| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,933 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,991,193 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,779,528 |
نقش میانجی اشتیاق شغلی در مدل رفتارهای کاری نوآورانه بر اساس توانمندسازی روان شناختی | ||
| پژوهش های رهبری آموزشی | ||
| مقاله 5، دوره 6، شماره 24، دی 1401، صفحه 153-169 اصل مقاله (784.17 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jrlat.2023.71702.1640 | ||
| نویسندگان | ||
| کامران مالکپور لپری* 1؛ طیبه داستان پور2؛ اعظم بختیاری رنانی3 | ||
| 1دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
| 2استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، واحد تهران، تهران، ایران | ||
| 3استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| با توجه به محیط کسب و کار در حال تغییر، سازمان ها مجبورند نوآوری را به عنوان یک پیش نیاز ضروری برای افزایش کارایی، بهره وری و پایداری خود در نظر بگیرند. در این راستا، آن ها باید توجه بیشتری به افزایش اشتیاق شغلی، توانمندسازی روان شناختی و تحریک رفتارهای کاری نوآورانه داشته باشند. لذا این پژوهش با هدف بررسی نقش میانجی اشتیاق شغلی در مدل رفتارهای کاری نوآورانه بر اساس توانمندسازی روان شناختی انجام شد. این پژوهش از لحاظ هدف جزء تحقیقات کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده ها جزء تحقیقات کمی از نوع همبستگی به شمار می رود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان زن و مرد شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در سال 1401 تشکیل دادند. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 345 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. داده های این پژوهش با استفاده از پرسشنامه های استاندارد توانمندسازی روان شناختی Spritzer and Mishra's (1995)، اشتیاق شغلی، Salonava and Shoufeli (2001) و رفتار کاری نوآورانه Dijang and Denhartog (2010) جمع آوری شدند. بر اساس نتایج پژوهش تأثیر توانمندسازی روان شناختی بر اشتیاق شغلی 380/0، بر رفتارهای کاری نوآورانه 297/0 و تأثیر اشتیاق شغلی بر رفتارهای کاری 352/0 بوده است (001/0>p). بعلاوه نتایج نشان داد که توانمندسازی روان شناختی به واسطه اشتیاق شغلی بر رفتارهای کاری نوآورانه به میزان 667/0 تأثیر دارد (05/0>p). بنابراین همه متغیرها به صورت مثبت و مستقیم بر همدیگر تأثیرگذار بوده اند (001/0>p). این پژوهش درک اهمیت توانمندسازی روان شناختی به عنوان یک پیشنیاز ضروری برای رفتارهای کاری نوآورانه کمک می کند و بینش جدیدی را برای سازمان ها ارائه میدهد تا رفتارهای کاری نوآورانه کارکنان را تشویق کنند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| توانمندسازی روان شناختی؛ رفتارهای کاری نوآورانه؛ اشتیاق شغلی | ||
| مراجع | ||
|
تیمورنژاد، کاوه؛ صریحی اسفستانی، رسول (۱۳۸۹). تأثیر یادگیری سازمانی بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان ستادی وزارت امور اقتصادی و دارایی. مطالعات مدیریت (بهبود و تحول), 20(62), 37-59.
زاهد بابلان، عادل؛ قلعهای، علیرضا؛ دیوبند، افشین؛ کاظمی سلیم. (۱۳۹۹). نقش واسطهای اشتیاق شغلی در رابطه بین اخلاق حرفهای و پاسخگویی سازمانی. اخلاق در علوم و فناوری; ۱۵ (۱): ۱۲۹-۱۲۳
شیری، اردشیر؛ یاسینی، علی و حسینی، آسیه سادات (1397). بررسی تأثیر فرهنگسازمانی بر نفاق در سازمان با نقش میانجی شایعهپراکنی در لایههای سازمان، نشریه مطالعات رفتار سازمانی، 7 (4) 4244- 213
غفوریان شاگردی، امیر؛ آیباغی اصفهانی، سعید؛ فتاحی، محمد (1398). بهبود رفتارهای کاری نوآورانه کارکنان با بهرهگیری از انعطافپذیری منابع انسانی و سرمایه روانشناختی سازمان. مدیریت نوآوری در سازمانهای دفاعی، 1(2)، 51-78.
نصرالهی وسطی، حدیث؛ رحیمی کیا، امین (1398). بررسی رابطه بین هویتسازمانی و فرسودگی شغلی با عملکرد شغلی معلمان مدارس مقطع متوسطه دوم ناحیه 2 شهرستان خرمآباد. پژوهشهای رهبری و مدیریت آموزشی، 5(19)، 117-146.
Afsar, B., Badir, Y. F., Saeed, B. Bin, & Hafeez, S. (2017). Transformational and transactional leadership and employee’s entrepreneurial behavior in knowledge– intensive industries. International Journal of Human Resource Management, 28(2), 307–332. https://doi.org/10.1080/09585192.2016.1244893
Afsar, B., Badir, Y., and Saeed, B. (2014). Transformational leadership and innovative work behavior. Indus. Manage. Data Syst. 114, 1270–1300. doi: 10.1108/IMDS-05-2014-0152
Anderson, N., Potoˇcnik, K., and Zhou, J. (2014). Innovation and creativity in organizations: a state-of-the-science review, prospective commentary, and guiding framework. J.Manage. 40, 1297–1333. doi: 10.1177/0149206314527128
Conger, J. A., & Kanungo, R. N. (1988). The empowerment process: Integrating theory and practice. Academy of management review, 13(3), 471-482.
