تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,781 |
تعداد مقالات | 14,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,884,191 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,781,023 |
ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه دو عاملی نارسایی کارکردهای اجرایی در نوجوانان | ||
روانشناسی افراد استثنایی | ||
دوره 12، شماره 47، مهر 1401، صفحه 173-193 اصل مقاله (1.41 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jpe.2022.70772.2504 | ||
نویسندگان | ||
عسگر علیمحمدی ![]() | ||
1استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران. | ||
3دانشجوی دکتری سنجش و اندازهگیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه دوعاملی نارسایی کارکردهای اجرایی در نوجوانان انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع پژوهشهای روانسنجی بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانشآموزان پسر 12 تا 18 ساله استان آذربایجان شرقی در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل میدادند که از این جامعه تعداد 1000 دانشآموز به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند و والدین آنها پرسشنامه دوعاملی نارسایی کارکردهای اجرایی نوجوانان (TEXI) و مقیاس درجهبندی رفتاری کارکردهای اجرایی- ویراست دوم را تکمیل کردند که درنهایت پرسشنامه 602 والد تحلیل شد. جهت بررسی پایایی، روش همسانی درونی، آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی بین سؤالات با نمره کل به کار گرفته شد و همچنین برای سنجش روایی از تحلیل عاملی تأییدی به روش مؤلفههای اصلی و روایی ملاکی استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که پرسشنامه دوعاملی نارسایی کارکردهای اجرایی از پایایی و روایی مطلوبی برخوردار است. همچنین روایی ملاکی پرسشنامه نیز تائید شد (05/0p). بنابراین، میتوان نتیجهگیری کرد که پرسشنامه حاضر ابزار مناسبی برای ارزیابی نارسایی کارکردهای اجرایی در نوجوانان میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
ویژگیهای روانسنجی؛ کارکردهای اجرایی؛ نوجوانان | ||
مراجع | ||
منابع
پرهون کمال، پرهون هادی، مرادی علیرضا، حسنآبادی حمیدرضا. (1400). ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس درجهبندی رفتاری کارکردهای اجرایی–ویراست دوم در دانشآموزان دوره ابتدایی. تازههای علوم شناختی، ۲۳ (۱)، ۱۲-۱
پرهون کمال، پرهون هادی، مرادی علیرضا، حسن آبادی حمیدرضا. (1400). ویژگیهای روانسنجی مقیاس درجهبندی رفتاری کارکردهای اجرایی–ویراست دوم در دانشآموزان 13 تا 18 سال. مجله اندازه گیری تربیتی، 12 (45).
سلطانی کوهبنانی.، سکینه، زارع نژاد.، سمیه، سلطانی کوهبنانی.، سلطانی کوهبنانی، محمدحسین و باذری، کبری. (1397). بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه نقائص کارکردهای اجرایی کودکان و نوجوانان بارکلی. روانشناسی افراد استثنایی، 8 (30)، 19-45.
عبدالمحمدی، کریم.، علیزاده، حمید.، غدیری صورمان آبادی، فرهاد.، طیبلی، معصومه و فتحی، آیت الله. (1396). بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه درجهبندی رفتاری کارکردهای اجرایی (بریف) درکودکان 6 تا 12 سال. فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 8 (30)، 135-151.
References
Baddeley, A. (2010). Working memory. Current biology, 20(4), 36-40.
Barkley, R. A. (1997). Behavioral inhibition, sustained attention, and executive functions: constructing a unifying theory of ADHD. Psychological bulletin, 121(1), 65.
Barkley, R. A., & Fischer, M. (2011). Predicting impairment in major life activities and occupational functioning in hyperactive children as adults: Self-reported executive function (EF) deficits versus EF tests. Developmental neuropsychology, 36(2), 137-161.
Barkley, R. A., & Murphy, K. R. (2010). Impairment in occupational functioning and adult ADHD: The predictive utility of executive function (EF) ratings versus EF tests. Archives of Clinical Neuropsychology, 25(3), 157–173.
Burnett, A. C., Scratch, S. E., & Anderson, P. J. (2013). Executive function outcome in preterm adolescents. Early Human Development, 89(4), 215-220.
