تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,780 |
تعداد مقالات | 14,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,847,501 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,761,739 |
اثربخشیآموزش ادراکیحرکتی بر اختلالریاضی و اضطراب امتحان در دانشآموزان دبستانی دارای اختلالیادگیری شهر تهران | ||
فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
دوره 18، شماره 63، فروردین 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jep.2023.66243.3574 | ||
نویسندگان | ||
رضا پاشا ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
1دانشیار واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز ، ایران. | ||
3استادیار گروه روانشناسی، دانشکدهی علوم انسانی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران | ||
4- استادیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. | ||
چکیده | ||
چکیده هدف از تحقیق حاضر بررسی اثربخشی و تداوم اثر آموزش ادراکی حرکتی بر اختلال ریاضی و اضطراب امتحان در دانشآموزان دبستانی دارای اختلال یادگیری در شهر تهران بود. پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشآموزان دارای اختلال یادگیری مراجعهکننده به مراکز اختلال یادگیری در سال 98-1397 در شهر تهران بودند که تعداد 30 دانشآموز از افراد واجد شرایط با روش در هدفمند به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و به طور تصادفی در گروه آزمایش ادراک حرکتی (15 نفر) و گروه گواه (15 نفر) قرار گرفتند. همچنین برحله پیگیری یک ماه پس از اتمام آزمون اجرا گردید . جهت تکمیل دادهها از پرسشنامههای آزمون هوشی (وکسلر، 2003)، اختلال یادگیری ریاضی (کانلی، 1988) و پرسشنامه استاندارد اضطراب امتحان (ساراسون، 1957) استفاده شد. به منظور تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار Spss استفاده شد. یافتهها آزمونهای آماری تحلیل کواریانس چندمتغیری در گروههای آموزش ادراکی حرکتی و کنترل در مرحله پسآزمون و پیگیری نشان میدهد که این گروهها حداقل در یکی از متغیرهای وابسته با یکدیگر تفاوت معنیداری دارند. به طوری که در هر دو مرحله مذکور در متغیرهای اختلال ریاضی و اضطراب امتحان بین گروههای آموزش ادراکی حرکتی و کنترل تفاوت معنیدار دیده میشود که نشاندهنده تداوم اثر آموزش ادراکی حرکتی در گروه آزمایش میباشد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت، از آموزشهای ادراکی حرکتی در جهت کاهش اختلال ریاضی و اضطراب امتحان در دانشآموزان بهره برد. | ||
کلیدواژهها | ||
ادراکی حرکتی؛ اختلال ریاضی؛ اضطراب امتحان؛ اختلال یادگیری؛ دانشآموز | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 11 |