تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,781 |
تعداد مقالات | 14,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,881,317 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,779,925 |
پیشبینی اهمالکاری تحصیلی بر اساس نیازهای بنیادین روانشناختی با میانجی-گری بهزیستی روانشناختی در دانشجویان کارشناسی | ||
فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
مقاله 2، دوره 18، شماره 65، مهر 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jep.2023.53037.3034 | ||
نویسندگان | ||
خدیجه ابوالمعالی الحسینی ![]() ![]() | ||
1دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی | ||
2گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن- ایران، دانش آموخته دوره دکتری | ||
چکیده | ||
اﻫﻤﺎلﮐﺎری ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ بیانگر ﺗﺄﺧﯿﺮ عمدی وﻇﺎﯾﻒ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ است ﮐﻪ در یادگیرندگان وجود دارد و ناشی از تعامل پیچیدهای از عوامل شناختی ، عاطفی و رفتاری است. هدف پژوهش حاضر پیشبینی اهمالکاری تحصیلی بر اساس نیازهای بنیادین روانشناختی با میانجیگری بهزیستی روانشناختی بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعهی آماری شامل دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در سال تحصیلی 95-96 بودد. چهارصد و بیست شرکتکننده به روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامههای اهمالکاری تحصیلی (سواری،۱۳۹۰)، ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی(دسی ورایان،2000) و ﺑﻬﺰﯾﺴﺘﯽ روانشناختی (ریف، ۱۹۹۵) را تکمیل کردند. دادهها با روش مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد که همۀ شاخصهای برازندگی در دامنه مورد قبول قرار دارند و مدل مفروض با دادههای گردآوری شده برازش دارد. اثرکل نیازهای بنیادین روانشناختی، و بهزیستی روانشناختی بر اهمالکاری تحصیلی دانشجویان منفی و معنادار (05/0P<) بود. همچنین، بهزیستی روانشناختی ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﻨﻔﯽ و ﻣﻌﻨﺎدار(01/0P< ) اﺛﺮنیازهای بنیادین روان-شناختی ﺑﺮ اهمالکاری ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ را ﻣﯿﺎﻧﺠﯽﮔﺮی میکرد. یافتههای این پژوهش، نقش بهزیستی روانشناختی و نیازهای اساسی روانشناختی را در تبیین اهمالکاری تحصیلی آشکار میسازند. | ||
کلیدواژهها | ||
نیازهای بنیادین روانشناختی؛ بهزیستی روانشناختی؛ اهمالکاری تحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 63 |