تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,780 |
تعداد مقالات | 14,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,853,536 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,765,362 |
ورود نقشمایۀ طاووس به هنر زرتشتیدوزی | ||
دو فصلنامه دانش های بومی ایران | ||
مقاله 4، دوره 9، شماره 17، فروردین 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qjik.2023.72224.1351 | ||
نویسنده | ||
آزاده پشوتنی زاده ![]() ![]() | ||
استادیار پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری | ||
چکیده | ||
زرتشتیان ایران، کهنترین بومیان ایران محسوب میشوند. اینان پس از حمله اعراب به ایران مدتی را در خراسان زندگی میکردند و سپس به یزد و کرمان رفتند. اما عدّۀ دیگری از ایشان به هندوستان کوچیدند. دورۀ قاجار که همزمان با زایش هنر زرتشتیدوزی است، زرتشتیان هندوستان که اغلب تجار پارچه بودند، به ایران آمدند و به زرتشتیان ایران کمکهای بسیاری نمودند. ارتباط زرتشتیان ایران و هند، مسبب انتقال الگوهای فرهنگی و هنری بسیاری شد. چنانکه برخی از تجار هندی با بانوان زرتشتی ایران ازدواج کردند و برای همسرانشان از طاووس (پرنده-ای که بومی ایران نیست) و زیبایی آن توصیف کردند. تصویر ذهنی بانوان زرتشتی از این پرنده، باعث به وجود آمد اشکال مختلفی از طاووس در هنر زرتشتی دوزی شد. طاووس، در هنر عصر ساسانی دارای اهمیت بسیار بود و یادآور الهۀ آناهیتا در آیین زرتشتی است. تکرار این نقشمایه به صورت نمادین در البسۀ بانوان هنرمند زرتشتی به نوعی احیای تفکرات دینی ایشان است. در این نوشتار، تلاش شده است تا هنر زرتشتی دوزی که هنر بومی ایران است، در زادگاه خود مورد مطالعه قرار گیرد و به دلایل به وجود آمدن نقشمایۀ طاووس در این هنر پرداخته شود. | ||
کلیدواژهها | ||
هنر زرتشتی دوزی؛ طاووس؛ زرتشتیان؛ ایران؛ هندوستان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 14 |