| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,942 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,047,681 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,820,404 |
واکاوی منتورینگ آکادمیک به منظور اشتغال پذیری دانشجویان | ||
| پژوهش های رهبری آموزشی | ||
| مقاله 3، دوره 6، شماره 24، دی 1401، صفحه 83-119 اصل مقاله (811.56 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jrlat.2022.67600.1617 | ||
| نویسندگان | ||
| علیرضا حسینی* 1؛ عباس عباس پور2؛ سعید غیاثی ندوشن3 | ||
| 1دانشآموخته کارشناسی ارشد رشته آموزش و بهسازی منابع انسانی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| 2استاد گروه آموزشی مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
| 3دانشیار گروه آموزشی مدیریت و برنامه ریزی آموزشی ، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| این پژوهش با هدف واکاوی منتورینگ آکادمیک به منظور اشتغال پذیری دانشجویان رشته مدیریت انجام شده است. جامعه آماری پژوهش کلیه اساتید و کارشناسانی را پوشش میداد که از منتورینگ آکادمیک اطلاع داشتند. در ادامه به روش نمونه گیری گلوله برفی و تا رسیدن به اشباع نظری با تعداد 16 نفر از آنها مصاحبه نیمهساختاریافته انجام شد. اعتبار یافتهها با روش تطبیق توسط اعضا و بررسی همکار مورد تأیید قرار گرفت. جهت تجزیه وتحلیل دادهها نیز از مراحل سه گانه کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی Strauss and Corbin (1998) استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد، 45 مفهوم و 18 مقوله طی مراحل سه گانه تحلیل داده ها احصاء و در قالب مدل پارادایمی قرار گرفت. این مقوله ها در قالب عناصر شرایط علی (3)، پدیده اصلی (منتورینگ آکادمیک اشتغال پذیری دانشجویان رشته مدیریت)، شرایط زمینه ای (3)، شرایط مداخله گر (2)، راهبردها (4)، پیامدها (4) جای گرفتند. یافته های پژوهش نشان می دهد منتورینگ آکادمیک در قالب برنامه ای مدون میتواند موجب توسعه شایستگی ها و مهارت های دانشجویان شود و نیاز صنایع به نیروی انسانی کارآزموده را فراهم ساخته و موجبات اصلاح زیرساخت های آموزشی و پژوهشی را به وسیله ایجاد همکاری آموزشی میان دانشگاه ها و صنایع فراهم سازد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| منتورینگ؛ منتورینگ آکادمیک؛ اشتغالپذیری؛ برنامه توسعه فری و شغلی؛ ارتباط دانشگاه و صنایع؛ کارآموزی | ||
| مراجع | ||
|
بمبئیرو، فاطمه، زارعی، رضا، امیریانزاده، مژگان و شهامت، نادر (1399). تبیین نگرش اساتید در اجرای منتورینگ دانشجویی در حوزه آموزش علوم پزشکی؛ یک مطالعه کیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، 14(6)، 59-50.
درویشیان، علی، تسلیمی، محمد سعید و حکیمزاده، رضوان (1398). طراحی مدل مهارتهای اشتغالپذیری بر دانشآموختگان آموزش عالی کشور نمونه موردی: بنگاههای کوچک و متوسط استان تهران. دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، سال دهم، ش19، صص39-7.
شرفی، محمد، عباسپور، عباس (1394). شناسایی قابلیتهای اشتغال پذیری دانشآموختگان دانشگاهها بر اساس نظریهی داده بنیاد. دوفصلنامه نوآوری و ارزشآفرینی، سال سوم، ش 7، صص 48-33.
ضرابی، محمدامین، ایمانیه، محمدهادی، ضرابی، خلیل، مسجدی، منصور، کجوری، جواد امینی، میترا، غلامپور، هانیه، بیکینه، پریسا و نشاطآور، راضیه (1396). طراحی و ساماندهی طرح منتورینگ در دانشکده پزشکی شیراز و تقویت آموزش مبتنی بر دانش عمقی از طریق این طرح. فصلنامه علمی پژوهشی طب و تزکیه، دوره 2، ش 3، صص 236-228.
