تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,781 |
تعداد مقالات | 14,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,881,561 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,779,999 |
میزان توجه سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران به ارزشیابی دانش آموزان در درس تربیتبدنی | ||
فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
دوره 13، شماره 50، دی 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jem.2023.64560.3321 | ||
نویسندگان | ||
طیبه ارشاد ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
1گروه تربیت بدنی دانشگاه علوم و تحقیقیات تهران | ||
2گروه تربیت بدنی دانشگاه علوم تحقیقات | ||
3گروه تربیت بدنی دانشگاه پیام نور | ||
4گروه تربیت بدنی دانشگاه آزاد تهران جنوب | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر باهدف تعیین میزان توجه سند برنامه درسی ملی به ارزشیابی دانش آموزان در درس تربیتبدنی انجام شد. تحقیق، ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش از نوع تحلیل محتوا است. جامعه آماری، سند برنامه درسی ملی است که به روش هدفمند تمام بخشهای آن بهعنوان نمونه انتخاب شد. ابزار پژوهش سیاهه وارسی بود که توسط محقق تهیه شد و روایی محتوایی آن با نظر 5 نفر ازمتخصصین و پایایی آن با محاسبه ضریب توافق اسکات به میزان 93/0 تائید شد. از آمار توصیفی برای نمایش فراوانی نتایج استفاده شد؛ قابلیت اعتماد یافته ها با استفاده از چهار ملاک اعتمادپذیری، انتقال پذیری، باورپذیری و تأییدپذیری حاصل گردید. یافته های نشان داد، مؤلفه محتوای ارزشیابی با 20 واحد معادل 33% با بیشترین فراوانی مهمترین مؤلفه و ابزار ارزشیابی با 1 واحد معادل 2% کمترین فراوانی و کماهمیتترین مؤلفه ارزشیابی تربیتبدنی در برنامه درسی ملی است. همچنین، اصول و مبانی با 16 واحد، معادل 27%، سیاستهای سنجشی و ارزشیابی با 8 واحد، معادل 13 درصد، هدف با 5 واحد، معادل 8%، شیوه ارزشیابی و ارزیابان هرکدام با 4 واحد، معادل 7% و زمان ارزشیابی با 3 واحد، معادل 3% به ترتیب گزارش شدند. نتایج بدست امده از پژوهش در مجموع حاکی از توجه نسبی اما نامتوازن و ناهماهنگ سند برنامه درسی ملی به مؤلفههای ارزشیابی دردرس تربیتبدنی است | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه درسی ملی؛ ارزشیابی؛ تربیتبدنی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 15 |