تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,781 |
تعداد مقالات | 14,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,883,883 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,780,890 |
بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه هویت یادگیری دیجیتالی معلمان | ||
فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
دوره 13، شماره 50، دی 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jem.2023.67314.3360 | ||
نویسندگان | ||
محمد محمدی پور ![]() ![]() ![]() | ||
1دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،,واحد قوچان، دانشگاه آزاد اسلامی، قوچان، ایران | ||
2دانشجوی دکترا گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران | ||
چکیده | ||
شایستگیهای سواد دیجیتالی نقش محوری در رشد حرفهای معلمان دارد. بااینوجود، فقدان ابزار کارآمد برای سنجش یادگیری دیجیتالی معلم، تحقیقات در این زمینه را با مشکل روبرو کرده است. هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه هویت یادگیری دیجیتالی زیمر، مک تیگو و ماتسودا (2021) بود. روش پژوهش از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان مدارس شهر مشهد بودند که در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول تدریس بودند. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس و بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه 420 نفر تعیین شد. پرسشنامه پس از ترجمه و رواسازی توسط متخصصان، بهصورت الکترونیکی توزیع و تکمیل گردید. برای احراز روایی سازه از تحلیل عاملی تأییدی و برای پایایی از روش همسانی درونی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی برازندگی مدل و ساختار روابط درونی گویهها را تأیید کرد. ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه هویت یادگیری دیجیتالی برابر با 85/0 و برای عاملهای یادگیری خودتنظیمی (86/0)، منابع دانش (91/0)، نگرش (91/0)، کارآمدی (91/0)، اهمیت دانش (91/0) و چالش (90/0) به دست آمد. بحث و نتیجهگیری: پرسشنامه هویت یادگیری دیجیتالی معلمان از ویژگیهای روانسنجی قابلقبولی برخوردار است و میتوان از آن بهعنوان ابزاری معتبر در پژوهشها استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
شایستگیهای سواد دیجیتالی؛ رواسازی؛ پایایی؛ پرسشنامه هویت یادگیری دیجیتالی؛ تحلیل عاملی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 97 |