تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,780 |
تعداد مقالات | 14,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,847,697 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,761,794 |
مقایسه سطح حافظه کاری در دانشآموزان ابتدایی نارساخوان ادراکی، زبانشناختی و عادی در خواندن | ||
فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
دوره 18، شماره 63، فروردین 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jep.2023.63839.3512 | ||
نویسندگان | ||
عارف کشتگر![]() ![]() ![]() | ||
1گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | ||
2گروه روانشناسی - پردیس علوم رفتاری - دانشگاه بیرجند- بیرجند- خراسان جنوبی | ||
3گروه روانشناسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر مقایسه حافظه کاری دانشآموزان ابتدایی نارساخوان ادراکی، زبانشناختی و عادی در خواندن بود. روش پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسهای بود. این پژوهش شامل سه جامعه آماری دانشآموزان پسر ابتدایی پایه سوم و چهارم نارساخوان ادراکی، نارساخوان زبانشناختی و عادی در خواندن در شهر مشهد در سال تحصیلی 99-98 بود که از هر جامعه 15 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. نمونه برای جامعه اول و دوم به صورت هدفمند و برای جامعه سوم به صورت تصادفی خوشهای انتخاب شدند. نمونهها از نظر هوش همتاسازی شدند. ابزارهای پژوهش آزمونهای هوش ریون (1956)، ارزیابی خواندن فارسی پوراعتماد (1380)، تکلیف دیداری کیم کاراد (1945) و حافظه مستقیم و معکوس وکسلر (1945) بودند. دادهها با آزمون تحلیل واریانس چند متغیری تحلیل شد. نتایج نشان داد سطح حافظه کاری در سه گروه مورد مطالعه تفاوت معناداری دارد (001/0P). سطح عملکرد دو گروه نارساخوان در متغیرهای حلقه واجشناختی، لوح دیداری- فضایی و مجری مرکزی به طور معناداری پایینتر از دانشآموزان عادی بود. همچنین سطح عملکرد دانشآموزان نارساخوان زبانشناختی از نارساخوان ادراکی در متغیر حلقه واجشناختی به طور معناداری پایینتر بود و تفاوت معناداری بین دانشآموزان نارساخوان ادراکی و نارساخوان زبانشناختی در سایر متغیرها مشاهده نشد. بنابراین بر اساس یافتهها، میتوان گفت سطوح حافظه کاری دانشآموزان نارساخوان و عادی با یکدیگر متفاوت است و با تقویت حافظه کاری میتوان عملکرد خواندن آنان را افزایش داد. همچنین از آن جا که دانشآموزان نارساخوان زبانشناختی نقص بیشتری در حلقه واجشناختی دارند، باید به طور خاص از این نظر مورد توانبخشیهای دقیقتر قرار گیرند. | ||
کلیدواژهها | ||
حافظه کاری؛ خواندن؛ نارساخوان ادراکی؛ نارساخوان زبانشناختی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 16 |