تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,781 |
تعداد مقالات | 14,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,884,041 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,780,964 |
منطق فهم آیتالله جوادی آملی در تفسیر آیات زن | ||
پژوهشنامه معارف قرآنی | ||
مقاله 4، دوره 13، شماره 51، اسفند 1401، صفحه 83-112 اصل مقاله (1.14 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/rjqk.2023.71592.2736 | ||
نویسندگان | ||
علیرضا فخاری1؛ مهسا علی داد ابهری ![]() ![]() | ||
1دانشیارگروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
2کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
روششناسی یکی از مهمترین و بنیادیترین مباحث در گستره تفسیر متون مقدس است که خود در سطوح مختلفی قابل طرح است. بررسی و ترسیم منطق فهم، بدونشک یکی از مهمترین ارکان آن است. منطق فهم مفسر، حیطه گستردهای از باورها و شناختهای عمیق او را شامل میشود که میتوان آنها را در ساختارهای کلی نگاه به جهان، انسان و مباحث معرفتشناختی، نظاممند و تدقیق کرد. این ساختارها، معیاری عمومی و قابل سنجش را جهت تبیین آراء و مقایسه اندیشهها فراهم میکند. مشکلات فرهنگی و اجتماعی امروز جامعه بویژه در مساله زن، لزوم ورود به پایههای فهم را - خاصه در متون مقدس – ضروری کردهاست. در این راستا، این تحقیق بر آن است که به روششناسی فهم آیت الله جوادی آملی در نگاه به مبحث زن و ترسیم عناوین سهگانه مذکور در آن بپردازد؛ دیدگاه جهانشناسی وی، جامعِ ماده و مجرد در مراتب مختلف است. نگاه جوادی آملی در بحث زن، عموما در بخش انسانشناسی ظهور و بروز بیشتری دارد. ایشان با تکیه بر نگاه جهانشناسی خود، به تقسیم وجود انسان به جسم و روح میپردازند و بخش روحانی وجود را علت همتایی زن و مرد در کمالات انسانی و بخش جسمانی را به سبب اختلاف در خصوصیات و فضیلتهای نسبی دو جنس، متناسب با مسئولیتهای خانوادگی و اجتماعی میدانند و به شرح این دیدگاه در مصادیق آیات میپردازند. این بررسی میتواند الگوی روششناسی تفسیری رایج را جامعیت بیشتری بخشد. | ||
کلیدواژهها | ||
روششناسی؛ منطق فهم؛ جوادی آملی؛ تفسیر تسنیم؛ آیات زن | ||
مراجع | ||
منابع
قرآن کریم.
جوادیآملی، عبدالله. تحقیق و تنظیم: احمد قدسی(۱۳۸۰). تسنیم: تفسیر قرآن کریم. جلد ۳. قم: اسراء.
___________. (۱۳۸۵). تسنیم: تفسیر قرآن کریم. تحقیق و تنظیم: حسن واعظیمحمدی و حسین اشرفی. جلد ۹. قم: اسراء.
___________. (۱۳۸۷). تسنیم: تفسیر قرآن کریم. تحقیق و تنظیم: سعید بندعلی. چاپ دوم. جلد ۱۱. قم: اسراء.
__________. (۱۳۸۹). تسنیم: تفسیر قرآن کریم. تحقیق و تنظیم: عبدالکریم عابدینی. چاپ دوم. جلد ۱۴. قم: اسراء.
__________. (۱۳۸۸). تسنیم: تفسیر قرآن کریم. چاپ دوم. جلد ۱۶. قم: اسراء.
__________. (۱۳۸۹).تسنیم: تفسیر قرآن کریم. تحقیق و تنظیم: حسین اشرفی و عباس رحیمیان.چاپ دوم. جلد ۱۷. قم: اسراء.
__________. (۱۳۸۹).تسنیم: تفسیر قرآن کریم. تحقیق و تنظیم: روح الله رزقی. چاپ دوم. جلد ۱۸. قم: اسراء.
__________. (۱۳۸۹). تسنیم: تفسیر قرآن کریم. تحقیق و تنظیم: مجید حیدریفر و حسن جلیل زاده. جلد۲۰. قم: اسراء.
__________. (۱۳۸۹).تسنیم. تفسیر قرآن کریم. تحقیق و تنظیم: حسین شفیعی و محمد فراهان.جلد ۲۲. قم: اسراء.
__________. (۱۳۹۳). تسنیم: تفسیر قرآن کریم. تحقیق و تنظیم: حیدرعلی ایوبی و ولی الله عیسی زاده. چاپ دوم. جلد۳۰. قم: اسراء.
__________. (۱۳۹۳). تسنیم: تفسیر قرآن کریم. تحقیق و تنظیم: روحالله رزقی. چاپ دوم. جلد ۳۱. قم: اسراء.
__________. (۱۳۹۳). تسنیم: تفسیر قرآن کریم. جلد ۳۴. قم: اسراء.
__________. (۱۳۹۷). تسنیم: تفسیر قرآن کریم.تحقیق و تنظیم: محمدجواد دشتی، روحالله رزقی و احمد جمالیچاپ سوم. جلد ۳۹. قم: اسراء.
__________. (۱۳۹۸). تسنیم: تفسیر قرآن کریم. تحقیق و تنظیم: حسین اشرفی. چاپ دوم. جلد ۴۶. قم: اسراء.
_______. (۱۳۹۸). تسنیم: تفسیر قرآن کریم. چاپ دوم. جلد ۴۷. قم: اسراء.
_______. (۱۳۹۸). تسنیم: تفسیر قرآن کریم. تحقیق و تنظیم: سعید بندعلی و روح الله رزقیجلد ۴۹. قم: اسراء.
________. (۱۳۹۹).تسنیم: تفسیر قرآن کریم. تحقیق و تنظیم: احسان ابراهیمی، محمدجواد دشتی و عطاءالله میرزاده. جلد ۵۳. قم: اسراء.
________. (۱۳۹۹). تسنیم: تفسیر قرآن کریم. تحقیق و تنظیم: سعید بندعلی. جلد ۵۴. قم: اسراء.
________. (۱۴۰۰).تسنیم: تفسیر قرآن کریم. تحقیق و تنظیم: روح الله رزقی.جلد ۵۹. قم: اسراء.
________. (۱۳۹۹). تسنیم: تفسیر قرآن کریم. تحقیق و تنظیم: احسان ابراهیمی. جلد ۵۷. قم : اسراء.
________. (۱۳۸۶). تفسیر انسان به انسان. تحقیق و تنظیم: محمدحسین الهی زاده.چاپ سوم. قم : اسراء.
________. تحقیق و تنظیم: محمود لطیفی(۱۳۸۷). زن در آیینه جلال و جمال. چاپ هجدهم. قم : اسراء.
رابرت ویولو، فرانک. (۱۹۷۸). انسانشناسی فرهنگی. علیرضا قبادی. همدان: دانشگاه بوعلی سینا.
طباطبایی، محمدحسین. (۱۳۹۴). المیزان فی تفسیر القرآن. جلد۴. بیروت: موسسه الاعلمی للمطبوعات.
کولمن، سیمون و واتسون، هلن(۱۹۹۲). درآمدی به انسانشناسی. ترجمه محسن ثلاثی. تهران: سیمرغ.
کوهن، تامس ساموئل (۱۹۶۲). ساختار انقلابهای علمی. ترجمه دکتر سعید زیباکلام. چاپ ششم. تهران: سمت.
ناسخیان، علیاکبر و فرامرز قراملکی، احد. (۱۳۹۵). قدرت انگاره. تهران: مجنون. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 113 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 45 |