تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,780 |
تعداد مقالات | 14,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,847,578 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,761,757 |
رابطه عوامل شناختی با خلاقیت انتخاب موضوع پژوهشی با میانجیگری شدت و کیفیت اشتراک دانش در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی | ||
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 بهمن 1401 اصل مقاله (1.46 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jks.2022.68289.1513 | ||
نویسنده | ||
فرشاد پرهامنیا ![]() ![]() | ||
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر رابطه عوامل شناختی با خلاقیت انتخاب موضوع پژوهشی با میانجیگری شدت و کیفیت اشتراک دانش در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه های شهر کرمانشاه بود. روششناسی: روش پژوهش حاضر کاربردی از نوع پیمایشی- تحلیلی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تقریباً 9000 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای بزرگ شهر کرمانشاه شامل دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه رازی، دانشگاه پیام نور و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سال 1399بود. حجم نمونه برابر 368 نفر و روش نمونهگیری به صورت نمونهگیری در دسترس، که با توجه به شیوع کووید-19 افراد به صورت هدفمند و با توجه به هدف پژوهش انتخاب گردید. ابزار گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه 32 سؤالی انجام شد. جهت بررسی پایایی پرسشنامه از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد که برابر 941/0 بدست آمد که نشان دهنده پایایی مطلوب پرسشنامه بود. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه انجام شد. یافتهها: یافته ها نشان داد که متغیرهای عوامل شناختی (نگرش، آگاهی و دانش و هنجارهای ذهنی) توانستند واریانس متغیر شدت به اشتراکگذاری دانش و کیفیت اشتراک اشتراک دانش را تبیین کنند ولی متغیر انگیزش در این پژوهش سهمی نداشت. متغیرهای شدت به اشتراک گذاری دانش و کیفیت اشتراک دانش توانستند واریانس خلاقیت انتخاب موضوع پژوهشی را به صورت معناداری تبیین کنند. نتیجهگیری: میتوان چنین بیان کرد که اگر دانشجویان تحصیلات تکمیلی از خلاقیت انتخاب موضوعی پژوهشی برخوردار باشند، توانایی در خلق موضوع پژوهش موفقتر خواهند بود. این موفقیت زمانی میسر خواهد شد که دانش را به اشتراک بگذارند. | ||
کلیدواژهها | ||
عوامل شناختی؛ شدت به اشتراکگذاری دانش؛ کیفیت اشتراک دانش؛ انتخاب موضوع؛ خلاقیت پژوهشی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 59 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 17 |