management Quarterly, 7(1): 40-72. [in Persian]
Rosser, A. (2023). Higher education in Indonesia: The political economy of institution-level governance. Journal of Contemporary Asia, 53(1), 53-78.
Sadrabadi, Zahra and Mohammadi, Mahdi (2022). Investigating factors related to the employment of graduates of information science and epistemology (Case study of Qom University graduates. Information Management Sciences and Techniques, 7(1): 21-52. [in Persian]
Sandelowski, R & Barroso, J. (2007). Handbook for Synthesizing Qualitative Research. New York: Springer.
Stowell*, M. (2004). Equity, justice and standards: assessment decision making in higher education. Assessment & Evaluation in Higher Education, 29(4), 495-510.
Sifuna, D. N. (2012). Leadership in Kenyan public universities and the challenges of autonomy and academic freedom: An overview of trends since independence. Journal of Higher Education in Africa/Revue, 10(1), 121-13
Toutkoushian, Robert and Paulsen, Michael (2016). Economics of Higher Education: Background, Concepts, and Applications. New York: Springer.
Takii, K., & Tanaka, R. (2013). On the role of job assignment in a comparison of education systems. Canadian Journal of Economics/Revue canadienne d'économique, 46(1), 180-207.
Zuelm, Ali (2005). A reflection on the concept of "Challenge": The word "Challenge in Iranian socio-cultural literature". Monthly Andisheh and Political History of Contemporary Iran, 4(36): 1-4. [in Persian] | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,081 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 673 |
||