تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,781 |
تعداد مقالات | 14,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,884,194 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,781,023 |
ارائه مدلی کیفی از مشکلات هیجانی کودکان با اختلال یادگیری | ||
فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
دوره 18، شماره 63، فروردین 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jep.2023.58541.3268 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه مظاهری تهرانی1؛ سعید قنبری ![]() ![]() ![]() | ||
1گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهیدبهشتی | ||
2روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایران | ||
3عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی | ||
4هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی | ||
5استادیار دانشگاه شهید بهشتی | ||
چکیده | ||
اختلال یادگیری از جمله مهمترین مباحث در روانشناسی تربیتی است که نیازمند مداخله زود هنگام است تا از اثرات مخرب آن پیشگیری شود. کودکان دارای اختلال یادگیری با مشکلات هیجانی بیشتر از همسالان خود دست به گریبان هستند. پژوهش حاضر به منظور ارائه مدلی کیفی از مشکلات هیجانی کودکان دارای اختلال یادگیری انجام شده. به منظور دستیابی به این هدف 18 والد کودکان دارای اختلال یادگیری و 10 متخصص در زمینه درمان اختلالات یادگیری در مصاحبهای نیمه ساختاریافته شرکت کرده و مصاحبهها به روش تحلیل تماتیک بررسی شدند. بر اساس مفاهیم استخراج شده از متن مصاحبهها، 71 کد متمرکز و 15 مقوله اساسی در ذیل2 تم زیربنایی (منابع درونی و بیرونی زمینهساز آسیبپذیری) قرار گرفتند. به نظر میرسد از آن جایی که مشکلات هیجانی کودکان دارای اختلال یادگیری سهم عمدهای در افت کیفیت زندگی و تحصیلی آنان دارد، مداخلات برای این کودکان نیازمند توجه همه جانبه به زمینهای در برگرفته آنان دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
مشکلات هیجانی؛ اختلال یادگیری؛ تحلیل تم | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 41 |