Cakiroglu, S., Gormez, V., Gozpinar, N., & Usta Gunduz, E. B. (2022). Psychometric properties of the Teenage Executive Functioning Inventory in a Turkish sample of adolescents: deficits in working memory and inhibition among adolescents. Child Neuropsychology, 1-19.
Coolidge, F. L., Thede, L. L., & Young, S. E. (2000). Heritability and the comorbidity of attention deficit hyperactivity disorder with behavioral disorders and executive function deficits: A preliminary investigation. Developmental neuropsychology, 17(3), 273-287.
DeVellis, R. F., & Thorpe, C. T. (2021). Scale development: Theory and applications. Sage publications.
Diamond, A. (2013). Executive functions. Annual Review of Psychology, 64(1), 135–168.
Follmer, D. J. (2018). Executive function and reading comprehension: A meta-analytic review. Educational Psychologist, 53(1), 42-60.
Gioia, G. A., Isquith, P. K., Guy, S. C., & Kenworthy, L. (2000). Behavior rating inventory of executive function: BRIEF. Odessa, FL: Psychological Assessment Resources.
Gioia, G. A., Isquith, P. K., Guy, S. C., & Kenworthy, L. (2015). BRIEF-2: Behavior rating inventory of executive function. Lutz, FL: Psychological Assessment Resources.
Hendrickson, N. K., & McCrimmon, A. W. (2019). Test Review: Gioia, GA, Isquith, PK, Guy, SC, & Kenworthy, L. (2015)" Behavior Rating Inventory of Executive Function®, (BRIEF® 2)." Lutz, FL: PAR Inc. Canadian Journal of School Psychology, 34(1), 73-78.
Lehto, J. E., Juujärvi, P., Kooistra, L., & Pulkkinen, L. (2003). Dimensions of executive functioning: Evidence from children. British journal of developmental psychology, 21(1), 59-80.
Masten, A. S., Herbers, J. E., Desjardins, C. D., Cutuli, J. J., McCormick, C. M., Sapienza, J. K., ... & Zelazo, P. D. (2012). Executive function skills and school success in young children experiencing homelessness. Educational Researcher, 41(9), 375-384.
Moore, G. F., Audrey, S., Barker, M., Bond, L., Bonell, C., Hardeman, W., ... & Baird, J. (2015). Process evaluation of complex interventions: Medical Research Council guidance. bmj, 350.
Naglieri, J., & Goldstein, S. (2014). Assessment of executive function usingr ating scales: psychometric considerations. In: Goldstein S, Naglieri, J. Handbook of executive functions. New York: Springer, 159–170.
Paulus, M., Licata, M., Kristen, S., Thoermer, C., Woodward, A., & Sodian, B. (2015). Social understanding and self-regulation predict pre-schoolers’ sharing with friends and disliked peers: A longitudinal study. International Journal of Behavioral Development, 39(1), 53-64.
Spiegel, J. A., Goodrich, J. M., Morris, B. M., Osborne, C. M., & Lonigan, C. J. (2021). Relations between executive functions and academic outcomes in elementary school children: A meta-analysis. Psychological bulletin, 147(4), 329.
Tabachnick, B. G., Fidell, L. S., & Ullman, J. B. (2007). Using multivariate statistics (Vol. 5, pp. 481-498). Boston, MA: pearson.
Thorell, L. B., Lazarević, N., Milovanović, I., & Bugarski Ignjatović, V. (2020). Psychometric properties of the Teenage Executive Functioning Inventory (TEXI): A freely available questionnaire for assessing deficits in working memory and inhibition among adolescents. Child Neuropsychology, 26(6), 857-864.
Toplak, M. E., West, R. F., & Stanovich, K. E. (2013). Practitioner review: Do performance‐based measures and ratings of executive function assess the same construct? Journal of child psychology and psychiatry, 54(2), 131-143.
Welsh, M. C., & Pennington, B. F. (1988). Assessing frontal lobe functioning in children: Views from developmental psychology. Developmental neuropsychology, 4(3), 199-230. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 62 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 45 |