تعداد نشریات | 57 |
تعداد شمارهها | 1,863 |
تعداد مقالات | 14,898 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,659,050 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 20,209,888 |
وضعیت اقتصادی و طرد اجتماعی: مورد مطالعه معلمان شهر زاهدان | ||
برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی | ||
مقاله 2، دوره 14، شماره 54، فروردین 1402، صفحه 37-73 اصل مقاله (1000.56 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qjsd.2022.66575.2329 | ||
نویسندگان | ||
محمد عثمان حسین بر* 1؛ مرضیه امیریان2 | ||
1گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
2دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین وضعیت اقتصادی و طرد اجتماعی در بین معلمان شهر زاهدان است. پژوهش به روش پیمایش و با استفاده از ابزار پرسشنامه انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه معلمان نواحی یک و دو شهر زاهدان در هر سه مقطع ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم میباشد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 357 نفر برآورد شد. شیوه نمونهگیری، ترکیبی از روشهای نمونهگیری تصادفی طبقهای و خوشهای بود. نتایج تحقیق نشان میدهد احساس طرد اجتماعی در بین معلمان در حد متوسط است. از نظر وضعیت اقتصادی اکثریت معلمان صاحب خانه هستند، پایگاه اقتصادی و هزینه های ماهیانه خانوار متوسطی دارند، احساس فقر آنها زیاد و میزان رضایتشان از وضعیت اقتصادی کشور خیلی کم می باشد. همه متغیرهای وضعیت اقتصادی با احساس طرد اجتماعی رابطه معناداری دارند که در این میان رابطه پایگاه اقتصادی معکوس می باشد. همچنین بین ویژگیهای زمینهای (جنسیت، سن، میزان تحصیلات، قومیت و مذهب)، ویژگیهای شغلی (وضعیت استخدامی، مقطع تدریس و سابقه کار) و احساس تبعیض اجتماعی با احساس طرد اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیره خطی نشان میدهد که مدل مرکب از متغیرهای پایگاه اقتصادی، احساس تبعیض اجتماعی، هزینه های ماهیانه خانوار، احساس فقر و جنسیت در سطح بسیار معناداری به میزان 43 درصد از تغییرات احساس طرد اجتماعی معلمان را تبیین میکنند و متغیر پایگاه اقتصادی، بیشترین سهم را دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
طرد اجتماعی؛ وضعیت اقتصادی؛ معلمان؛ آموزش و پرورش؛ زاهدان؛ سیستان و بلوچستان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 105 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 110 |