فراستخواه، مقصود (1389). بررسی الگوی تعاملات آموزش عالی و دانشگاه با سایر نظامهای تولید و خدمات. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شماره 57 صص 64-45.
Abbasi, F. K., Ali, A., & Bibi, N. (2018). Analysis of skill gap for business graduates: managerial perspective from banking industry. Education+ Training.[in Persian]
Ali, P.A, Panther, W (2008). Professional development and the rola of mentorship.Nursing Standard.22,42, pp: 35-39.
Anderson, E.M shanon, A.L. (1998). toward a conceptualization of Mentoring. journal of Teacher education, 39:38, 37-42.
Baird, A. M., & Parayitam, S. (2019). Employers’ ratings of importance of skills and competencies college graduates need to get hired: Evidence from the New England region of USA. Education+ Training.
Bambairou, Fatemeh; Zarei, Reza; Amirianzadeh, Mozhgan and Shehamet, Nader (2019). Explaining the attitude of professors in the implementation of student mentoring in the field of medical science education; a qualitative study. Journal of Qom University of Medical Sciences, 14th Vol., No. 6, pp. 59-50. [in Persian]
Bowels, M. (2013). Planning mentoring: A guide. www.workingfutures.com.Au.
Clutterbuck, B., & Lane, G. (2004). The situational mentor: An international review of competence and capabilities in mentoring. England, Gower.
Crip & Cruz, I. (2009). Mentoring college student: A critical review of the literature between 1990 and 2007. Research high education, vol.50, 525-545.
Cronwell-Ward, J. Bossons, P. & Gover, S. (2004). Mentoring (A Henley review of best practice). New York: PALGRAVE MACMILLAN.
Darvishian, Ali; Taslimi, Mohammad Saeed and Hakimzadeh, Rezvan (2018). Designing a model of employability skills for Iranian graduates of higher education, a case study: Small and medium-sized enterprises in Tehran province. Journal of Higher Education Curriculum Studies, No. 10, Vol. 19, pp. 7-39. [in Persian]
Farastkhah, Maghsoud (2010). Examining the interaction pattern of higher education and university with other production and service systems. Journal of Research and Planning in Higher Education, No. 57, pp. 64-45. [in Persian]
Gannon, J. M., & Maher, A. (2012). Developing tomorrow's talent: The case of an undergraduate mentoring programme. Education+ training, v.54, I6.
George, M. P., & Mampilly, S. R. (2012). A model for student mentoring in business schools. International Journal of Mentoring and Coaching in Education.
Gimmon, E. (2014). Mentoring as a practical training in higher education of entrepreneurship. Education + Training, vol.56. No. 8/9, 814-825.
Glaser-Segura, D. & Mudge, S. (2010). Development of professional identity in Romanian business student’s. Education + Training. Vol.52. No.3, 198-213.
Hamilton, L.K, Boman, J, Rubin, H & Sahota, B.K. (2019). Examining the impact of a university mentorship program on student outcome. International Journal of mentoring and coaching in education, vol.8, 19-36.
Hamilton‐Jones, J. (2000). Supporting tomorrow’s managers: the Coca‐Cola and Schweppes in house degree programme. Education+ Training.
Ishengoma, E., & Vaaland, T. I. (2016). Can university-industry linkages stimulate student employability?. Education+ Training.
Kettula, K. & Clarkeburn, H. (2013). Learning through fictional business: expertise for real life?. Education + Training, vol.55. No.1, 23-36.
Linehan, M. (2008). Work-based learning (Graduating through the workplace). CIT Press, Irland.
Major, D. (2016). Models of work-based learning, examples and reflections. Education + Training. Vol.8. No.1, 17-28.
