تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,781 |
تعداد مقالات | 14,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,881,577 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,780,002 |
تحلیل روند یادگیری دانشآموزان درگذر از کرونا (مجازی، نیمهحضوری، حضوری) | ||
فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
دوره 18، شماره 64، تیر 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jep.2023.69048.3674 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه امامقلی وند ![]() ![]() ![]() | ||
1دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز تهران ایران | ||
2دانشیار گروه سنجش و اندازه گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف طرح حاضر ارزیابی از یادگیری دانشآموزان درگذر از کرونا (مجازی، نیمهحضوری و حضوری) است. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع اندازهگیری مکرراست. جامعه آماری دانشآموزان دوره دوم متوسطه در سال تحصیلی 1401-1400 منطقه 15 شهر تهران هست. نمونه موردبررسی 76 دانشآموز، از سه کلاس پایه دوازدهم رشته انسانی مشغول به تحصیل در 1401-1400 است. شیوه نمونهگیری از بین جامعه در دسترس بهصورت تصادفی خوشهای انتخاب گردید. ابزار پژوهش آزمونهای هماهنگ دیماه، اسفندماه در سطح دبیرستان، آزمون شبه نهایی فروردینماه منطقه 15، آزمون نهایی کشوری درس جامعهشناسی 3 است که همگی به شیوه حضوری برگزار شد. روش تجزیهوتحلیل آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر، آزمون تعقیبی بنفرونی است نتایج: آزمون لامبدای ویلکز با مقدار (250/0) و (f=70/954)750 /0 مجذور اتای تفکیکـی در سطح (p<0/001) معنیدار است؛ به عبارت دیگر نوع آموزش در پژوهش حاضر مؤثر بود. میزان تأثیر آموزش 750/0 بود. نتایج آزمون بنفرونی نشان داد که میانگین آموزش مجازی (36/10)، بیشتر از حد مطلوب و مؤثرتر از آموزش نیمهحضوری (05/5)، تداوم نیمهحضوری (56/7)، است و آموزش حضوری (03/12)، بالاتر از حد مطلوب و مؤثرتر از آموزش مجازی (36/10)، (p<0/01) است. سیستمهای آموزشی باید آموزش مجازی اضطراری را بهعنوان روش جایگزین برای حفظ فرآیندهای یاددهی-یادگیری در محیطهای همزمان یا ناهمزمان که با استفاده از پلتفرمهای مختلف با دسترسی به اینترنت انجام میشود، با پرهیز از اعمال فشار بر معلمان، دانشآموزان و گونهای حسابشده، ارائه دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری؛ کرونا؛ آموزش مجازی؛ نیمهحضوری؛ حضوری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 27 |