تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,781 |
تعداد مقالات | 14,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,881,503 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,779,982 |
بررسی ادراک معلمان از فرصتها و چالشهای برنامه ویژه مدرسه: یک مطالعه پدیدارشناسی | ||
پژوهش های کیفی در برنامه درسی | ||
مقاله 1، دوره 4، شماره 10، فروردین 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qric.2023.58720.314 | ||
نویسندگان | ||
فهیمه عباسی ![]() | ||
1دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران | ||
2دبیر آموزش و پرورش | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، بررسی ادراک معلمان در خصوص فرصتها و چالشهای برنامه ویژه مدرسه بود. این مطالعه با استفاده از رویکرد کیفی و طرح پدیدارشناسانه صورت گرفت. با استفاده از نمونهگیری هدفمند، پس از انجام 2۴ مصاحبه کیفی نیمه ساختاریافته با معلمان اشباع دادهها حاصل شد. تحلیل دیدگاههای معلمان موجب شناسایی هشت فرصت شامل: آشنایی عملی دانشآموزان با انواع مهارتها، افزایش انگیزه در دانشآموزان به یادگیری، افزایش مهارتهای اجتماعی دانشآموزان، فراهم شدن زمینهای برای شناخت توانمندیهای دانشآموزان، ایجاد زمینهای برای اصلاح سبک زندگی، افزایش تفکر خلاق در دانشآموزان، افزایش انگیزه شغلی معلمان، ترغیب معلمان به کسب اطلاعات در خصوص مهارتهای حرفهای متناسب با شرایط محلی و همچنین شش چالش شامل: محدودیت در زمان اجرا، نبود امکانات اجرایی در مناطق حاشیه شهر و روستاها، محدودیت اجرا برنامه در کلاسهای چندپایه، بیرغبتی برخی معلمان به اجرا، ناهماهنگی در فرآیند اجرای برنامه و مشکلات مرتبط به ارزیابی دستاوردهای طرح گردید. یافتههای این پژوهش میتواند در گسترش و تقویت برنامهریزی درسی مبتنی بر مدرسه به عنوان راهبردی برای تمرکززدایی نظام برنامهریزی درسی کشور به مسئولین امر یاری رساند. | ||
کلیدواژهها | ||
ادراک معلمان؛ برنامه ویژه مدرسه؛ مدارس ابتدایی؛ رویکرد کیفی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 86 |