McMurray, S., Dutton, M., McQuaid, R., & Richard, A. (2016). Employer demands from business graduates. Education+ Training.
Megginson, D. Clutterbuck, D. Gravy, B. Stocks, P., & Garret-harris, R. (2006). Mentoring in action. Londen & Philadelphia: Kogan page, 2th edition.
Meier, S.R. (2013). Concept Analysis of Mentaring. Advances in Neonatal care, vol. 13, No. 5, 341-345.
Meredith, S. (2008). Building bridges between university and industry: Theory and practice. Education + Training. Vol.50. No.3, 199-215.
Metso, M. (2014). Vocational student’s perspective on organizational factors enhancing workplace learning. Education + Training. Vol.56. No.5, 381-396.
Morley, L. (2001). Producing Nerr Workers: quality, equality and employability in higher education. Quality in higher education. VOl. 7. No. 2,131-138.
Murray, M. (2001). Beyound the myths and magic of mentoring. San Fransisco: Jossey-Bass.
Nguyen, A., & Rhodes, S. (2019). Strategies for Successful Long-Distance Mentoring. Health Behavior Research, 2(4), 5.
Nicholas, E. & Walsh, M. (2007). Embedding practical work-based modules into a traditionally theoretical programe. Education + Training. Vol.49. No.3, 201-209.
Okolie, U, Nwosu, H, Mlanga, S (2019). Graduate employability: How the higher education institutions can meet the demand of the labour market. Higher education, skills and work-based learning.
Okolie, U. C., Nwajiuba, C. A., Binuomote, M. O., Ehiobuche, C., Igu, N. C. N., & Ajoke, O. S. (2020).Career training with mentoring programs in higher education: facilitating career development and employability of graduates. Education+ Training.
Pool, L. D., & Sewell, P. (2007). The key to employability: developing a practical model of graduate employability. Education+ Training.
Pouratashi, M., & Zamani, A. (2019). University and graduates employability: Academics’ views regarding university activities (the case of Iran). Higher Education, Skills and Work-Based Learning. [in Persian]
Shah, A. (2017). What is mentoring?. The American Statistician, 71(1), 1-2.
Sharafi, Mohammad, Abbaspour, Abbas (2014). Identifying the employability capabilities of university graduates based on foundational data theory. Journal of Innovation and Value Creation, No. 7, pp. 33-48. [in Persian]
Shestopalova, O. A. (2019). Higher Education Interaction Factors in Improving Quality of Preparation. International Journal of Higher Education, 8(8), 5- 15.
Spence, S & Hymas-ssrkasi, D. (2015). Developing business students employability skills through working in partnership with a localbusiness to deliver an undergraduate mentoring programs. Higher education, skills and work-based learning, vol.5. No.3. 299-314.
Thune, T., & Støren, L. A. (2015). Study and labour market effects of graduate students’ interaction with work organisations during education: A cohort study. Education+ Training.
Wen, P., Chen, C., Dong, L., & Shu, X. (2019). The role of mentoring in protégés’ subjective well-being. Journal of Career Development, 46(2), 171-183.
Wilson, J. A., & Elman, N. S. (1990). Organizational benefits of mentoring. Academy of Management Perspectives, 4(4), 88-94.
Zachary, L. (2000). The mentors guide: facilitating effective learning relationships. Jossy-Bass, San Fransisco.
Zarrabi, Mohammad Amin; Imanieh, Mohammad Hadi; Zarrabi, Khalil; Masjidi, Mansour; Kajouri, Javad Amini; Mitra, Gholampour; Bekineh, Parisa and Neshat Avar, Razieh (2016). Designing and organizing a mentoring plan in Shiraz Medical School and strengthening education based on in-depth knowledge through this plan. Journal of Medicine and Cultivation, Volume 2, Volume 3, pp. 228-236. [in Persian] | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 914 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 641 |
||