تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,838 |
تعداد مقالات | 14,658 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,753,509 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,743,436 |
تدوین ساختار عاملی مقیاس وانمودگرایی تحصیلی بین دانشجویان پرستاری | ||
فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
مقاله 3، دوره 12، شماره 48، تیر 1401، صفحه 53-75 اصل مقاله (1.14 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jem.2023.62480.2204 | ||
نویسندگان | ||
فرزانه فدوی1؛ فرزاد زندی* 2؛ هوشنگ جدیدی3 | ||
1دانشجوی دکتری رشته روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران | ||
2استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، قروه، ایران | ||
3استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش تدوین و بررسی ساختار عاملی مقیاس وانمودگرایی تحصیلی بین دانشجویان پرستاری بود. لذا تحقیق همبستگی، از نوع تحقیقات توصیفی بوده و جامعه آماری شامل دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان بود. برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده گردید. بر اساس نرمافزار G*power حجم نمونهای بهاندازه ۲۲0 نفر از دانشجویان دانشکده پیراپزشکی بهصورت تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات ابتدا از منابع نظری و تجربی برای طراحی اولیه سؤالات وانمودگرایی تحصیلی استفاده شد. سپس از ابزار محققساخته مبتنی بر مبانی نظری و تجربی که شامل 39 سؤال بود، استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای روانسنجی و روش تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرمافزارهای SPSS و AMOS استفاده گردید. نتایج تحلیل مبانی نظری و تجربی مرتبط با وانمودگرایی تحصیلی، 39 نشانگر را در اینارتباط در 5 مؤلفه اصلی: احساس ناتوانی، کنترل بیرونی و حمایتهای خانوادگی، انتظارات دیگران، احساس فریبکاری و احساس گناه مشخص نمود. تحلیل-های آماری مقدار ریشه دوم میانگین مجذورات خطای تقریبی (RMSEA) برابر با 068/0 بوده و درنهایت ابزار وانمودگرایی با 5 مؤلفه نهایی مورد تأیید قرار گرفت. بر اساس نتایج و همخوانی با مبانی نظری و تجربی نتیجهگیری میشود که ابزار وانمودگرایی تحصیلی که در این پژوهش تدوین گردید را میتوان برای تشخیص افراد با وانمودگرایی تحصیلی و ارتباط آن با سایر متغیرهای مؤثر بر عملکرد تحصیلی مورداستفاده قرارداد. | ||
کلیدواژهها | ||
اعتباریابی؛ وانمودگرایی؛ وانمودگرایی تحصیلی؛ مقیاس | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 81 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 73 |