Daft, R. L. (2014). Daft, Richard L. The Leadership Experience (6th ed.). Journal of Education for Business. https://doi.org/10.1080/08832323.2014.921593
Eldor L. (2016). Work engagement: toward a general theoretical enriching model. Human Resource Development Review; 1-23.
Feng-Cheng, T. (2016). Does transformational, ambidextrous, transactional leadership promote employee creativity? mediating effects of empowerment and promotion focus. International Journal of Manpower, 37(8), 1250–1263.
Ghafourian Shagerdi, Amir; Aybaghi Esfahani, Saeed; Fattahi, Mohammad (2018). Improving the employees’ innovative work behaviors by taking advantage of the flexibility of human resources and psychological capital of the organization. Innovation Management in Defense Organizations, 1(2), 51-78.
Jin, S., Li, Y., and Xiao, S. (2022). What drives employees’ innovative behaviors in emerging-market multinationals? An integrated approach. Front. Psychol. 12,803681. doi: 10.3389/fpsyg.2021.803681
Kim, S., Chen, J., Cheng, T., Gindulyte, A., He, J., He, S., ... & Bolton, E. E. (2019). PubChem 2019 update: improved access to chemical data. Nucleic acids research, 47(D1), D1102-D1109.
Kim, T., and Yun, S. (2019). The impact of hotel employees’ work-life balance on innovative behavior: focusing on the mediating of quality of life. J. Tourism Manage. Res. 23, 41–60. doi: 10.18604/tmro.2019.23.3.3
Li, H., Sajjad, N., Wang, Q., Ali, A. M., Khaqan, Z., and Amina, S. (2019). Influence of transformational leadership on employees’ innovative work behavior in sustainable organizations: test of mediation and moderation processes. Sustainability 11, 1–21. doi: 10.3390/su11061594
Nasrollahi, Hadis; Rahimikia, Amin (2018). Investigating the relationship between organizational identity and job burnout with the job performance of secondary school teachers, District 2, Khorram Abad. Educational Leadership and Management Research, 5(19), 117-146.
Raven, R., Kern, F., Smith, A., Jacobsson, S., & Verhees, B. (2016). The politics of innovation spaces for low-carbon energy: Introduction to the special issue. Environmental Innovation and Societal Transitions, 18, 101-110.
Rosenbusch, N., Gusenbauer, M., Hatak, I., Fink, M., & Meyer, K. E. (2019). Innovation offshoring, institutional context and innovation performance: A meta‐analysis. Journal of management studies, 56(1), 203-233.
Schulte-Schrepping, J., Reusch, N., Paclik, D., Baßler, K., Schlickeiser, S., Zhang, B., ... & Ziebuhr, J. (2020). Severe COVID-19 is marked by a dysregulated myeloid cell compartment. Cell, 182(6), 1419-1440.
Shiri, Ardeshir; Yasini, Ali and Hosseini, Asiyeh Sadat (2017). Investigating the effect of organizational culture on hypocrisy in the organization with the mediating role of spreading rumors in the layers of the organization, Journal of Organizational Behavior Studies, 7 (4) 213-4244
Spreitzer, G. M. (1995). An empirical test of a comprehensive model of intrapersonal empowerment in the workplace. American journal of community psychology, 23(5), 601-629.
Spreitzer, G. M. (1996). Social structural characteristics of psychological empowerment. Academy of management journal, 39(2), 483-504.
Spreitzer, G. M. (2008). Taking stock: A review of more than twenty years of research on empowerment at work. Handbook of organizational behavior, 1, 54-72.
SpreitzerandGretchen M. (1995) “Psychological Empowerment in the Workplace: Dimensions, Measurement and Validation”; The Academy of Management Journal, Vol. 38 No. 5
Strom D L, Sears K L, Kelly K M. (2014). Work engagement: the roles of organizational justice and leadership style in predicting engagement among employees. Journal of Leadership & Organizational Studies; 21 (1): 71-82.
Teymournejad, Kaveh; Sarihi Asfestani, Rasoul (2008). The effect of organizational learning on the psychological empowerment of the staff of the Ministry of Economic Affairs and Finance. Management Studies (Improvement and Transformation), 20(62), 37-59.
Wang, J. (2018). Innovation and government intervention: A comparison of Singapore and Hong Kong. Research Policy, 47(2), 399-412.
Woodman, R. W., Sawyer, J. E., & Griffin, R. W. (1993). Toward a theory of organizational creativity. Academy of management review, 18(2), 293-321.
Yener M, Yaldiran M, Ergun S. (2012). The effect of ethical climate on work engagement. Procedia Social and Behavioral Sciences; 58: 724 – 733.
Yong, S. J., Anwar, M., Islam, S., & Debnath, S. (2019, April). Thermal behaviour of nanosilver doped gallium flexible conductor for biomedical application. In IOP Conference Series: Materials Science and Engineering (Vol. 495, No. 1, p. 012083). IOP Publishing.
Zahed Babolan, Adel; Ghale’ei, Alireza; Diband, Afshin; Kazemi, Salim (2019). The mediating role of job passion in the relationship between professional ethics and organizational accountability. Ethics in Science and Technology; 15 (1): 129-123.
Zhang, W., Wu, Z. Y., Jiang, H. L., & Yu, S. H. (2014). Nanowire-directed templating synthesis of metal–organic framework nanofibers and their derived porous doped carbon nanofibers for enhanced electrocatalysis. Journal of the American Chemical Society, 136(41), 14385-14388. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,314 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 802 |
||