تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,838 |
تعداد مقالات | 14,668 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,769,577 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,750,563 |
بررسی فرآیند تعمیق بازار سرمایه در دولت دوازدهم و تاثیر آن بر آینده ی سیاست در ایران | ||
دولت پژوهی | ||
مقاله 8، دوره 8، شماره 32، دی 1401، صفحه 223-254 اصل مقاله (694.39 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/tssq.2022.58128.1050 | ||
نویسندگان | ||
مجتبی شریعتی* 1؛ نیما رضایی2 | ||
1استادیار علوم سیاسی دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران | ||
2استادیار روابط بینالملل، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
بازار سرمایه میتواند بعنوان یکی از موثرترین نهادهای مالی در پویایی صنعت و اقتصاد هر کشور نقشآفرینی نماید. آنچه در پنج ماه اول سال 1399 در ایران مشاهده شد، عزم جدی دولت در اولویتبخشی به جایگاه بورس در اقتصاد بود. این مهم به قدری در اولویت قرار گرفت که بعد از مساله کرونا به جدیترین موضوع مورد توجه برنامهریزان اقتصادی و سیاسی کشور تبدیل شد. اگرچه این توجه کمنظیر دولت، مدلول مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم و تبعات آن همچون کسری بودجه، تورم، رکود و در نهایت شیوع کرونا بود اما از منظری دیگر اثرات آن میتواند بعنوان پدیدهای سیاسی- اجتماعی در جامعه ایرانی نقشآفرین شود. معکوس شدن روند گذشته، نزولی شدن شاخص بورس، زیانهای سنگین مردم، افزایش بیاعتمادی و مدیریت نامطلوب بازار سرمایه که از شهریور 1399 بروز جدی پیدا کرد، همگی بر تسریع روند تسری مسالهای اقتصادی به عرصه سیاسی موثر واقع شد. پرسش مقاله این است که فرآیند تعمیق بازار سرمایه در دولت دوازدهم و فراز و نشیبهای آن، میتواند چه تاثیری بر آینده سپهر سیاست در ایران داشته باشد؟ در چارچوب نظری مالیات بر بازار سرمایه و همچنین اعتماد سیاسی و با استفاده از روش تحلیل محتوا بررسی شد و بر این نکته تاکید گردید که حمایت صریح دولت دوازدهم از بازار سرمایه موجب شده است تا با سقوط شاخص بورس، روند اعتماد سیاسی در معرض مخاطره قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
بازار سرمایه؛ بورس؛ اعتماد سیاسی؛ تعمیق؛ سناریونویسی؛ تحلیل محتوا | ||
مراجع | ||
الف) فارسی
ب) انگلیسی
Abdolmaleki, H. (2015). Resistance Economy: Introduction to Basics, Policies and Action Plan. Tehran: Basij Publications of Imam Sadegh University. Ale emran, R. & Ale emran, S. (2013). Investigating the effect of government tax revenue on the stock exchange in Iran. Financial Economics,7(23), 9-29. Alipour, J. & Qitasi, S. (2018). The future research of political-security crisis in Syria based on scenario writing. Political Research in Islamic World, 7(4), 231-261. Alipour, M. & Sadeghi, J. (2011). Financial marketing and its application in stock offering. Financial Management Perspective. 1(3), 27-40. Alvani, S. & Danaei Fard, H. (2002). Government Management and Public Trust, Management Knowledge, 14(55),5-27. Alvani, S. & Shirvani, R, (2006). Social capital (concepts, theories and application). Isfahan: Mani. Bell, W. (2011). What do we mean by future research, in R. Slaughter (ed), New thinking for the new millennium; Concepts, method, translated by A. Maleki Far, V. Vahidi Mutlaq & S. Ebrahimi, Tehran: Defense Science and Technology Future Research Center. Enayat, S. (2008). Problems and bottlenecks of the capital market in Iran. Economic Research, 1(3), 139-162. Farman Ara, V., Kamijani, A., Farzin, A. & Ghafari, F. (2019). The role of the capital market in financing and economic growth (a case study of Iran and a selection of developing countries). Financial Economics, 13(47), 19-38. Fozi, Y, & Ghorbani, F. (2015). Quantitative and qualitative content analysis of Imam Khomeini's interviews and messages. Political Thought in Islam, 2(2&3), 75-102. Gholipour, Arin. & Piran Nejad, A. (2006), Electronic government, institutional dynamics and trust building crisis. Management Culture, 4(12), 5-30. Giddens, A. (2001). 1989 was the end of the 20th century, a conversation with Anthony Giddens, translated by: Niko Sarkhosh, Book of the Month of Social Sciences, 5(47&48), 50-60. Hafzieh, A. (2006). Capital market and the role of the stock exchange in the country's economy. Journal of Humanities, 15(64), 31- 50. Inglehart, R. (1994). Culture shift in advanced industrial society, translated by M. Veter, Tehran: Kausar Publishing. Jaber Ansari, M., Najaf Beigi, M. & ElVani, S. (2017). Strategies to improve public trust in governmental agencies. soft power studies, 6(2), 8-20. Majlis Research Center. (2020). On dealing with the spread of the Corona virus; Evaluating the macroeconomic dimensions of the spread of the corona virus. The report of the Vice President of Economic Research of the Iran Parliament Research Center, 17011, 1-27. Moradi Haghighi, M. & Daneshfard, K. (2015), Designing a Public Trust Model (Study: Iran's Government Organizations). Journal of Industrial Strategic Management, 12(37), 187-196. Nazarpour, M., Ebadi, R. & Bani Jamali, Fatemeh. (2017), The effects of the implementation of resistance economy policies on the capital market. Islamic financial research, 7(1), 57-90. Pezhoyan, J. & Darvishi, B. (2010). Structural Reforms in Iran's Tax System. Tax Research, 18(8), 9-47. Piozzi, M. (2000). Jurgen Habermas, translated by: Ahmad Tedin, Tehran: Hermes Publishing. Pourmoqim, J., Nematpour, M. & Mousavi, M. (2005). Study of factors affecting the level of tax revenue collection in Iran's tax system. Economic Research, 5(17), 161-187. Rostamzadeh, P. & Guderzi Farahani, Y. (2018). The Substitution of Taxes for Oil Revenues by Designing a Dynamic Stochastic General Equilibrium. Economic Research, 17(4), 121- 145. Seyed Emami, K.(2014), Political science research. Tehran: Publications of Research Center for Cultural and Social Studies and Imam Sadiq University. Shahbazi, M., Darvish, H. & Zarei, Farhad. (2013). The Impact of Public Accountability in Improving Public Trust of Citizens. Quarterly Journal of Public Organizations Management, 1(1), 53-64. Shaygan, F. (2010). Attitudes towards Social and Economic Welfare and its Relation with Political Trust among Tehran Residents. Social Development & Welfare Planning , 2(3), 145-178. Sztompka, P. (2005), Trust: A Sociological Theory. translated by: F. Gabi, Tabriz: translator. Tabrizi, M. (2014). Analysis of qualitative content from the perspective of analogical and inductive approaches. Social Sciences,21(64), 105-138. Zahedi, S. & Khanbashi, M, (2012). From public trust to political trust (A research about the relationship between public and political trust in iran). Management Research in Iran, 15(4), 73-95.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 109 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 53 |